Planering och dimensionering inom komvux

På den här sidan finns information om planering och dimensionering inom komvux.

Krav på samverkan mellan kommuner

Bestämmelserna om planering och dimensionering medför ett krav på samverkan mellan kommuner. Kommunerna ska avtala med minst två andra kommuner för att samverka om planering, dimensionering och erbjudande av utbildning i ett så kallat primärt samverkansområde.

Samverkansområdena kan utformas efter kommunernas förutsättningar och behov. Kommunerna väljer själva vilka andra kommuner de ska sluta avtal och samverka med i det primära samverkansområdet. Samverkansområdena kan vara samma för gymnasieskolan och komvux, men de behöver inte vara det.

Utöver ett primärt samverkansavtal finns även möjlighet att sluta sekundära samverkansavtal med andra kommuner eller med en region.

För komvux ska det primära samverkansavtalet omfatta yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom komvux på gymnasial nivå. Varje samverkande kommun ska erbjuda all sådan yrkesutbildning som anordnas av kommunerna i det primära samverkansområdet.

Källa: 2 kap. 2 a och 2 b §§ och 20 kap. 16 a § skollagen.

Undantag från kravet om samverkan

Det finns undantag på kravet om samverkan. En kommun kan ingå ett primärt samverkansavtal med endast en annan kommun i stället för minst två, om utbildningen som erbjuds av tre kommuner i samverkan skulle innebära att en väsentlig andel av de personer som ska ta del av utbildningarna får en resväg med allmänna kommunikationer som normalt är mer än två timmar mellan hemorten och utbildningsorten i vardera riktningen.

Kravet på samverkan med ett primärt samverkansavtal gäller inte Gotlands kommun.

Källa: 1 kap. 9 och 10 §§ i gymnasieförordningen (2010:2039) och 1 kap. 5 och 6 §§ i förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning.

Utbildningsutbud efter efterfrågan och behov

Kommunerna ska ta hänsyn till både vuxnas efterfrågan och behov samt arbetsmarknadens behov när de bestämmer vilka yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar utbildning och hur många platser de ska erbjuda.

Källa: 20 kap. 16 a § skollagen.

Ökad tillgång till yrkesutbildning i det primära samverkansområdet

Det finns bestämmelser som ska öka möjligheten för individer att söka och få tillgång till yrkesutbildning inom ett primärt samverkansområde. Det innebär att en vuxen som är behörig ska kunna söka och tas emot till yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom hela det primära samverkansområdet och inte bara i hemkommunen.

En kommuns erbjudande av sammanhållna yrkesutbildningar och yrkesämnen ska omfatta all sådan utbildning som anordnas i det primära samverkansområde som kommunen ingår i.

Hemkommunen ska även alltid åta sig att svara för kostnaderna för en sökandes utbildning avseende ett yrkesämne eller en sammanhållen yrkesutbildning i en annan kommun inom det primära samverkansområdet.

I övrigt gäller bestämmelserna för mottagande, urval och antagning inom komvux som vanligt. Att hemkommunen står för kostnaderna innebär att den sökande ingår med alla andra sökande när det gäller mottagande och antagning, inklusive konkurrens om platser vid ett eventuellt urval.

I de fall en behörig sökande även har rätt till en yrkesutbildning, gäller rätten till utbildningen i fråga inom det primära samverkansområdet även om utbildningen erbjuds av hemkommunen. Detta gäller om utbildningen avser yrkesämnen eller en sammanhållen yrkesutbildning, och den andra kommunen ingår i samma primära samverkansområde som hemkommunen.

Läs mer om ansökan, behörighet, rätt till utbildning, urval och antagning inom komvux på gymnasial nivå:

Från ansökan till antagning inom komvux på gymnasial nivå

Källa: 20 kap. 16 a, 19 d, 21, 21 a och 22 §§ skollagen.

Sammanhållna yrkesutbildningar inom komvux

En sammanhållen yrkesutbildning, även kallade yrkespaket, består av en kombination av nationella kurser eller nivåer i ämnen som är relevanta för ett yrkesområde. Sammanhållna yrkesutbildningar kan ges i komvux på gymnasial nivå och i komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå. Utbildningen kan utformas som en nationell sammanhållen yrkesutbildning eller vara utformad av en huvudman.

Det finns krav på arbetsplatsförlagt lärande (apl) i skollagen. En del av utbildningen i en sammanhållen yrkesutbildning ska genomföras som apl. Omfattningen apl för varje elev vara minst 15 procent av den sammanhållna yrkesutbildningen. Det är rektor som beslutar vilka kurser eller delar av kurser som ska genomföras som arbetsplatsförlagt lärande. Om det är lämpligt med hänsyn till elevens behov och förutsättningar och om eleven begär det får rektorn även besluta att apl ska omfatta mindre än 15 procent av den sammanhållna yrkesutbildningen eller undantas helt.

Yrkespaket inom komvux

Källa: 20 kap. 6 a och 6 b §§ skollagen samt 2 kap. 10 a, 10 b, 27, 28 och 29 §§ förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning.

Statsbidrag för regionalt yrkesvux

Samverkande kommuner kan söka statsbidrag för yrkesutbildning inom komvux. Statsbidraget kallas regionalt yrkesvux och regleras i förordningen (2016:937) om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning.

Anordna yrkesutbildning inom regionalt yrkesvux

Stöd i arbetet

Skolverket tar fram regionala planeringsunderlag. Syftet med de regionala planeringsunderlagen är att ge stöd åt huvudmän när de tillsammans planerar, dimensionerar och erbjuder gymnasial utbildning.

Skolverket har även tagit fram stöd i form av diskussionsfrågor, poddar och filmer.

Stöd i arbetet med planering och dimensionering

Senast uppdaterad 20 december 2024

Innehåll på denna sida

    Frågor och svar

    Det primära samverkansavtalet ska avse planering, dimensionering och erbjudande av utbildning för de samverkande kommunerna. Med ett primärt samverkansavtal avses en formell överenskommelse om samverkan som ger förutsättningar för stabilitet i samverkan och för att möjliggöra ett framåtsyftande samverkansarbete. För komvux ska avtalet omfatta yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar i utbildning på gymnasial nivå, och för gymnasieskolan ska avtalet omfatta alla nationella program och introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion utformade för en grupp elever.

    Hur avtalen upprättas och utformas är en fråga för de samverkande kommunerna sinsemellan.

    Källa: 2 kap. 2 a och 2 b §§, 15 kap. 30 a § och 20 kap. 16 a § skollagen samt prop. 2021/22:159, Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning.

    Lagändringarna om bland annat primärt samverkansavtal träder i kraft den 1 juli 2023 och ska tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 31 december 2024 när det gäller komvux och i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025 när det gäller gymnasieskolan. I propositionen anges att detta innebär att samverkan mellan kommunerna genom ett avtal eller på annan liknande grund enligt 2 kap. 2 a och 2 b §§ skollagen ska ha inletts vid ikraftträdandetidpunkten.

    Källa: Ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till SFS 2022:1089, prop. 2021/22:159, Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning.

    Ja, men undantag får endast göras med hänsyn till kommunernas geografiska placering under vissa förutsättningar. En kommun får ingå ett samverkansavtal som endast omfattar två kommuner, istället för tre, om erbjudande av utbildning i ett avtal som omfattar minst tre kommuner skulle innebära att en väsentlig andel av de personer som ska ta del av utbildningarna får en resväg med allmänna kommunikationer mellan hemorten och utbildningsorten som normalt är mer än två timmar i vardera riktningen. Kravet på att samverka med minst två andra kommuner gäller inte Gotlands kommun.

    Kommuner som berörs av dessa undantag kan fortfarande sluta sekundära samverkansavtal med andra kommuner.

    Källa: 2 kap. 2 a och 2 b §§ skollagen, 1 kap. 9 och 10 §§ i gymnasieförordningen (2010:2039) samt 1 kap. 5 och 6 §§ förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning.

    Ja, utöver ett primärt samverkansavtal finns även möjlighet att sluta sekundära samverkansavtal med andra kommuner eller regioner. Bestämmelser om samverkansavtal i andra fall (sekundära samverkansavtal) finns i 15 kap. 30 a § andra och tredje styckena och i 23 kap. 21, 22 och 23 §§ skollagen.

    Ja, förutsatt att minst tre kommuner ingår i samverkan. Varje hemkommun ska även fortsättningsvis erbjuda alla behöriga elever i kommunen ett allsidigt urval av nationella program och nationella inriktningar samt programinriktat val, yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion. Det är redan möjligt att sluta samverkansavtal med andra kommuner för att uppnå detta.
    Vid hemkommunens bedömning av om ett allsidigt urval erbjuds får kommunen även ta hänsyn till utbildning som erbjuds av enskilda huvudmän i kommunen eller i en annan kommun inom det primära samverkansområde som kommunen ingår i.

    Regeringen har beslutat om ändringar i förordningen om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning (regionalt yrkesvux) med anledning av de kommande ändringarna i skollagen och förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning. Det innebär att vissa krav, till exempel om samverkan, sammanhållna yrkesutbildningar och apl, som tidigare reglerades i statsbidragsförordningen istället kommer att gälla för all yrkesutbildning (yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar i utbildning på gymnasial nivå) oavsett hur utbildningen finansieras.

    För att erhålla statsbidraget inom regionalt yrkesvux i framtiden ska därmed de krav på till exempel samverkan och apl som anges i skollagen och förordningen om vuxenutbildning vara uppfyllda.

    Förordningsändringar avseende regionalt yrkesvux träder i kraft den 3 juli 2023 och ska tillämpas första gången i fråga om statsbidrag för bidragsåret 2025. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för statsbidrag som avser tid före den 1 januari 2025.

    Källa: Förordning (2022:1404) om ändring i förordningen (2016:937) om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning.

    Nej, samverkansområdena kan vara samma för gymnasieskolan och komvux, men de behöver inte vara det. Kommunerna väljer själva vilka andra kommuner de ska sluta avtal och samverka med i det primära samverkansområdet.