Pandemins påverkan på gymnasie- och gymnasiesärskolan – delredovisning 4
Gymnasieskolan har under covid-19 pandemin klarat att snabbt ställa om utifrån helt nya förutsättningar. Samtidigt bedömer många huvudmän att det finns ett visst kunskapstapp i gymnasiet. Det gäller i synnerhet elever som har haft svårt med distansundervisning. Förutsättningarna för likvärdig och rättssäker bedömning och betygssättning har också påverkats, visar Skolverkets rapport.
Rapporten är en uppföljning av pandemins konsekvenser för gymnasie- och gymnasiesärskolan, och bygger på en enkätundersökning riktad till kommunala och enskilda huvudmän med minst 75 elever. Undersökningen genomfördes under tidig höst 2021.
Ett visst kunskapstapp bland eleverna
Majoriteten av de tillfrågade huvudmännen bedömer att eleverna på gymnasiet i viss utsträckning har drabbats av ett kunskapstapp, det vill säga att elever inte får de kunskaper och färdigheter de normalt skulle ha fått, och att detta främst gäller elever som har haft svårigheter med undervisning på distans. Elevernas kunskaper i yrkeskurser, praktiska moment och matematik bedöms ha påverkats i störst utsträckning.
Strategier för att motverka kunskapstapp
Många huvudmän uppger att kvaliteten i undervisningen har påverkats av distansundervisningen, samtidigt som nästan alla uppger att de genomfört insatser för att motverka ett kunskapstapp för eleverna. De vanligaste insatserna är närundervisning för prioriterade elevgrupper samt extra stöd och förlängd undervisningstid för vissa elever. Hälften av huvudmännen fortsätter med insatser under nuvarande läsår, för att kompensera ett kunskapstapp.
Bedömning och betygssättning har påverkats
Förutsättningarna för likvärdig och rättssäker bedömning och betygssättning har påverkats under pandemin, enligt huvudmännen. De uppger att det främst beror på begränsningar i undervisnings- och examinationsformer samt inställda nationella prov. En tredjedel av huvudmännen uppger att de i stället för nationella prov våren 2021 använde Skolverkets särskilt framtagna betygsstödjande bedömningsstöd.
Förstärkt elevhälsoarbete
En majoritet av huvudmännen uppger att de har förstärkt eller anpassat elevhälsoarbetet under pandemin, och en fjärdedel har beslutat om fortsatta insatser detta läsår. Åtgärderna har framför allt bestått av utökat stöd och ett mer uppsökande arbete för att identifiera stödbehov.
Om rapporten
Rapporten ingår i delredovisning 4 av Skolverkets uppdrag att följa upp konsekvenserna av covid-19-pandemin för utbildningen inom skolväsendet och fokuserar på gymnasie- och gymnasiesärskolan.
Covid-19-pandemins påverkan på skolväsendet, delredovisning 4 –Gymnasieskolan
Publicerades den .