Två skolors resa mot digital provhantering med Google och Eduid

Övergången till digitala nationella prov har inneburit att skolor har behövt navigera genom information om tekniska system, nya begrepp och beslut om nya arbetsprocesser. Här delar två skolor med sig av sina erfarenheter och vägval i processen.

Backaskolan, Malmö

  • Elever F-9: 245

Tekniska val

  • Överföringsmetod: Filöverföring
  • Inloggningstjänst: Google
  • E-legitimation: Eduid

Barsebäcks Montessori, Barsebäck

  • Elever F-9 230 elever

Tekniska val

  • Överföringsmetod: Filöverföring
  • Inloggningstjänst: Google
  • E-legitimation: Eduid

Anpassning av Google IdP och Eduid för provhantering

På Backaskolan i södra Sverige började en projektgrupp, bestående av it-ansvarig, rektor och biträdande rektor, arbetet med att införa digitala nationella prov. Första steget var att implementera Eduid för att uppfylla kravet på e-legitimation för personal, i kombination med skolans befintliga inloggningstjänst hos Google.

– Vi började med att följa upp Skolverkets guider och göra checklistor, vilket fungerade bra. Skolfederations guider och support var också till hjälp, men ibland saknade vi en checklista över olika valmöjligheter och hur de påverkar resten av systemet, säger Stefan Riese, it-ansvarig.

Valet att använda Googles inloggningstjänst berodde på att elever och personal redan var vana att använda den till andra tjänster i skolan. De hade därför redan rutiner för byte av lösenord eller andra problem. Skulle de byta till Eduid eller någon annan tjänst för inloggning skulle de behöva skapa nya rutiner.

Vid inställningen av Google som inloggningstjänst behövde skolan ha en metod för att skapa federationsanvändarnamn (EPPN). Man valde att använda den användaridentitet som redan finns i Googles tjänst. På så sätt behövde man inte skapa något nytt samtidigt som man säkerställde att varje elev fick ett unikt federationsanvändarnamn som inte innehöll personuppgifter.

Trots att konfigurationen av Google gick smidigt, tog det tid att få allting på plats.

– Vi deltog på flera av Skolfederations och Skolverkets seminarier och webbinarier under tiden för att lära oss mer om tekniken. Vi deltog även i ett par av Skolfederations tisdagsmöten och det hjälpte att kunna ställa frågor och få feedback direkt, säger Stefan Riese.

Det är viktigt att man arbetar systematiskt och planerar för att det kan ta en del tid, är Stefan Rieses tips till andra huvudmän.

Bättre förberedelse och stöd för lärarna

Två män står i en skolkorridor.

Fredrik Håkansson, rektor och Stefan Riese, it-ansvarig på Backaskolan.

En av de stora utmaningarna för skolan var att hantera den tekniska terminologin.

– Ibland saknade vi ett forum där vi kunde bolla tekniska frågor och få snabb återkoppling. Det är en del tekniska lösningar och begrepp som kan vara svåra att förstå, särskilt för de som inte är vana vid att arbeta med federerad inloggning, säger Stefan Riese.

Inför nästa provomgång planerar Backaskolan att förbättra sin interna kommunikation och utbildning. I ett tidigt skede kommer lärarna att få en genomgång för att vara bättre förberedda inför vårens prov, och alla kommer att ges tid att ta del av Skolverkets material.

En smidig process med fokus på Google och praktisk användning

Barsebäck Montessori i Barsebäck valde också Googles inloggningstjänst men de valde att använda den tillsammans med Eduid. It-samordnaren Christopher Eyermann berättar att skolan genom noggrann planering och förberedelse lyckades genomföra sin digitala resa utan större hinder.

– Vi använde både Google och Eduid för våra inloggningar. Jag höll en workshop med alla lärare där vi samlade in nödvändiga uppgifter och gjorde beställningen av Eduid tillsammans. På så sätt gick allt väldigt smidigt. Processen att sätta upp Google som inloggningstjänst var inte alltför krånglig, men vi saknade en enkel, kortfattad checklista för valmöjligheterna och hur de påverkade systemet, säger Christopher Eyermann.

Överföring och e-legitimation

En man i ett klassrum.

Christopher Eyermann, it-samordnare på Barsebäck Montessori.

Liksom Backaskolan använde Barsebäck Montessori sig av filöverföring för att föra över information om sina användare och grupper till Skolverkets provplattform.

– Vi använde Skolverkets Excel-mall för att föra över uppgifterna. Filöverföringen gick bra eftersom mallen var tydlig, men jag hade förberett mig väl och gjort mycket jobb i förväg. Våra system är inte redo för automatisk överföring än, men det är något vi planerar för i framtiden, säger Christopher Eyermann.

För att säkerställa att all personal var redo att använda e-legitimation via Eduid genomförde skolan extra förberedelser. Under två eftermiddagar arbetade Christopher tillsammans med personalen för att aktivera e-legitimation och genomföra de steg som krävdes för att kunna använda Eduid.

Framgångsrikt att göra övningsprov

En av skolan Barsebäcks Montessoris största framgångar var att de genomförde ett test av hela processen före det riktiga provet, något de rekommenderar starkt till andra skolor.

– Vi genomförde ett testprov där vi även simulerade olika scenarier, som att en dator gick sönder eller behövde bytas ut. Det gav oss värdefull insikt och gjorde oss bättre förberedda, säger Christopher Eyermann.

Gemensamma tips till andra skolor

  1. Starta förberedelserna i god tid och avsätt tid för att gå igenom tekniken med lärare och annan berörd skolpersonal
  2. Googles inloggningstjänst tillsammans med Eduid som e-legitimation är en praktisk och fungerade lösning för att använda Skolverkets provplattform, men det kräver en del teknisk kompetens. Det är viktigt att man tar hjälp när man själv inte har kompetensen, och inte minst krävs noggrann planering.
  3. Ta del av det stöd som finns, både från Skolverket och en identitetsfederation som är med i Fidus (i dagsläget finns Skolfederation och Skolon).
Senast uppdaterad 11 december 2024.