Mottagande i anpassade gymnasieskolan
Innan en sökande tas emot i anpassade gymnasieskolan måste hemkommunen ha beslutat att den sökande tillhör målgruppen för skolformen. Huvudmannen för den sökta utbildningen prövar därefter om den sökande ska tas emot. Här finns information om mottagande hos offentliga och enskilda huvudmän samt om underrättelse av mottagandebeslut.
Denna sida är en del av Skolverkets stöd för dig som arbetar med eller ansvarar för antagning till gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan.
Huvudmannen prövar frågan om mottagande
Huvudmannen för den sökta utbildningen prövar frågan om den sökande ska tas emot.
Sökande till nationella program tas emot i början på utbildningen på ett nationellt program eller till en sådan särskild variant eller gymnasial lärlingsutbildning som börjar det första läsåret.
Den anordnande huvudmannen måste säkerställa att den sökande tillhör anpassade gymnasieskolans målgrupp. Frågan om tillhörighet till målgruppen för skolformen prövas av hemkommunen. Om hemkommunen har beslutat att en sökande inte tillhör målgruppen för anpassade gymnasieskolan, ska kommunen bereda den sökande tillfälle att söka till gymnasieskolan i hemkommunen så snart som möjligt.
Det är också hemkommunen som ska göra en bedömning av om en ungdom som har sökt till ett individuellt program har förutsättningar att följa undervisningen på ett nationellt program. Om hemkommunen bedömer att den sökande har förutsättningar att följa undervisningen på ett nationellt program, ska kommunen bereda den sökande tillfälle att så snart som möjligt söka till nationella program som anordnas av hemkommunen.
Källor: 18 kapitlet 5 § och 19 kapitlet 29 § skollagen, 7 kapitlet 11 § gymnasieförordningen samt proposition 2011/12:50 En gymnasiesärskola med hög kvalitet, sidan 82–83.
Målgrupp för anpassade gymnasieskolan
Mottagande till utbildning i anpassade gymnasieskolan med offentlig huvudman
Nationella program – mottagande i första hand
Att en sökande blir mottagen i första hand innebär att den sökande ingår i den första urvalsomgången. Regler om första- och andrahandsmottagande finns endast avseende nationella program.
Av de sökande till ett nationellt program eller till en särskild variant eller gymnasial lärlingsutbildning som börjar första läsåret ska huvudmannen i första hand ta emot dem som är hemmahörande i kommunen eller inom samverkansområdet för utbildningen.
En elev ska vid beslut om mottagande jämställas med den som är hemmahörande i kommunen eller samverkansområdet för utbildningen, om eleven vistas i kommunen eller samverkansområdet på grund av placering i ett sådant HVB-hem som avses i 6 kapitlet 1 § socialtjänstlagen eller i ett sådant skyddat boende som avses i 6 kapitlet 1 a § samma lag. För att säkerställa att eleven vistas i ett sådant HVB-hem eller ett sådant skyddat boende som avses i socialtjänstlagen bör ett intygande om detta inhämtas från den socialtjänst som har placerat eleven.
Sökande som tillhör målgruppen för anpassade gymnasieskolan ska även tas emot i första hand om de sökt till
- ett nationellt program eller en nationell inriktning, särskild variant eller gymnasial lärlingsutbildning som börjar första läsåret och med hänsyn till sina personliga förhållanden har särskilda skäl att få gå i den anpassade gymnasieskola de har sökt till,
- ett nationellt program eller en nationell inriktning som börjar det första läsåret och är hemmahörande i en kommun som inte erbjuder den sökta utbildningen,
- gymnasial lärlingsutbildning i anpassade gymnasieskolan som börjar det första läsåret och är hemmahörande i en kommun som inte erbjuder någon utbildning på det aktuella programmet,
- ett nationellt program och har åberopat att huvudmannen inom det sökta programmet anordnar en nationell inriktning som börjar senare än första läsåret och som hemkommunen inte erbjuder,
- ett nationellt program som saknar nationella inriktningar och har åberopat att huvudmannen anordnar programmet i huvudsak skolförlagt, vilket hemkommunen inte erbjuder, eller
- en utbildning som det har fattats beslut om riksrekrytering för.
Någon rätt att bli mottagen i första hand till lärlingsutbildning finns inte om hemkommunen erbjuder utbildningen som skolförlagd utbildning. Det innebär att förstahandsmottagning till lärlingsutbildning inte ska ske om hemkommunen till exempel erbjuder en särskild variant av programmet. Det är bara om hemkommunen inte erbjuder någon utbildning alls på det aktuella programmet som den sökande har rätt att tas emot i första hand till gymnasial lärlingsutbildning som börjar det första läsåret hos en offentlig huvudman.
Ett beslut om mottagande i första hand till ett nationellt program får överklagas till Skolväsendets överklagandenämnd (ÖKN) av den sökande.
Källor: 19 kapitlet 35–36 §§ och 28 kapitlet 12 § skollagen samt proposition 2008/09:199 Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan, sidan 161.
Sekretess i offentligt bedriven verksamhet och hantering av skyddade personuppgifter
Nationella program – mottagande i andra hand
Andra sökande till nationella program än de som ska tas emot i första hand får, förutsatt att de tillhör målgruppen för anpassade gymnasieskolan, tas emot i andra hand till platser som återstår efter att alla de som ska tas emot i första hand har antagits till utbildningen.
Om huvudmannen beslutar att ta emot sökande i andra hand måste alla sökande som uppfyller villkoren för andrahandsmottagning behandlas lika. Räcker inte platserna till alla, ska ett urval göras och gymnasieförordningens urvalsregler ska då tillämpas.
Källor: 19 kapitlet 39 § skollagen och 7 kapitlet 11–12 §§ skollagen.
Mottagande till individuella program
Varje kommun ansvarar för att alla ungdomar i kommunen som tillhör målgruppen för ett individuellt program erbjuds sådan utbildning.
En kommun får även ta emot en elev från en annan kommun på ett individuellt program i sin anpassade gymnasieskola under förutsättning att hemkommunen har bedömt att eleven inte kan följa undervisningen på ett nationellt program. Även en region får ta emot en elev på ett individuellt program under samma förutsättning. Detta gäller dock endast om hemkommunen och den mottagande kommunen eller regionen kommer överens om ersättningen för utbildningen.
Vidare ska en kommun eller en region ta emot en elev på ett individuellt program om
- eleven vistas i kommunen eller samverkansområdet för utbildningen på grund av placering i ett sådant HVB-hem som avses i 6 kap. 1 § socialtjänstlagen eller i ett sådant skyddat boende som avses i 6 kapitlet 1 a § samma lag, och
- hemkommunen har bedömt att eleven inte kan följa undervisningen på ett nationellt program.
För att säkerställa att eleven vistas i ett sådant HVB-hem eller ett sådant skyddat boende som avses i socialtjänstlagen bör ett intygande om detta inhämtas från den socialtjänst som har placerat eleven.
Källor: 18 kapitlet 27 § och 19 kapitlet 14, 29 och 40–40 a §§ skollagen samt proposition 2011/12:50 En gymnasiesärskola med hög kvalitet, sidan 82–83.
Sekretess i offentligt bedriven verksamhet och hantering av skyddade personuppgifter
Inhämtande av yttrande från hemkommunen
Innan en kommun tar emot en sökande som inte är hemmahörande i kommunen eller samverkansområdet för utbildningen ska yttrande inhämtas från den sökandes hemkommun. Yttrandet ska innehålla uppgift om huruvida eleven tillhör anpassade gymnasieskolans målgrupp. Detsamma gäller innan en region tar emot en sökande.
I de fall där eleven har sökt till ett individuellt program ska yttrandet också innehålla uppgifter om huruvida eleven kan följa ett nationellt program och om överenskommelse om ersättning för utbildningen.
Källa: 19 kapitlet 41 § skollagen.
Handläggning av ansökan till utbildning anordnad av annan huvudman än hemkommunen
Mottagande till utbildning i anpassade gymnasieskolan med enskild huvudman
Enskilda huvudmäns skyldighet att ta emot sökande till ett nationellt program
Varje fristående anpassad gymnasieskola ska vara öppen för alla ungdomar som har rätt till utbildning i en anpassad gymnasieskola med offentlig huvudman.
Huvudmannen behöver inte ta emot en elev som har ett omfattande behov av särskilt stöd, om hemkommunen beslutat att inte lämna tilläggsbelopp för eleven med hänvisning till att betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.
Ett beslut om mottagande till ett nationellt program får överklagas till ÖKN av den sökande.
Källor: 18 kapitlet 34 § och 28 kapitlet 13 § skollagen.
Enskilda huvudmäns skyldighet att ta emot sökande till ett individuellt program
För individuella program gäller enskilda huvudmäns skyldighet att ta emot en sökande bara om huvudmannen och elevens hemkommun har kommit överens om det bidrag som kommunen ska betala till huvudmannen för utbildningen.
Enligt förarbetena är lagstiftarens avsikt att ingen sökande som bedöms ha förutsättningar att följa undervisningen på ett nationellt program ska tas emot till ett individuellt program.
Källor: 18 kapitlet 34 § skollagen samt proposition 2011/12:50 En gymnasiesärskola med hög kvalitet, sidan 82–83.
Säkerställande av målgruppstillhörighet
För att en sökande ska kunna tas emot i anpassade gymnasieskolan måste det vara klarlagt att den sökande tillhör målgruppen för skolformen. En fristående anpassad gymnasieskola ska endast vara öppen för ungdomar som tillhör målgruppen för anpassade gymnasieskolan.
Källor: 18 kapitlet 5 och 34 §§ samt 19 kapitlet 29 § skollagen.
Huvudmannen prövar frågan om mottagande och hemkommunen prövar frågan om målgruppstillhörighet
Underrättelse om mottagandebeslut
Den sökande ska så snart det är möjligt underrättas om huvudmannens beslut om mottagande, inklusive information om hur beslutet kan överklagas om hen inte blivit mottagen. Såväl offentliga som enskilda huvudmän ska meddela mottagandebeslut till de sökande.
En underrättelse om beslut om mottagande kan vara skriftlig eller muntlig. Enligt Skolverkets mening bör det i de flesta fall dock vara mest lämpligt att den lämnas skriftligt exempelvis per post eller e-post. Om beslutet om mottagande har fattats av någon annan huvudman än sökandens hemkommun bör beslutet även skickas till hemkommunen eller det antagningskansli som hemkommunen tillhör. Antagningskansliet bör i sin tur informera kommunens handläggare av interkommunal ersättning och bidrag till fristående skolor.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har tagit fram blanketter som kan användas bland annat för en kommuns eller en regions beslut om mottagande. Blanketterna säljs av företaget Adda, som är en del av SKR.
Källor: 33 och 42 §§ förvaltningslagen (2017:900).
Underrättelse om innehållet i ett beslut och information om hur man överklagar
Försäljning av blanketter hos Adda, Addas webbplats Länk till annan webbplats.