Framtidsvalet – studie- och yrkesvägledning och elevhälsa på schemat
I Bergby centralskola utanför Gävle har eleverna ett nytt kunskapsområde på schemat: Framtidsvalet. Bakgrunden ligger i att det fanns en hög andel flickor med psykisk ohälsa och flera pojkar med sviktande skolresultat.
Sedan några år tillbaka står Framtidsvalet på schemat i Bergby centralskola. Framtidsvalet består av tre byggstenar – Insikt, Utsikt och Verktyg, och integrerar studie- och yrkesvägledning med elevhälsa på ett sätt som både främjar och engagerar eleverna.
Det är försteläraren Charlotta Nordell som tillsammans med syv och kurator skapat Framtidsvalet, som sedan 2019 har en fast position på schemat för årskurserna 6–9. Upplägget inspirerades av utredningen Framtidsvals förslag och av ämnet ”Utdanningsvalg – karrierelearning og livsmestring” som är en obligatorisk del i läroplanen i Norge.
Film: Framtidsvalet, Bergby centralskola (tid 10:14 min)
I den här filmen ser du hur Bergby centralskola arbetar med Framtidsvalet. Du ser exempel från lektioner och får lyssna till elever, lärare, rektor, syv och kurator.
Syftet med Framtidsvalet
Framtidsvalet syftar till att
- öka måluppfyllelsen
- öka studienivån
- höja närvaro
- ge verktyg för ökad självkänsla
- ge verktyg för psykisk hälsa
- öka reflektionen om sig själva och sina val
- minska avhopp på gymnasiet
- bredda valen till gymnasiet
- bredda kunskaper om utbildning och arbetsliv
- motverka val utifrån kön, socialt och kulturellt
- rusta för ett föränderligt arbetsliv.
Lektionernas upplägg
Eleverna på Bergby centralskola har Framtidsval en timme i veckan i halvklass i årskurs 6–9. Läraren Charlotta ansvarar för lektionen och dess upplägg, medan studie- och yrkesvägledaren Lotta Rundlöf och kuratorn Lena Olsson turas om att delta beroende på dess innehåll.
Lektionerna är alla relaterade till något av Framtidsvalets tre ben och är anpassade efter LGR 22.
- Insikt: Vem är jag? Om mitt mående och min psykiska hälsa, samt lära om relationer, värderingar och attityder.
- Utsikt: Vad finns där ute för mig och hur vill jag ha det? Om framtidsdrömmar, arbetsmöjligheter och utbildningsvägar.
- Verktyg: Hur navigerar jag i olika situationer? – om studieteknik, stresshantering, användning av sociala medier, konflikthantering och ekonomisk planering.
Tanken är att eleverna måste få tid och möjlighet att tänka och reflektera över sig själva och sin framtid för att klara av att göra väl underbyggda val, både nu och i framtiden. Frågor om gymnasieval och utbildning måste grundas i tankar som styrkor, svagheter och värderingar i livet.
Så säger personalen
"Om vi ger eleverna tid att reflektera över sin egen framtid ökar motivationen”
"Vi har brandövningar för livet. Förr eller senare möter vi alla en kris, och det är viktigt att förstå hur vi reagerar och vad vi behöver göra i sådana situationer."
Resultat från Framtidsvalet
Efter fem års arbete med Framtidsvalet på schemat har pojkarnas måluppfyllelse förbättrats. Samtliga elevers val till gymnasieskolan har blivit både bredare och mer genomtänkta, och skolan ser att elevernas närvaro har ökat. Förbättringarna förklaras med att eleverna har haft tid att reflektera över sina val utifrån sina egna intressen och behov. Den största framgången är dock de positiva omdömen som eleverna själva ger.
Resultaten i punktform
Resultat som man har märkt på Bergby centralskola efter att Framtidsvalet har funnits i fem år är
- ökad måluppfyllelse, främst för pojkar
- ökat intresse för utbildning och framtid
- färre ändringar av ansökan till gymnasiet
- bredare spridning av val till gymnasiet
- ökad närvaro
- mindre stress före antagning
- ökad motivation för skolarbete
- ökad gemenskap i klassen.
Röster från elever
"Jag känner mig inte så stressad, jag vet att vi kommer att prata mycket om gymnasiet och framtiden hos er." Sandra 15 år.
"Framtidsvalet är som ett spa för hjärnan, här tar man hand om tankar och känslor." Linda 13 år.
"Lärarna lyssnar här, utan att avbyta, vi får liksom tänka och prata klart." Sara 12 år.
"Här pratar vi om allt! Om livet typ. Både bra och dåliga saker- och det känns bra!" Love 15 år.
"Varje gång jag går från Framtidsvalet känner jag en bra känsla i magen." Sean 14 år.
"Det här är typ den enda lektionen i veckan som hela klassen diskuterar samma saker!" Moa 14 år.
Fördjupning och fakta
Ansvar för, och organisation av studie- och yrkesvägledning
Organisera studie- och yrkesvägledning
SOU 2019:4 Framtidsval – karriärvägledning för individ och samhälle Länk till annan webbplats.