Utbildning och övning
Genom att öva utvecklar du din förmåga att hantera och leda i en krissituation. Här hittar du utbildningar, övningar och verktyg för att hantera kriser, prata med barn om svåra händelser och ge psykologisk första hjälp. Allt material är anpassat för att passa olika behov och verksamheter.
Forskningen visar att förberedelse och beredskap för en tänkbar krissituation leder till att man lättare kan hantera även andra krissituationer. Detta bygger på logiken att det är i själva planeringsprocessen som krishanteringsförmågan utvecklas. Att veta hur man ska agera samt ha koll på rutiner och kontaktvägar när det oförutsedda händer kräver såväl förberedelser som övningar.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, beskriver att återkommande övningar i olika verksamheter kan bidra till att
- utveckla förmågan att hantera och leda kriser
- förbättra förmågan att samverka med andra aktörer
- öka förmågan att fatta snabba beslut och delge lägesinformation
- pröva och utveckla beredskapsplaner under verklighetsliknande former
- visa på områden där ytterligare utbildning eller träning behövs
- belysa svagheter och styrkor i resurser och teknik.
Utbildning i krisarbete
Utbildningen består av tre delar. Varje del utgörs av kortfattad information och övningar. Rektorn är övningsledare, eller annan person som rektorn utser. Det är även bra om rektorn utser en person som dokumenterar arbetet. Fokus ska ligga på uppgifter, roller och andra frågor om hur personal ska agera vid en krissituation.
Syftet med utbildningen är att förskolans eller skolans ledning ska få verktyg för att öva och stärka krisberedskapen tillsammans med all personal, även personal som inte arbetar direkt med barnen eller eleverna.
Utbildningen är framtagen i samarbete med Mittuniversitetet.
Den första och inledande delen handlar om säkerhet och krisberedskap innan en kris inträffar. Här ligger fokus på förberedelser, kommunikation och att identifiera risker och sårbarheter.
I den andra och kanske viktigaste delen är utgångspunkten att en kris utspelar sig. Här finns material för att genomföra en kortare scenarioövning.
I den tredje delen finns material för att utveckla krisberedskapen och dra lärdomar efter en kris, det vill säga efter scenarioövningen i del två alternativt efter en riktig krissituation.
Använd utbildningsmaterialet utifrån behov och förutsättningar
Den egna verksamhetens behov och förutsättningar styr hur du som rektor väljer att använda utbildningsmaterialet. De tre delarna kan användas fristående från varandra. Materialet är utformat för att fungera väl för kortare sammankomster och lätt kunna användas som en del i den ordinarie verksamheten.
Syftet med utbildningen är att förskolans eller skolans ledning ska få verktyg för att öva och stärka krisberedskapen tillsammans med all personal, även personal som inte arbetar direkt med barnen eller eleverna.
Representanter från skolhuvudmannen kan med fördel också delta i arbetet. Skolhuvudmannen har det övergripande ansvaret för att arbetet med säkerhet och krisberedskap sker systematiskt och blir en del av den ordinarie verksamheten. Rektor har det operativa ansvaret. Därför är det viktigt att det är ledningen på skolan som leder övningar och utvecklingsarbetet tillsammans med personalen. Det är även viktigt att poängtera att eventuella brister som identifieras eller oro som uppstår i samband med övningarna behöver hanteras av ledningen.
Del 1: Innan krisen
Planering är viktigare än planen
Planering är till stor nytta när en kris inträffar, kanske större än det som står i själva planen. Det är därför viktigt att ledningen övar och utvecklar krisberedskapen tillsammans med personalen och att alla deltar i planeringsprocessen kring krisplanen.
I den här delen finns ett antal övningar för ledningen att genomföra tillsammans med all personal på förskolan eller skolan. Övningarna fokuserar bland annat på lokalkännedom och rutiner för kommunikation i händelse av kris.
Del 2: Under krisen
Krisövningar bör ha ett inbyggt osäkerhetsmoment vilket speglar verkliga krissituationer.
Forskningen visar att förberedelse och beredskap för en viss krissituation ökar chansen att klara andra krissituationer. Detta bygger på logiken att det är i själva planeringsprocessen som krishanteringsförmågan utvecklas.
I den här delen finns en övning för ledningen att genomföra tillsammans med all personal på förskolan eller skolan. Övningar syftar till att öva ledningen och personalen i hur man ska agera vid en krissituation. Syftet är främst att utveckla kunskap och skapa samsyn kring hur personalen ska agera vid en krissituation.
Del 3: Efter krisen
Det är viktigt att ta vara på erfarenheter och lärdomar efter en kris. Genom att all personal får möjlighet att reflektera kring hanteringen får ledningen en ökad förståelse för hur verksamheten fungerat och kan bedöma resultatet. Tydlighet och öppenhet kring utvärderingsarbetet under arbetets gång ökar förutsättningarna för att resultaten accepteras och kommer till användning inom verksamheten.
I den här delen finns ett antal övningar för ledningen att genomföra tillsammans med all personal på förskolan eller skolan. Övningarna fokuserar bland annat på att vidareutveckla krisplanen för att den ska kunna möta de risker och sårbarheter som identifierats under en faktisk kris eller i övning.
Öka beredskapen genom att öva på olika scenarier
Läget i landet och i omvärlden ställer ökade krav på förskolors och skolors krisberedskap. Genom att analysera risker och sårbarheter och öva tillsammans med personalen ökar ni förmågan att hantera en kris på ett effektivt sätt.
Här finns exempel på scenarier som ni behöver öva på:
Prata med barn och unga om kriser och krig
Barn och unga blir ofta berörda när något allvarligt har hänt i samhället eller i omvärlden. De kan behöva prata om det med någon vuxen. Här får du som jobbar med barn och unga stöd i hur du pratar om svåra saker som krig och kriser.
Prata med barn och unga om kriser och krig
Psykologisk första hjälp för barn och unga i akut kris
Öka beredskapen för kriser och allvarliga händelser genom att delta i vår digitala utbildning som tagits fram i samarbete med Rädda barnen. Du får verktyg för att stötta barn och unga efter allvarliga händelser och under samhällskriser, och hur krisstödet kan implementeras i en kris- och beredskapsplan. Med rätt bemötande kan vi förhindra att barn och unga utvecklar psykisk ohälsa.
Lugna, lyssna, stärk – psykologisk första hjälp för barn och unga i akut kris