- Sala kommun digitala förberedelser
- Tydlig ansvarsfördelning är grunden för framsteg
- Automatiserade lösningar och leverantörssamarbete
- Säker och etablerad inloggningsmetod
- Supportkedja ser till att tekniska problem kan lösas lokalt
- Självskattningsverktyg för att säkerställa förberedelsearbetet
- Framåt – utveckla en lokal checklista och stöd till skolorna
- Sala kommuns tips till andra kommuner:
Så förbereder Sala kommun för digitala nationella prov
Sala kommun förbereder sig för digitala nationella prov genom ett nära samarbete mellan it- och digitaliseringsenheten, leverantörer och skolledning. Med en tydlig ansvarsfördelning och automatiserade lösningar är de redo att möta de nya tekniska kraven och stödja över 800 elever som ska genomföra proven.
Sala kommun digitala förberedelser
Sala kommun
- Antal grundskolor: 14
- Antal gymnasieskolor: 2
- Antal elever gymnasiet: cirka 700
- Antal elever grundskolan (årskurs 1–9): cirka 2 600
Tekniska val
- Överföringsmetod: push
- Inloggningsmetod: Kommuninloggning via Microsoft 365 för både personal och elever.
- E-legitimation till personal: Bank-id
I Sala kommun har digitala prov och bedömningsstöd blivit en del av skolans vardag. Under våren 2024 genomförde sex skolor digitala bedömningsstöd, och till våren kommer över 800 elever att genomföra digitala nationella prov. Enligt Johan Melin, enhetschef på skolkontoret, och Cecilia Rasmussen, projektledare på it- och digitaliseringsenheten, har nyckeln till framgång varit ett nära samarbete mellan It- och digitaliseringsenheten, leverantörer och skolledningen, samt en tydlig projektorganisation.
Tydlig ansvarsfördelning är grunden för framsteg
Johan Melin, enhetschef på skolkontoret
Startskottet för Sala kommuns arbete med digitala nationella prov var att skapa en projektorganisation med en ansvarig projektledare samt en tydlig roll- och ansvarsfördelning mellan huvudmannen och skolenheterna. I projektorganisationen fanns representanter från alla delar: rektor, lärare, verksamhetschef och it-tekniker.
– Tekniken är viktig, men fokusera först på organisationen. Är det tydligt vem som ansvarar för vad? Annars kan man fastna i tekniska problem. Det var när vi satte organisationen som allt började gå framåt, berättar Johan Melin.
När organisationen väl var klar började Sala kommun granska sina befintliga lösningar, såsom personregister och andra automatiserade system, och byggde vidare på dessa. Detta ledde till att kommunen sparade både tid och energi.
Automatiserade lösningar och leverantörssamarbete
Ett av de viktigaste tekniska valen för Sala kommun var att använda skolplattformen Schoolsoft för att hantera elevregistren och överföringen av uppgifter.
– Vi har loggat in via Microsoft 365 och låtit vår leverantör sköta överföringen, vilket har varit både tidsbesparande och kostnadseffektivt, berättar Cecilia Rasmussen. Att automatisera dessa processer var avgörande för att minimera arbetsbördan för personalen.
Säker och etablerad inloggningsmetod
%20Ekebyskolan_entre.jpg)
När det gällde inloggning till provplattformen för både personal och elever var det viktigt för Sala att välja en säker och etablerad lösning. Kommunen beslutade att använda Bank-id som e-legitimation för personalen, vilket visade sig fungera smidigt tack vare stödet från deras leverantör. Användningen av Bank-id hade länge varit en del av kommunens verksamhet och betraktades som en kostnadseffektiv och säker lösning.
Supportkedja ser till att tekniska problem kan lösas lokalt
%20IT07.jpg)
Cecilia Rasmussen, projektledare på it- och digitaliseringsenheten
En viktig del av processen var att genomföra bredbandstester och säkerställa att tekniken fungerade under verkliga förhållanden. Under bedömningsstöden testades nedlåst läge, vilket fungerade utan problem. För att underlätta för lärare och elever hade kommunen även skapat en supportkedja där eventuella tekniska problem kunde lösas lokalt.
– Vi ville undvika att alla frågor skickades centralt, så vi arbetade för att förhindra den värsta stressen genom att vara förberedda på plats. Att ha en tydlig supportkedja där det framgår vart man vänder sig vid tekniska problem är a och o, berättar Cecilia Rasmussen.
Självskattningsverktyg för att säkerställa förberedelsearbetet
Kommunen hade också använt sig av Skolverkets självskattningsverktyg och stöd för att få en bild över läget kring skolornas förutsättningar för digitala nationella prov.
– Vi har följt upp alla skolor, varit ute på varje enhet och tagit fram individuella utvecklingsplaner. Att använda Skolverkets stöd har varit en framgångsfaktor för oss, berättar Cecilia Rasmussen.
Framåt – utveckla en lokal checklista och stöd till skolorna
Inför nästa provomgång planerar Sala att utveckla en lokal checklista för vad som ska göras i klassrummet om tekniska problem uppstår, till exempel om en dator går sönder. Projektgruppen fortsätter också att arbeta för att förbättra stöd och kommunikation lokalt till skolorna.
Sala kommuns tips till andra kommuner:
- Börja med att skapa en provorganisation och fördela ansvar.
- Se över era nuvarande system och organisation. Använd det som fungerar, i stället för att skapa något nytt.
- Betona vikten av samverkan! Utnyttja varandras kompetenser.