Förändringar i garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan
Sedan den 1 juli 2024 gäller bestämmelser i skollagen om garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan. Nya obligatoriska bedömningsstöd ska användas i årskurs 1 och 3 i anpassade grundskolan.
Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser gäller redan i grundskolan, sameskolan och specialskolan och införs nu även i anpassade grundskolan.
I anpassade grundskolan finns även nya obligatoriska bedömningsstöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Skolverket ser samtidigt över de bedömningsmaterial som hör till garantin i grundskolan, sameskolan och specialskolan. Utveckling pågår för att säkerställa att de är så träffsäkra och ändamålsenliga som möjligt.
Då införs förändringarna
- Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser gäller i anpassade grundskolan sedan den 1 juli 2024
- Från höstterminen 2024 ska obligatoriska bedömningsstöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik användas i årskurs 1 och 3 i anpassade grundskolan.
- Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser gäller som tidigare i grundskolan, sameskolan och specialskolan.
- Nu pågår utveckling och revidering av de obligatoriska kartläggningsmaterialen i förskoleklassen och bedömningsstöden i årskurs 1 grundskolan, sameskolan och specialskolan. Hösten 2025 kommer nytt material att kunna användas i en pilotomgång. De nya materialen blir obligatoriska att använda från höstterminen 2026. Medan översynen pågår ska nuvarande obligatoriska kartläggningsmaterial och bedömningsstöd användas.
Garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan
Syftet med garantin för tidiga stödinsatser är att uppmärksamma de elever som behöver stöd i sitt lärande och att tidigt sätta in stödinsatser i svenska, svenska som andraspråk och matematik som är utformade efter varje elevs behov. Målet med garantin för tidiga stödinsatser är att fler elever ska nå en fullständig grundskoleutbildning. För den anpassade grundskolan innebär det att elever som får rätt stöd tidigt kan utvecklas längre i sitt lärande.
Nationella bedömningsstöd för årskurs 1 och 3
Med hjälp av bedömningsstöden ska den som undervisar elever i årskurs 1 och 3 i anpassade grundskolan kunna få syn på elever som är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Syftet är att eleverna tidigt ska få de stödinsatser som behövs.
Stöd i arbetet
Här hittar du stöd för arbetet med Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan.