Olika handlingsalternativ vid väpnat våld
Väpnat våld i förskolan eller skolan är ovanligt, men eftersom det kan leda till allvarliga konsekvenser är det viktigt att planera för olika handlingsalternativ om det skulle inträffa. Här finns förslag på åtgärder om er förskola eller skola skulle drabbas.

Erfarenheten från andra länder visar att det är omöjligt att förutse var och i vilken typ av skolor eller förskolor som väpnat våld kan inträffa. Därför är det värdefullt att ha en mental förberedelse och insikt om möjliga handlingsalternativ.
Forskningen visar att förberedelse och beredskap inför en tänkbar krissituation gör det lättare att hantera även andra typer av kriser. Detta beror på att själva planeringsprocessen i sig bidrar till att utveckla krishanteringsförmågan.
Kom igång med arbetet
- Läs på! Vårt myndighetsgemensamma stödmaterial innehåller mycket kunskap om skolattacker och skapar förutsättningar för det fortsatta arbetet.
- Skapa en handlingsplan tillsammans på förskolan och skolan – utgå från er organisation och verksamhetens behov.
- Se till att handlingsplanen är välkänd och förankrad hos all personal.
- Öva, diskutera och formulera olika scenarion samt hur ni skulle agera i varje situation.
- Skapa en systematik som gör att arbetet blir kontinuerligt och återkommande.
Stöd och vägledningar
Stöd för att förebygga skolattacker
Webbsidan Skolattack.se samlar information och stöd från flera aktörer som på olika sätt arbetar förebyggande mot skolattacker. Den vänder sig till alla skolformer, oavsett huvudman.
Så kan vi förebygga skolattacker, skolattack.se Länk till annan webbplats.
Vägledning för att förebygga skolattentat
Vägledningen vänder sig till skolledning, skolpersonal och säkerhetsansvariga och är framtagen av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, Center mot våldsbejakande extremism och Skolverket.
Förebygga skolattentat, MSB:s webbplats Länk till annan webbplats.
Inrymning
Inrymning innebär att barn, elever och personal stänger in sig i rum eller salar. Genom att låsa dörren och/eller blockera den blir det svårare för en gärningsperson att komma in. Det är också en fördel om det går att gömma sig, att vara tyst och om möjligt täcka för eventuella fönster.
Inrymning är ingen garanti för säkerhet, men bidrar ofta till att förhindra att människor kommer till skada. En avgörande faktor för hur inrymning fungerar är lokalernas utformning. Eftersom varje skola och förskola har unika lokaler är det viktigt att fundera över och hur en inrymning skulle kunna fungera på er förskola eller skola.
Utrymning
Utrymning innebär att barn, elever och personal lämnar lokalerna för att söka skydd. Utrymning kan vara en lämplig metod när byggnaden av någon anledning inte ger bästa skyddet, exempelvis på grund av hur lokalerna är utformade. Då kan det vara bättre att ta sig ut och söka skydd.
Utrymning bygger på bedömningen att gärningspersonen inte upptäcker de barn, elever och den personal som flyr bort från skolan eller förskolan. Utrymning kan också vara den lämpligaste åtgärden om gärningspersonen använder sprängämnen.
Utrymning kan även vara den bästa metoden om barn, elever och personal redan befinner sig på gården eller i trapphus på väg in i byggnaden. Om dödligt våld pågår inne i byggnaden kan det vara bättre att fly bort från området. För att underlätta krishanteringen efter den akuta fasen är det önskvärt att ha en gemensam återsamlingsplats. Var den ska vara belägen påverkas av vad som har hänt och var krisen har inträffat.
Utestängning
Ytterligare en metod som kan användas är att stänga ute gärningspersoner från hela byggnaden. När det väpnade våldet pågår på gården kan det vara effektivt att stänga dörrar till byggnaden och hålla barn, elever och personal inomhus medan gärningspersonerna utestängs. Det är viktigt att inga barn och elever utestängs ihop med gärningspersoner.