Så kan små skolor lyckas med digitala nationella prov och bedömningsstöd
Börja planera i god tid, samarbeta och ta hjälp av it-kunniga. Det är bästa receptet för små skolor som ska genomföra digitala nationella prov och betygsstödjande bedömningsstöd, enligt Malin Lundström som är vd för tre mindre skolor som genomförde de nya bedömningsstöden i våras.
Fakta om skolorna
Bastasjö friskola
- Antal elever årskurs 1–9 och gymnasiet: 121
- Antal elever årskurs 6: 22
Karlskrona Montessori
- Antal elever årskurs 1–9: 224
- Antal elever årskurs 6: 24
Tekniska val
- Överföringsmetod: Filinläsning
- Inloggningsmetod: Eduid
- E-legitimation: Eduid
För Malin Lundström, vd för Bastasjö friskola, Karlskrona Montessorifriskola och Bastasjö förskola, har övergången till digitala bedömningsstöd blivit en chans att förnya skolornas arbetssätt och en påminnelse om vikten av noggrann planering. Våren 2024 blev en milstolpe när eleverna för första gången genomförde de digitala bedömningsstöden i Skolverkets provplattform.
Samarbete en framgångsfaktor
%20(2)%20(4)%20Maria%20Lundstr%C3%B6m.jpg)
Malin Lundström, vd för Bastasjö friskola, Karlskrona Montessorifriskola och Bastasjö förskola
Att de hade en tydlig plan och en klar ansvarsfördelning var avgörande för att arbetet med digitala nationella prov kom i gång på ett smidigt sätt framhåller Malin Lundström. Hon betonar också vikten av ett nära samarbete mellan skolledning, pedagoger och it-personal, samt hur viktigt det är att tekniken och inloggningslösningarna är på plats i god tid innan provperioden.
– Vi lärde oss att även små skolor klarar av digitala nationella bedömningsstöd, men det kräver planering, teknisk stöttning och att man vågar testa nya lösningar. Och viktigast av allt, var ute i god tid, säger Malin Lundström.
Filinläsning som överföringsmetod
I förberedelsearbetet behövde Malin Lundström göra flera tekniska val. En av de första var att välja metod för att föra över uppgifterna till Skolverket. Valet föll på filinläsning, ett beslut som delvis hon baserade på skolornas storlek och utgifterna för andra alternativ.
– För oss var det ett enkelt val. Vi är små skolor, och när vi såg kostnaden för andra metoder blev det självklart att välja en lösning vi kunde hantera själva. Genom att använda Skolenhetsregistret och noggrant följa instruktionerna i filinläsningsmallen kunde vi smidigt överföra uppgifterna.
Förbered säkerhetsnycklar och Eduid i god tid
%20Bastasjo.jpg)
De valde Eduid som lösning för inloggning, främst på grund av dess kostnadseffektivitet och anpassning för små skolor. Men att få säkerhetsnycklarna att fungera visade sig vara en utmaning.
– Vi beställde nycklarna, men de fungerade inte i början. Det blev några vändor innan vi fick ordning på dem, berättar Malin Lundström.
Hon framhåller fördelarna med att ta stöd av någon med grundläggande it-teknisk kompetens för att hantera problem, särskilt för mindre skolor som inte alltid har it-personal på plats.
– Se till att testa allt i förväg. Det sparar mycket tid och frustration när det väl är dags för prov. Kontrollera också att säkerhetsnycklarna och inloggningslösningarna uppfyller de tekniska kraven.
Samarbete med it-leverantör för att säkra skolornas nätverk
En viktig del i deras förberedelser var att säkra att skolornas nätverk kunde hantera belastningen under det digitala provgenomförandet. Därför samarbetade de med den it-leverantör som tidigare hade uppgraderat skolornas nätverk, och kunde säkerställa att det var stabilt och fungerade under provgenomförandet i provplattformen.
När proven väl pågick klarade sig skolornas personal på egen hand med stöd av Malin Lundström och rektorerna. En it-tekniker fanns också tillgänglig i nödfall, vilket gav extra trygghet om något skulle gå snett.
Planera och testa bedömningsstöden i förväg
Malin Lundström berättar att tidspressen var en av de största utmaningarna. De tekniska problemen innebar att de bara fick fem dagar på sig att genomföra proven, vilket påverkade organisationen.
Därför rekommenderar hon andra skolor att planera i god tid, se till att tekniken är på plats och fungerar innan provgenomförandet, och testa lösningarna med eleverna i förväg. Ett konkret tips är att använda de digitala bedömningsstöden som ett tillfälle att testa provgenomförandet för de elever som senare ska göra digitala nationella prov – något hon själv planerar att genomföra inför vårens prov.
– Vi kommer att lägga mycket mer tid på att förbereda både personal och elever inför proven i vår. Det är viktigt att de känner sig trygga med tekniken och förstår vikten av proven, säger Malin Lundström.
Tips till andra skolor
- Planera i god tid och skapa en tidsplan – ge er själva rätt förutsättningar att klara av proven.
- Genomför demoprov tillsammans med eleverna för att förbereda dem.
- Säkerställ att teknisk stöttning finns på plats under provgenomförandet.