Hitta forskning

Skolverket sammanställer och sprider kunskap om resultat av forskning inom utbildningsområdet. De olika universitet och högskolor som utför uppdraget svarar självständigt för urval och kvalitetssäkring.

Artiklar om forskning

Kryssa för kategorier och använd sökrutan för att hitta det du letar efter.

Skolform eller verksamhet

Ämne

Fokusområde

Laddar innehåll...
570 träffar
  • 11 dec 2019 Adekvat digital kompetens – ett svårfångat begrepp

    För att beskriva vilken roll digitaliseringen spelar för skolans arbete har många olika begrepp och benämningar använts genom åren. I nuläget skrivs elevers digitala kompetens fram i Ubildningsdepartementets nationella strategi för skolväsendet (2017) som adekvat digital kompetens.

  • 17 jan 2019 Aktionsforskning kan stärka det pedagogiska ledarskapet

    Rektorn ska utöva pedagogiskt ledarskap, med det är ofta oklart hur det ska förverkligas. I en aktionsforskningsstudie förändrades de deltagande rektorernas förståelse av sin roll som pedagogiska ledare. Resultatet blev ett tydligare fokus på att stödja elevernas lärande via lärarna och att det är ett ledarskap som stärks när det delas av flera.

  • 15 okt 2018 ADHD-klasser ett hot mot inkludering?

    ADHD-klasser finns i vissa kommuner, men inte i andra. Eleverna i sådana klasser anses behöva en speciell pedagogik och speciella metoder. Diagnosen är central och vanliga åtgärder är medicinering och terapeutiska behandlingsmetoder. Frågan blir då vad som ligger bakom skillnaderna mellan kommuner som har respektive inte har ADHD-klasser.

  • 06 mar 2012 Aktualitet viktigast när unga värderar information

    Aktualitet har stor betydelse när unga värderar information på nätet. Unga lägger också i hög grad märke till visuella element och föredrar sidor med stor mängd information, men där de kan identifiera tydliga nyckelord som kan relateras till de ämnen som sökningen handlar om.

  • 16 jun 2011 Aktiv läsning ger särskoleelever redskap

    Det finns idag mycket forskning som visar att arbetssätt som fokuserar på att elever ska tillägna sig strategier för att bättre kunna förstå texter ofta ger mycket goda resultat.