Pandemins konsekvenser på utbildningen i förskolan ser olika ut och skiljer sig runtom i landet. Här ger vi exempel på hur ni kan arbeta för att stödja barnens välmående samt språk- och kunskapsutveckling. Använd stöden på det sätt som passar era lokala behov och förutsättningar.
Under hösten 2022 kommer inspirationsmaterialet ”Läs tillsammans - i förskolan, biblioteket och hemma” skickas ut till samtliga förskolor. Innehållet handlar om hur ett medvetet arbete med högläsning och samtal om text kan bidra till barnens språkutveckling. Materialet har tagits fram av Bokstart på Kulturrådet och Nationellt Centrum för språk-, läs och skrivutveckling (NCS) på Skolverket.
Materialet är lättillgängligt med exempel på aktiviteter att genomföra i förskolan och innehåller också förslag på hur man kan samverka med folkbiblioteken och vårdnadshavarna.
Det finns också reflektionsfrågor och länkar vidare till fördjupningsmaterial. Det kommer att gå att beställa fler exemplar och materialet kommer också att finnas tillgängligt för nedladdning.
Om ni vill fördjupa er ytterligare kring barnens språk-, läs och skrivutveckling kan ni arbeta med Läslyftet. Använd antingen hela moduler i ett kollegialt lärande eller ta del av enstaka artiklar eller filmer utifrån era behov. Inom Läslyftet i förskolan finns sex olika moduler som bland annat handlar om högläsning, kreativt skapande och flerspråkighet. Det finns också moduler om hur man kan arbeta språkutvecklande med naturvetenskap, teknik och matematik.
Arbeta med modulerna om Läslyftet på Lärportalen Länk till annan webbplats.
Om ni vill utveckla ert arbete för att möta alla barn i förskolan och anpassa undervisningen kan ni ta del av modulerna inom specialpedagogik för lärande. Det går att arbeta långsiktigt med hela moduler i ert kollegialt lärande men ni kan också ta del av enstaka artiklar eller filmer utifrån era behov.
Läs om Specialpedagogik för lärande
Arbeta med modulen ”Specialpedagogik i förskolans praktik” på Lärportalen Länk till annan webbplats.
En ytterligare modul kommer publiceras efter sommaren 2022 som heter ”Tillgängliga lärmiljöer i förskolan”. Här får ni ta del av artiklar om förskolans miljö, tillgänglighet i förskolan, lek och samspel samt språk och kommunikation.
På webbsidan Hållbar utveckling, hälsa och rörelse på skolverket.se finns material som handlar om hur man kan arbeta medvetet med rörelse i förskolan och barnens psykiska hälsa.
Exempel på aktiviteter att genomföra i barngruppen, undervisningsfilmer samt reflektionsfrågor
Om ni vill fördjupa er i ämnet kan ni ta del av en artikel skriven av Ann-Christin Sollerhed vid Högskolan Kristianstad
Vill ni utveckla ert arbete med att skapa trygga relationer i förskolan kan ni lyssna på ljudfilen "Anknytning och trygghet i förskolan". Den handlar om anknytning mellan barn och vuxna och att skapa trygga miljöer i förskolan. Det finns också en transkribering av samtalet.
Ljudfilen Anknytning och trygghet i förskolan på Lärportalen Länk till annan webbplats.
Transkribering av ljudfilen Anknytning och trygghet i förskolan kommer inom kort.
Om du vill ta reda på mer om vad som är viktigt att tänka på vid övergångar kan du ta del av ett material som visar på framgångsfaktorer vid övergången och samverkan mellan förskola och förskoleklass, skola och fritidshem.
Skolverket och Skolinspektionen har sedan coronapandemin bröt ut genomfört flera undersökningar om hur skolväsendet har påverkats av pandemin. Den samlade bilden är att barns utveckling, lärande och välbefinnande har påverkats inom flera områden.
Rapport Delredovisning 3 tema förskolan
Rapport Delredovisning 4 tema förskolan
Den 16 maj publicerar vi rapporten Covid-19-pandemins konsekvenser för förskolan, Rapport 2002:8.