Lärarguiden Gy25 – del 1
Del 1 i Lärarguiden Gy25 är en introduktion till varför Gy25 införs, och ger grundläggande och generell information om hur ämnesplanerna är utformade och fungerar. Här hittar du filmer, texter och diskussionsfrågor för att diskutera undervisning, bedömning och betygssättning.
Så fungerar modellen för Gy25

Ämnesplanens delar. Varje ämne har ett syfte. Ämnet är indelat i nivåer, med eget centralt innehåll. Betygskriterierna är gemensamma för samtliga nivåer som ingår i ett ämne.
Det här innebär Gy25:
- Ämnen delas in i nivåer.
- Ämnesplanens syfte och betygskriterier är gemensamma för hela ämnet och alla nivåer som ingår.
- Skillnaderna mellan nivåerna syns i det centrala innehållet, som breddas eller fördjupas successivt genom nivåerna.
- Betygskriterierna är övergripande och behöver läsas och tolkas i relation till ämnets syfte, nivåns centrala innehåll och den undervisning som har bedrivits.
- Betyg sätts efter varje avslutad nivå. Nivåerna bygger på varandra och varje betyg ska återspegla elevens kunskaper i ämnet upp till den aktuella nivån.
- Varje nytt godkänt betyg (E, D, C, B eller A) på en nivå omfattar och ersätter elevens betyg på de lägre nivåerna i ämnet. Betyget F på en högre nivå innebär däremot inte att eleven får F på lägre redan godkända nivåer.
I anpassade gymnasieskolan och i komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå används inte betyget F. Här är vad som gäller:
- Anpassade gymnasieskolan: Om en elev inte kan få ett godkänt betyg på en högre nivå, behåller eleven sitt betyg på den lägre, redan godkända nivån.
- Komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå: Om en elev inte kan få ett godkänt betyg på en högre nivå, behåller eleven sitt betyg på den lägre, redan godkända nivån. Om eleven inte uppnår kriterierna för betyget E i ett ämne, utfärdas ett intyg om att eleven har deltagit i utbildningen.
Samtala: Gy25
Vilka fördelar och nackdelar ser du just nu med modellen för Gy25? Hur kan Gy25 ge dig som lärare handlingsutrymme att planera och följa upp din undervisning?
Läs och samtala: Så använder du ämnesplanerna

Texten ”Så använder du ämnesplanerna” handlar om hur ämnesplanerna i Gy25 ska användas när du planerar och genomför undervisning, när du gör bedömningar och när du slutligen sätter betyg.
Så använder du ämnesplanerna i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan
Frågorna nedan kan användas som stöd för era samtal.
- Vad tycker ni att det finns för fördelar och nackdelar med ämnesplaner som ger handlingsutrymme och visar tillit till lärarprofessionen?
- Hur kan ni inom ämnesplanens ram hantera att det krävs både struktur och planering, samtidigt som ni behöver vara beredda att ompröva och ändra er planering exempelvis beroende på den aktuella elevgruppen eller enskilda elever?
- I texten beskrivs hur det centrala innehållet är att betrakta som byggstenar som kan kombineras på olika sätt. Ge exempel på någon sådan kombination som ni har arbetat med eller skulle vilja arbeta med i undervisningen.
- Ge något exempel på hur du har arbetat med progression tidigare – och hur vill du arbeta med progression i Gy25?
- Texten beskriver bedömningar i syfte att stödja elevernas kunskapsutveckling. Hur kan ni systematiskt arbeta med den här typen av bedömning och återkoppling för att utveckla undervisningen i syfte att stödja elevernas kunskapsutveckling?
- Hur kan ni göra för att ge eleverna förutsättningar i undervisningen att alltid våga fråga, öva, pröva och ompröva? Att våga göra fel?
- Kunskapernas kvalitet på de högre nivåerna hänger alltid ihop med i vilken utsträckning eleven använder sig av sina kunskaper från de lägre nivåerna. Hur kan ni få syn på detta samband?
- Hur gör ni när ni värderar hur relevanta, giltiga och tillförlitliga olika underlag är? Hur kan ni kommunicera till eleverna att underlag har olika vikt vid bedömningen eller betygssättningen?
Se film: Varför införs Gy25?
I den här filmen i serien Läroplanerna i fokus berättar Anna Karlefjärd från Karlstads universitet om bakgrunden till Gy25. Varför behöver utbildningen på gymnasial nivå utvecklas? Vilka förbättringar vill man att Gy25 ska leda till, och på vilket sätt? Se filmen och diskutera sedan innehållet tillsammans. Använd gärna de diskussionsfrågor som hör till filmen.
Läroplanerna i fokus om Gy 25, del 1: Varför införs Gy25? (39,34 minuter)
Sikta framåt
Fundera var och en på vad ni vill ta med er från era diskussioner om hur ämnesplanerna ska användas. Diskutera och sammanfatta sedan gemensamt i gruppen. Det kan till exempel vara sådant ni tyckte var viktigt, frågor ni vill ha svar på, eller förslag på sådant ni vill utveckla eller arbeta vidare med när ni går vidare till del 2 och arbetar med ämnesplanerna i era olika ämnen.
Läroplanerna i fokus
I föreläsningsserien Läroplanerna i fokus hittar du fler filmade föreläsningar med olika teman som kopplar till Gy25. Till varje föreläsning finns det frågor som ni kan använda i era kollegiala diskussioner.