Skolans ansvar vid kris och höjd beredskap: Lagar och föreskrifter
Förskolan och skolan är samhällsviktiga verksamheter som behöver fungera så långt det är möjligt under en kris och om det skulle bli krig. Här tar du del av grundprinciperna i krishantering, ansvaret som skolväsendet har och vanliga frågor och svar.
Tre grundprinciper som kommun och skola ska följa vid kris
En viktig del i svensk krishantering är de tre grundprinciperna.
- ansvarsprincipen
- likhetsprincipen
- närhetsprincipen.
De tre grundprinciperna är inte reglerade i lag.
Två andra delar i svensk krishantering är samverkan och geografiskt områdesansvar.
Samverkan innebär i detta sammanhang att myndigheter, kommuner, regioner, företag, frivilligorganisationer och invånare hjälps åt för att hantera en krissituation.
Geografiskt områdesansvar innebär att planera, förbereda och att ha en samordnande roll under en hantering av samhällsstörningar. Ansvaret utövas på tre nivåer:
- lokalt (kommunerna)
- regionalt (länsstyrelserna) och
- nationellt (regeringen).
Ansvarsprincipen
Den som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden ska ha det också under en krissituation. Det betyder till exempel att kommunerna sköter skola och äldreomsorg och att den vanliga sjukvården har hand om vården även vid en kris.
Likhetsprincipen
Under en kris ska verksamheten fungera på liknande sätt som vid normala förhållanden – så långt det är möjligt. Verksamheten ska också, om det är möjligt, skötas på samma plats som under normala förhållanden.
Närhetsprincipen
En kris ska hanteras där den inträffar och av dem som är närmast berörda och ansvariga. Det är alltså i första hand den drabbade kommunen och den aktuella regionen som leder och arbetar med insatsen. Om de lokala resurserna inte räcker till blir det aktuellt med statliga insatser.
Krishanteringens grunder, Krisinformation.se Länk till annan webbplats.
Skolväsendets ansvar vid kris och höjd beredskap
Det finns flera bestämmelser i olika lagstiftningar som du som representant för huvudmannen och rektor behöver känna till.
Huvudmannens ansvar för krisberedskap är inte tydligt i skollagen, men utgår från vissa allmänna bestämmelser i skolans författningar och annan lagstiftning. Där framgår att förskolans eller skolans huvudman är skyldig att säkerställa att barn och personal har en trygg och säker arbetsmiljö.
Som rektor behöver du känna till arbetsmiljölagstiftningens krav på att kartlägga risker i verksamheten. I skollagen finns krav på systematiskt kvalitetsarbete.
Skolväsendets ansvar vid kris och höjd beredskap
Andra myndigheters och aktörers ansvar vid kriser och höjd beredskap
Även andra myndigheter och aktörer har ansvar inför och vid höjd beredskap. För dig som arbetar inom skolväsendet kan det vara bra att känna till vem som ansvarar för vad när ni ska planera eller hantera händelser inom ramen för höjd beredskap. Skolverket har därför tagit fram en vägledning.
Vem har ansvar för vad, inför och under höjd beredskap? Pdf, 158 kB.