Borås Stads initiativ stärker samverkan mellan skola och vårdnadshavare

Allt fler kommuner inser vikten av nära samverkan mellan skola och vårdnadshavare. Borås Stad är en av dessa, där betydande steg tagits för att förbättra kommunikation och samarbete mellan skolor och vårdnadshavare, särskilt när det gäller barn med problematisk skolfrånvaro.

Initiativet började när skolcheferna i Sjuhärads kommunalförbund identifierade samverkan med vårdnadshavare som ett område för utveckling. Boråsregionen fick i uppdrag att kartlägga vilka utmaningar som skolorna stod inför. Resultatet blev starten för ett omfattande utvecklingsarbete under läsåret 2023/2024, där Borås Stad är en av kommunerna som deltagit i arbetet.

Borås Stad valde att fokusera på relationen mellan hem och skola, särskilt för de elever som inte går till skolan. Team Domino, med redan etablerade tvärgrupper inom närvaroarbetet i kommunen, tog på sig att fördjupa arbetet med att öka närvaron i skolorna. För att få en tydligare bild av varför samarbetet mellan skola och hem inte alltid fungerar, samlade Sara Åqvist och Annica Elf från Team Domino in omfattande data genom enkäter och intervjuer.

Föräldrarnas röster i fokus

Med hjälp av en checklista från Skolverkets stödmaterial ”Utveckla skolans samverkan med hem och vårdnadshavare” utvecklade Team Domino enkäter som riktades till olika målgrupper. Målgrupperna inkluderade rektorer, närvaronätverket med skola och socialtjänst, och föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro. Genom samarbete med anhörigstödet i Borås Stad organiserades föräldragrupper där man diskuterade samverkan med skolan ur ett vårdnadshavarperspektiv.

Samtliga rektorer i kommunen besvarade enkäten under ett gemensamt möte. Närvaronätverket i sin tur tog sig an enkäten genom gruppdiskussioner som innehåll frågor om vad som fungerar, hinder och utmaningar, bemötande och vad som efterfrågas av vårdnadshavare efterfrågar i mötet med skolan.

I samarbete med anhörigstödet i Borås Stad träffar Team Domino föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro. Träffarna genomfördes i föräldragrupper där temat för en träff var samverkan med skolan utifrån ett vårdnadshavarperspektiv. Vid träffen fick föräldrarna veta mer om anpassad studiegång, extra anpassningar och särskilt stöd. Dessutom diskuterades samverkan med skolan ur ett vårdnadshavarperspektiv, om skolans ansvar och om vilka krav och önskemål som vårdnadshavare kan föra fram till skolan.

Skolan har ibland en bild av att föräldrar kräver mycket, speciellt kopplat till frånvaroproblematik. I föräldragrupperna var bilden i princip tvärtom, föräldrarna upplevde att skolorna antingen ställt för lite krav eller att föräldrarna har fått agera projektledare.

Annica Elf och Sara Åqvist, Team Domino

Föräldrarna i grupperna uttryckte en stark känsla av att inte bli lyssnade på och att de ofta fick bristfällig information från skolan. De betonade behovet av tydligare kommunikation och en bättre översikt över vad som händer med deras barns skolgång. Många föräldrar kände att de själva tvingades ta på sig rollen som projektledare i sina barns skolgång, och de efterlyste större lyhördhet och kompetens från skolans sida. En kommunikativ utmaning visade sig också vara vad skolan kan säga till vårdnadshavare och elev utan att bryta sekretessen.

Nästa steg: verktyg och stöd för skolorna

Resultatet av enkäterna analyserades noggrant och ses som ett värdefullt bidrag till kommunens fortsatta arbete med att öka närvaron och tryggheten i skolorna. I arbetet framåt finns en önskan att stärka alla kommunens vårdnadshavare och professionella i skolan kring kommunikation och samarbete. En viktig del av det arbetet är att ge skolorna verktyg för att förbättra sin kommunikation med vårdnadshavare, till exempel genom att etablera rutiner och strategier som alla på skolan känner till.

När vi kommer till skolor och erbjuder vårt stöd tittar vi på vilket utvecklingsområde just den skolan har och tipsar om Skolverkets material. Skolverket erbjuder en bra verktygslåda för skolorna att utgå ifrån så att de kan anpassa för de skilda behov som finns.

Annica Elf och Sara Åqvist, Team Domino

Helt avgörande är att informera, vara tydliga och inkludera vårdnadshavarna. Det är enkla åtgärder som kan leda till att skapa en tryggare situation och främja ett gott samarbete med vårdnadshavare, säger Annica Elf och Sara Åqvist.

Det är är Team Domino

  • Team Domino består av två verksamhetsutvecklare, en från Grundskoleförvaltningen och en från Individ- och familjeomsorgsförvaltningen. Tillsammans arbetar de med kunskapsspridning och kompetensutveckling gällande skolnärvaro och stödjer skolor och socialtjänst genom exempelvis handledning, konsultation, processtöd och utbildningsinsatser.
  • Annica Elf och Sara Åqvist är nyckelpersoner som varit drivande i arbetet med att förbättra samverkan mellan skola och vårdnadshavare i Borås Stad. Deras arbete har bidragit till att skapa en bättre förståelse för hur kommunikationen kan förbättras för att stödja elevers skolgång. Sedan ett år tillbaka har de också i samverkan med anhörigstödet i staden startat föräldragrupper för föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro.

Stöd för arbetet med att utveckla samverkan med vårdnadshavare på din skola

Förtroendefulla relationer och en väl fungerande samverkan mellan skola och vårdnadshavare ökar elevens utvecklingsmöjligheter. Här finns stöd för att identifiera skolans styrkor och ringa in utvecklingsområden för skolans samverkan med hem och vårdnadshavare. Materialet vänder sig till rektorer, lärare och övrig skolpersonal i grundskolan och motsvarande skolformer, samt fritidshemmet.

Utveckla skolans samverkan med hem och vårdnadshavare

Här finns stöd och inspiration för att utveckla och stärka skolans kommunikation och samarbete med vårdnadshavare kring klagomålshantering, svåra situationer, förväntansdokument och vårdnadshavares inflytande. Materialet vänders sig till både huvudman och alla som arbetar i skolan.

Skolans kommunikation och samarbete med vårdnadshavare

Senast uppdaterad 11 september 2024.