Lärarguiden Gy25

Lärarguiden Gy25 är för dig som undervisar i gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå eller komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå. Den hjälper dig att förstå hur Gy25 fungerar och underlättar kollegiala diskussioner om utbildning, undervisning, bedömning och betygssättning. På den här sidan beskrivs lärarguidens delar, och för dig som vill finns tips för att strukturera kollegiala samtal längst ned.

Lärarguiden Gy25 – olika delar

Del 1 – Så fungerar modellen för Gy25

Del 1 vänder sig, oberoende av vilket ämne du undervisar i, till dig som är lärare och arbetar på gymnasial nivå. Det är en introduktion till varför Gy25 införs, och ger grundläggande och generell information om hur ämnesplanerna är utformade och fungerar. Ämnesplanerna fungerar på samma sätt i alla ämnen och skolformer så om ni vill kan ni arbeta med del 1 i blandade grupper.

Lärarguiden Gy25 – del 1

Del 2 – Så fungerar ämnesplanerna i Gy25

I del 2 sätter du dig in i och arbetar med ämnesplanerna i dina ämnen. Nu kan det vara en fördel att arbeta med kollegor som har samma eller
närliggande ämnen.

Lärarguiden Gy25 – del 2

Lärarguiden Gy25 – olika sätt att arbeta

Här kan du läsa om sådant som kan vara bra att tänka på när ni tillsammans med rektor planerar arbetet med lärarguiden.

  • Materialet för att sätta sig in i hur Gy25 fungerar är i första hand utformat för att användas tillsammans med kollegor, men kan även användas enskilt.
  • Ni kan till exempel ta tillfället i akt att arbeta i olika gruppkonstellationer som gynnar sådant ni vill utveckla. Kanske vill ni stärka samarbetet mellan lärare som arbetar på samma program eller med samma yrkespaket, mellan olika ämnen, eller få i gång ett samarbete mellan lärare i olika skolformer?
  • För att inkludera alla lärare i samtalen kan det vara välkommet att planera lite extra kring lärare som är ensamma i sitt ämne, som är tjänstlediga eller som inte arbetar heltid.
  • Det behöver finnas tid avsatt för diskussionerna. Vilka olika forum har ni till ert förfogande? Planera gärna in flera olika tillfällen när ni återkommer till samtalen och på vilka sätt.
  • Det kan vara en fördel att arbeta i grupper som leds av en samtalsledare som har tid i sin tjänst att förbereda och sedan leda samtalen.

Lärarguiden Gy25 – att samtala med kollegor

Om ni vill ha inspiration till att strukturera de kollegiala samtalen så finns här några förslag på olika slags frågor och samtalsmodeller.

Exempel på klargörande och fördjupande frågor

  • Hur menar du?
  • Kan du utveckla det lite mer?
  • Kan du hjälpa mig att förstå hur du menar med …?
  • Är det så här (sammanfatta kort det du uppfattat) som du menar?
  • Ser du några andra möjligheter?
  • Vad lägger du in i begreppet …?
  • Vilka fördelar och nackdelar ser du?
  • Finns det några andra perspektiv vi missar?
  • Vad hindrar oss?
  • Vad kan vara nästa steg?

Exempel på samtalsmodeller

Allas frågor

Att arbeta med lappar är ett sätt att få allas frågor belysta.

Gruppstorlek: Går att genomföra i alla gruppstorlekar, men tar lång tid i stora grupper.

Efter att ha läst en text eller sett en film reflekterar alla en stund och skriver upp frågor som de vill ta upp på lappar. Hjälps sedan åt i gruppen att sortera lapparna i grupper som hör ihop. Ta upp varje lapp, kommentera och diskutera laget runt. Det går också att förenkla modellen och låta alla presentera sina frågor muntligt och sedan välja några frågor att diskutera.

Diskussionskedja

Att bilda en diskussionskedja är ett sätt att växla mellan diskussion och lyssnande och bygga vidare på det som sagts tidigare.

Gruppstorlek: 2–3 deltagare i flera grupper.

Den första gruppen börjar diskutera utifrån en fråga under fem minuter. Övriga grupper lyssnar. Därefter går turen över till nästa grupp som tar vid där den första gruppen slutade. Gruppen kan välja att fortsätta diskussionen utifrån det som sades i den tidigare gruppen eller att lyfta nya perspektiv. Fortsätt tills alla grupper har fått diskutera. Sammanfatta kort.

Citat eller nyckelord

Att diskutera citat eller nyckelord är ett sätt att närma sig olika uppfattningar om innehåll i text eller film.

Gruppstorlek: Går att genomföra i alla gruppstorlekar, men tar lång tid i stora grupper.

Var och en skriver ner citat eller nyckelord från en film eller en text och väljer sedan ut tre av dessa och skriver dem på varsin post it-lapp. Lägg alla lappar framför gruppen.

Gör sedan rundor där ni i tur och ordning väljer en lapp och läser och resonerar kring nyckelordet på lappen. Det går också att förenkla modellen och låta alla presentera tre citat eller nyckelord muntligt och sedan kommentera varandras val.

  • För mig betyder… att…
  • Om jag kopplar det här till min undervisning så…
  • Jag ser fram emot att lära mig mer om…
  • Jag känner mig kritisk mot att… tas upp
  • Jag är osäker på vad… innebär, men tror att…

När den som har tagit en lapp inte har mer att säga, får gruppen chans att komplettera med ytterligare funderingar för att vidga perspektivet.

Rundor

Genom att låta alla tala kort i tur och ordning får alla möjlighet att göra sin röst hörd, samtidigt som talutrymmet fördelas rättvist.

Gruppstorlek: Går att genomföra i alla gruppstorlekar, men tar lång tid i stora grupper.

Modellen möjliggör lyssnande, eftertänksamhet och reflektion. Den kan användas på olika sätt, till exempel som inledning eller avslutning. Använd gärna frågorna som utgångspunkt för era rundor.

  • Inledning: Vad har vi för förväntningar? Finns det några farhågor?
  • Återta fokus: Ska vi kort samla våra uppfattningar i den här frågan?
  • Bredda: Ser vi andra perspektiv? Ser vi andra möjligheter?
  • Fördjupning: Vad är vår utmaning? Vad behöver vi lära oss/göra för att gå vidare?
  • Avslutning: Vad tar vi med oss från diskussionen om…?
Senast uppdaterad 25 oktober 2024

Innehåll på denna sida