Efter krisen: Följ upp och utvärdera
När en kris är över och verksamheten har återgått till det ”normala” alternativt ”det nya normala” behöver ni följa upp och utvärdera hur ni hanterade händelsen. Det är viktigt för att förstå ”varför det gick som det gick” och hur ni bör agera nästa gång något liknande händer.
Den viktigaste skillnaden mellan uppföljning och utvärdering är att i utvärderingen jämförs händelsen mot till exempel en krisplan. En annan viktig skillnad är att utvärderingen är avgränsad till särskilt utvalda områden eller tillfällen, till skillnad från uppföljning som innebär regelbunden insamling av information utan tydliga avgränsningar.
Uppföljning
I ett systematiskt beredskapsarbete ingår löpande uppföljning. Det görs för att förbättra och anpassa arbetet utifrån behov. Målet är att uppnå och behålla en god beredskap.
Att följa upp beredskapsarbetet innebär att gå tillbaka till vad som beslutades i krisplanen, kontinuitetsplanen, beredskapsplan eller motsvarande styrande dokument. Det är bra om det finns en rutin för hur uppföljningen ska gå till och hur ofta den ska ske.
Uppföljning för förbättrad kontinuitetshantering, MSB:s webbplats Länk till annan webbplats.
Utvärdering
Syftet med att utvärdera händelser är att få nya lärdomar och bli medveten om kunskap, styrkor och brister. Utvärderingen ska beskriva vad som behöver göras för att ni ska behålla eller stärka förmågan att hantera oönskade händelser. Därefter behöver kunskapen omvandlas till konkreta handlingar.
Utvärderingen behöver planeras in redan från början och det behöver avsättas tid för arbetet.
Resultaten av utvärderingen behöver hanteras av en funktion i verksamheten som
- tar fram åtgärder
- prioriterar
- ser till att åtgärderna genomförs
- följer upp resultatet.
Kunskapen från utvärderingar kan påverka både planeringen inför kommande händelser och ordinarie arbete.