"Det krävs skärpa, passion, tålamod och ödmjukhet"

Vi träffade Cecilia Roos, som varit ordförande i juryn för yrkesdansarutbildningen 2011-2017, för att höra lite mer om hur antagningen går till.

Yrkesdansarutbildningen vänder sig exklusivt till elever som har som mål att bli yrkesdansare på internationell nivå. En elev kan bara antas efter att ha dansat upp inför en jury som består av danspedagoger och andra representanter för dansaryrket. Dessutom krävs det att eleven klarar en hälsoundersökning och har behörighet till gymnasieskolans yrkesprogram.

Förra året sökte ett 100-tal förhoppningsfulla 15-åringar till yrkesdansarutbildningen. Under våren gjorde de färdighetsproven på Kungliga Svenska balettskolan i Stockholm inför en jury med Cecilia Roos som ordförande.

Hur ser provdagarna ut för eleverna?
– Provdagarna är upplagda som danslektioner där eleverna dansar i grupp framför juryn under ledning av danspedagoger. De får värma upp och sedan dansar de klassisk balett och modern/nutida dans. Efter varje färdighetsprov gör juryn en helhetsbedömning och en gallring där en mindre grupp går vidare till nästa prov. De elever som går hela vägen gör sammanlagt tre färdighetsprov och ett slutprov som bland annat består av ett danssolo som ungdomarna arbetat med under provdagarna, berättar Cecilia Roos.

Vad tittar juryn på?
– Vi bedömer eleverna utifrån dansteknik, dansgestaltning/konstnärlighet, musikalitet/rytmkänsla, fokusering på uppgifter och fysiska förutsättningar.

I ansökningsformuläret fyller eleverna i information om ”tidigare träning”. Varför då?
– Om de har tränat dans mycket eller lite kan ses som en referens till potential. Vi kan se att en elev har tränat i tio år men under den tiden inte har utvecklats så mycket, då finns det kanske inte så jättemycket potential. Eller så har någon bara dansat i två år men är jätteduktig och oerhört begåvad och då säger ju det verkligen något om deras potential.

Vad händer om en elev glömmer bort koreografin under slutprovet?
– Då får man börja om från början. Ingen blir borttagen för att de glömmer bort steg. Det vet man ju själv, alla vi som sitter i juryn har själva varit dansare så vi känner väl till att helt plötsligt kan man bli helt tom i huvudet och glömma stegen.

Efter genomgånget slutprov fick 37 elever information om juryns rekommendation. Antagningsbeslut kan fattas först i juni när årets grundskolebetyg är inskickat, och det är Rådet för dansarutbildning som beslutar.

Vad finns det för alternativ för en elev som inte kommer in?
– Man kan alltid söka sig någon annanstans. Det finns flera andra dansarutbildningar som är väldigt bra. Man kan till exempel gå estetiska programmet med dansinriktning på ett annat gymnasium och efter det söka till en dansarutbildning på Dans och Cirkushögskolan, Balettakademin eller Danscenter. Men om man vill bli klassisk dansare så är det nog på Kungliga Svenska Balettskolan som man bör gå som det ser ut idag, och kommer man inte in i år så kan alltid söka nästa år igen. Man har rätt att börja fram till att man är 20 år.

Har du några tips till den som vill bli professionell dansare?
– Jag tycker att det är viktigt att lyssna till sig själv och att hela tiden vara uppmärksam mot sin egen inre röst och vilja. Och att arbeta hårt. Rätt fysiska förutsättningar är inte allt, man måste likväl arbeta hårt. Det är också väldigt viktigt med ett intresse för andra konstformer; konst, musik, teater. Man bör också ha ett öppet sinne mot att det är inte bara en sak som kan räknas som dans - det kan se helt olika ut och ta sig många olika uttryck.

Vad tycker du att krävs för att lyckas som yrkesdansare?
– Jag skulle säga att det krävs skärpa, passion, tålamod och ödmjukhet. För det tar tid och det finns inga genvägar.

Om Cecilia Roos
Cecilia Roos har arbetat som dansare i 30 år, både i Sverige och utomlands. Hon fick sin utbildning på Balettakademien och Danshögskolan. Sedan studerade hon vidare i Paris, New York, London och Rom. Hon har varit anställd som koreograf, dansare och skådespelare på Stadsteatern och Dramaten. Idag är hon professor i dansinterpretation och arbetar som prefekt på Dans och Cirkushögskolan. Hon ger också kurser i repertoar och interpretation samt konstnärliga metoder.

Senast granskad: 2017-10-02
Innehållsansvar: Avdelningen för läroplaner