Övergripande information om Gy25

Här hittar du övergripande information om Gy25, ämnesbetyg, som gäller gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå.

Syftet med Gy25

  • Eleven ska få längre tid för att hinna fördjupa sig i ett ämne innan det slutliga betyget sätts.
  • Läraren ges också bättre möjligheter att bedriva undervisning långsiktigt och utifrån en helhetssyn.
  • Betyget kommer bättre än idag återspegla vad eleven kan i slutet av sina studier i ämnet.

Ambitionen är också att Gy25 ska öka motivationen hos elever dels eftersom de får tid att utveckla sina kunskaper, dels eftersom tidiga misslyckanden kommer att spela mindre roll för deras slutbetyg.

Det här innebär Gy25

  • Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser. Ett ämne kan ha en eller flera nivåer.
  • I många ämnen kommer eleverna att kunna få undervisning under en längre sammanhållen period innan det slutliga betyget sätts.
  • Ämnen, examensmål, programmål och programstrukturer uppdateras för att passa framtidens studier och yrkesliv.

Elever behöver ibland kunna byta mellan skolformer. Därför har Gy25 utformats för att passa i gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå.

Gy25 gäller från 1 juli 2025

  • Ämnesplaner som är anpassade för ämnesbetyg ska tillämpas i all gymnasial utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.
  • Nya examensmål, programmål och programstrukturer ska tillämpas från den 1 juli 2025.
  • Elever som har påbörjat sin utbildning före 30 juni 2025 läser enligt nuvarande ämnesplaner och får kursbetyg.
  • Under en övergångsperiod fram till 30 juni 2030 finns möjlighet för elever att avsluta påbörjade kurser och få kursbetyg.

Bakgrund: Därför införs Gy25 – ämnesbetyg

Det har under lång tid funnits kritik mot det nuvarande systemet med kursbetyg som funnits sedan 1994. Kritiken har framför allt handlat om att kursbetygen bidrar till fragmentisering av kunskapsinnehållet och därmed av gymnasieelevernas lärande.

Kritiken har även handlat om att

  • elever idag får flera kursbetyg i ett och samma ämne som alla sedan räknas med i det slutliga betyget oavsett när under utbildningen som betygen sätts
  • tidiga misslyckanden kan följa elever och att betygen inte alltid ger en rättvisande bild av elevens kunskaper och förmågor i slutet av studierna
  • systemet med kursbetyg ofta inneburit fokus på täta bedömningstillfällen och stress för både lärare och elever.

Med Gy25, sammantagen bedömning och mindre detaljerade betygskriterier är ambitionen att undervisning och lärande åter ska vara i fokus och att tyngden i lärarnas arbete med eleverna ska ligga på undervisning och lärande.

Gy25 utgår från förslag från utredningen Bygga, bedöma och betygssätta – betyg som bättre speglar elevernas kunskaper (SOU 2020:43). Den ledde till en proposition om ändringar i skollagen som riksdagen sedan har fattat beslut om. Ett annat beslut i samma proposition var att införa sammantagen bedömning och att ersätta kunskapskrav med betygskriterier.

Regeringsuppdrag som relaterar till Gy25

Regeringsuppdrag att se över examensmål och programmål

Under våren 2024 fick Skolverket ett nytt uppdrag att se över examensmålen och programmålen. Uppdraget handlar huvudsakligen om justeringar och uppdateringar; programmens kärna kvarstår.

Skolverkets uppdrag är att lämna förslag på ändringar

  • i examensmålen för de nationella programmen i gymnasieskolan
  • i examensmålen för vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år
  • i programmålen för de nationella programmen i anpassade gymnasieskolan.

I förslagen ska Skolverket bland annat

  • formulera examensmål och programmål som anpassas till läroplanen och ämnesplanerna i gymnasieskolan respektive den anpassade gymnasieskolan.
  • betona målen för vilka kunskaper de högskoleförberedande programmen ska resultera i och målen för vilka kunskaper och färdigheter yrkesprogrammen ska resultera i
  • beskriva gemensamma delar på ett likartat sätt och samtidigt ta hänsyn till programmets karaktär och särart.

Hur påverkar detta beslutade examensmål och programmål?

  • Detta uppdrag påverkar inte beslutade programstrukturer och ämnesplaner.
  • Detta nya uppdrag kan innebära extra arbete för skolorna vid planering av informationsmaterial om de utbildningar de erbjuder.

Uppdraget redovisades till regeringen 7 mars 2025. Det är regeringen som beslutar innehållet i examensmål och programmål.

Senast uppdaterad 18 mars 2025

Innehåll på denna sida

    Relaterat