Skolans val är en möjlighet för skolan att skapa en särskild profilering mot ett visst ämne. En del av eller hela utrymmet inom skolans val kan användas till ett lokalt tillval.
Både kommunala och fristående skolor kan ansöka om att anordna ett lokalt tillval.
Ansökan ska ske senast den 15 december läsåret innan utbildningen planeras att starta.
Hämta ansökningsblankett för att ansöka om att anordna lokalt tillval. (word, 30 kB)
Mejla din ansökan om att anordna ett lokalt tillval: lokalt.tillval@skolverket.se.
Du kan också skriva ut blanketten och posta den.
Märk kuvertet med "Ansökan om lokalt tillval" och skicka till:
Skolverket
För- och grundskoleenheten
Box 4002, 171 04 Solna
Lokalt tillval finns reglerat i skollagen (2010:800) 10 kap. 4 §.
Skollagen (2010:800) på riksdagens webbplats.
Beviljade utbildningar, lokalt tillval, uppdaterad 24 augusti 2018 (excel, 36 kB)