Guide för dig som lärare

I början av oktober kommer du hitta en steg för steg guide här som handlar om de nya ämnesplanerna och ämnesbetygen. Guiden innehåller texter, filmer och diskussionsfrågor så att du som lärare har möjlighet att förbereda dig för Gy25 under våren 2025.

Skolverket kommer att ta fram en guide för lärare som handlar om de nya ämnesplanerna och ämnesbetygen.

Tidplan: publiceras stegvis med början i oktober 2024

Innehåll: Guiden består av texter, filmer och diskussionsfrågor. Guiden är i första hand tänkt att vara en grund för arbetet med kollegor, men är flexibel och kan även användas på andra sätt.

Tidsåtgång: Cirka 16 timmar att gå igenom guiden.

Så fungerar ämnesplanen och ämnesbetygen

Här kan du läsa om hur systemet med ämnesplaner och ämnesbetyg fungerar när Gy25 införs den 1 juli 2025. Gy25 omfattar gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå.

Ämnesplanen består av tre delar; syfte, centralt innehåll och betygskriterier. De här delarna samspelar och ska användas vid planering, genomförande av undervisning och vid bedömning och betygssättning.

Nivåer som bygger på varandra

I ämnesplanen innan Gy25 så är alla ämnen indelade i kurser. I Gy25 byts denna konstruktion ut till ett system med sammanhållna ämnen. I ett sammanhållet ämne med flera nivåer bygger varje ny nivå vidare på tidigare nivåer. Skillnaderna mellan nivåerna syns i det centrala innehållet för varje nivå som breddas och/eller fördjupas successivt.

Syfte och betygskriterier gäller för samtliga nivåer i ett ämne. I Gy 25 så är det alltså endast det centrala innehållet som skiljer sig mellan varje nivå. Med andra ord så är det centrala innehållet avgörande vid planering och genomförande av undervisningen. Det är det centrala innehållet som anger vad som ska behandlas i undervisningen på den aktuella nivån.

Progression mellan nivåer

Progressionen i det centrala innehållet mellan olika nivåer ska ge goda förutsättningar för elevernas kunskapsutveckling. Grundtanken är att innehållet från en lägre nivå är en förutsättning för att på bästa sätt tillgodogöra sig innehållet i en högre nivå. Varje ny nivå i ämnet bygger alltså vidare på en tidigare nivå. I de olika ämnena uttrycks progressionen på flera sätt. Till exempel kan ett centralt innehåll:

  • fördjupas genom ökad komplexitet
  • breddas genom att nya innehållsliga områden läggs till
  • upprepas men öka i svårighetsgrad, eftersom det relaterar till övrigt centralt innehåll på nivån

Om ett ämne har flera nivåer behöver läraren ha en bild av hur progressionen mellan samtliga nivåer ser ut i ämnesplanen. På så sätt vet läraren både vilket centralt innehåll som eleverna har mött i lägre nivåer, och vad de kommer att möta i högre nivåer.

Att lärare är insatta i de olika nivåernas centrala innehåll är både viktigt vid planering av undervisningen och vid betygssättning. Det finns däremot inga krav på överlämning av planeringar och elevresultat om elever byter lärare mellan olika nivåer i ett ämne.

Eleven får betyg på varje nivå

I Gy25 ska varje betyg återspegla elevens kunskaper i ämnet upp till den aktuella nivån. Eleverna kommer att få betyg på varje nivå i ett ämne, och så länge eleven får ett godkänt betyg, det vill säga minst betyget E, på en högre nivå så omfattar och ersätter det elevens betyg på de lägre nivåerna i ämnet.

  • De godkända betygen E-A ersätter betyg på lägre nivåer i ämnet.
  • När en elev får F behåller eleven ett tidigare godkänt betyg - men får också betyget F.
  • En elev som inte fått ett godkänt betyg i en nivå kan ändå fortsätta till nästa nivå i ämnet.
  • I anpassade gymnasieskolan och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå används inte betyget F.

Övergripande betygskriterier

Betygskriterierna är i första hand konstruerade för att betygen ska sättas utifrån ett brett och varierat underlag. Eftersom samma betygskriterier gäller för samtliga nivåer i ett ämne är betygskriterierna i Gy25 övergripande och mindre detaljerade.

När läraren sätter ett betyg på en nivå analyserar och värderar läraren elevens kunskaper i förhållande till den genomförda undervisningen och betygskriterierna. Genom en sammantagen bedömning sätter läraren sedan det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper i relation till betygskriterierna.

Betygskriterierna kan inte på egen hand säga något meningsfullt om en elevs kunskaper. De behöver läsas och tolkas av läraren i relation till syftet, till det centrala innehållet på den aktuella nivån och till den undervisning som har bedrivits.

Stöd i arbetet

Film: Så blir gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan och komvux 2025, Gy25 (tid: 2.50 min)

Ta del av vår korta film som enkelt beskriver Gy25 och modellen för ämnesbetyg. Filmen svarar bland annat på frågor om hur förändringarna kommer att bli för elever i de berörda skolformerna, hur de påverkar lärarnas arbete och vad rektorer behöver tänka på vid införandet av Gy25.

Senast uppdaterad 21 maj 2024

Innehåll på denna sida