Öva på olika former av kriser
Genom att öva tillsammans med personalen ökar ni förmågan att hantera olika typer av en kriser. Här finns några scenarier som är bra att öva på.
Hantera oro och stress hos barn och vuxna
Scenario
Det som händer i omvärlden påverkar barn och unga. Våld och konflikter i omvärlden sätter sina spår i klassrummet.
Förberedelse
Människor hanterar situationer som kan upplevas som hotfulla på olika sätt. För att dina beredskapsplaner ska fungera behöver du ha en förståelse för och ta hänsyn till hur olika individer påverkas. Personalen behöver ett tydligt ledarskap och information om vad som gäller när omständigheterna av någon anledning ändras.
Det är viktigt att ni har en öppen dialog på förskolan eller skolan och tar hand om både barn, elever och personal som behöver stöd. På Krisinformation.se finns samlad information och vägledning för den som känner oro. På Lilla.krisinformation.se finns motsvarande information för barn och unga.
Prata med barn och unga om kriser och krig
Barn och unga blir ofta berörda när något allvarligt har hänt i samhället eller i omvärlden. De kan behöva prata om det med någon vuxen. Här får du som jobbar med barn och unga stöd i hur du pratar om svåra saker som krig och kriser. och krig
Att prata med barn och elever om krig eller kriser
Om verksamheten blir analog – hur ska vi kommunicera?
Kommunikation mellan kommun och verksamhet
Scenario
Cyberattacker blir allt vanligare och förskolor och skolor behöver vara förberedda på att bedriva verksamhet utan tillgång till internet eller telefoni.
Förberedelse
Vid händelser som slår ut internet eller telefoni finns ofta uppkoppling i delar av det drabbade området.
- Ta reda på hur kommunikation mellan ansvariga i kommunen eller verksamheten ska fungera i en sådan situation.
- Vem är förskolans eller skolans kontaktperson med kommunen?
Undervisning och kommunikation mellan skola, vårdnadshavare och elever
Scenario
Förskolor och skolor behöver säkerställa att verksamheten och undervisningen kan bedrivas på ett säkert sätt om internet skulle slås ut. Det är också viktigt att se till att det går att kommunicera med barn, elever och vårdnadshavare i en situation där tillgång till telefoni eller digitala kommunikationskanaler saknas eller är mycket begränsad.
Förberedelse
Se till att nödvändiga dokument finns tillgängliga även utanför förskolans eller skolans digitala system. Exempel på alternativ kan vara att uppgifter finns tillgängliga på papper eller via alternativa digitala lagringslösningar.
Exempelvis
- krisplaner
- närvarolistor
- betygskatalog
- nödvändiga kontaktuppgifter.
Elavbrott – om värme och vatten försvinner
Scenario: längre strömavbrott
Ni behöver säkerställa att det finns en plan för alternativ uppvärmning och att det finns tillgång till vatten om ett längre elavbrott uppstår. Kommunerna är ansvariga för verksamhet som måste fungera även under kriser, exempelvis vattenförsörjning, fjärrvärme och skola.
Förberedelse
- Ta reda på var kommunen kommer att ställa ut vattentankar och vad som gäller i er kommun om vattenbrist skulle uppstå.
- Ta reda på alternativ till vattentoaletter vid ett längre elavbrott.
- Ta reda på om det finns reservsystem på förskolan eller skolan för till exempel brandlarm eller annan eldriven teknik som slås på vid ett elavbrott.
Scenario: höga energipriser
När energipriserna ökar kan det bli aktuellt med rekommendationer om att se över verksamheternas energiförbrukning. Att sänka inomhustemperaturen någon grad och se till att barn och elever har tillräckligt med kläder på sig kan vara ett sätt att dra ner på kostnaderna. Enligt Arbetsmiljöverket bör inomhustemperaturen i förskolor och skolor i normalfallet inte vara lägre än 20 grader.
Om matleveranser uteblir
Scenario
Matleveranser kan utebli lokalt till exempel vid ett omfattande elavbrott. Om maten inte kan förberedas eller tillagas vid centralkök kan skolor komma att stå utan måltider.
Förberedelse
- Det är bra att vara förberedd på att matleveranser kan utebli och säkerställa att det finns alternativ om en sådan situation skulle uppstå. Vem är kontaktperson i kommunen eller hos leverantören? Finns det en måltidschef i er kommun?
- Se över om det finns möjlighet att få tillgång till måltider som inte kräver tillagning eller uppvärmning vid ett till exempel ett längre elavbrott.
- Samverka och för en nära dialog med måltidsverksamheten. Livsmedelsverket har tagit fram en handbok som kan fungera som ett stöd i förberedelsearbetet.
Beredskapshandbok för offentliga måltider, Livsmedelsverket Länk till annan webbplats.
Påverkanskampanjer och desinformation
Scenario
Alla behöver vara uppmärksamma på vilseledande information som sprids för att skapa instabilitet eller konflikter mellan olika grupper i samhället. Påverkanskampanjer och annan vilseledande information blir alltmer sofistikerade. Det pågår till exempel i sociala medier och i spel som barn och unga använder. Både lärare och elever ställs inför en alltmer komplex miljö på internet.
I en påverkanskampanj utnyttjar främmande makt samhällets sårbarheter. Påverkanskampanjer är något vi behöver försvara oss mot för att värna målen för landets säkerhet.
Förberedelse
I det spända läget vi befinner oss i nu finns det all anledning att vara vaksam och källkritisk. Förskolan och skolan har en viktig roll i att utbilda eleverna i källkritik.
Både barn och vuxna kan vara måltavlor för påverkanskampanjer.
Tillvägagångssätten kan skilja sig åt, men syftet är ofta att styra eller störa den öppna debatten och försvaga tilliten till samhället.
- Skapa medvetenhet om att både skolpersonal och elever kan vara måltavlor för påverkanskampanjer och desinformation.
- Bygg förtroende och se till att ha kommunikationskanaler på plats för att kunna delge korrekt information i rätt tid.
- Bedöm riskerna i er verksamhet. Vilka risker ser ni och vilka konsekvenser kan det få för er verksamhet? Vad kan ni göra för att förebygga dessa konsekvenser?