Här hittar du som arbetar i fritidshemmet stöd och inspiration för arbete med digitala verktyg i fritidshemmet undervisning. Materialet består av poddar, bildreportage och film med tillhörande diskussionsfrågor och ett case.
I podden och bildreportaget diskuteras rektors roll när det gäller att skapa förutsättningar för ett lärande i fritidshemmet där digitala verktyg ingår. Medverkar gör bland annat skolledare och forskaren Carolina Martinez.
I den här podden hör ni Carolina Martinez och Magnus Söderman samtala om vikten av att rektor ser det pedagogiska värdet i fritidshemmets undervisning, där digitala verktyg är ett naturligt inslag. De lyfter fritidshemmets roll när det gäller alltifrån spontana samtal om sådant som eleverna möter på webben till kreativa digitala aktiviteter som utgår från elevernas intressen.
Inspireras av hur skolledningen på Nya Elementar har skapat förutsättningar för digitala arbetssätt i fritidshemmet.
"Hela skolan arbetar tillsammans" - bildreportage från nya Elementar i Bromma Pdf, 2 MB. (Pdf, 2 MB)
Ta del av inspirerande exempel från olika fritidshem på hur digitala verktyg kan användas i undervisningen.
I den här podden samtalar Viktor Karlsson, lärare i fritidshem, och Henrik Carlsson, undervisningsråd på Skolverket, om konkreta exempel på hur undervisningen kan utformas med hjälp av digitala verktyg. Vi får bland annat höra om hur eleverna gör egna poddar, bygger sina drömhus i lego och gör presentationer av olika spel.
Emma Hedström, förstelärare i fritidshem, och Svante Lindblom, lärare i fritidshem, berättar hur de arbetar för att skapa förutsättningar för lek och rörelse med stöd av digitala verktyg.
På Lerbäcksskolans fritidshem i Lund får eleverna möjlighet att utveckla sin digitala kompetens, både här och nu och för framtiden. Personalen arbetar medvetet och aktivt med att utveckla digitala arbetssätt tillsammans med skolans IKT-pedagog.
"Vi och eleverna lär av varandra" - bildreportage från Lerbäcksskolan i Lund Pdf, 3 MB. (Pdf, 3 MB)
I den här filmen berättar Mie Menmark, lärare i fritidshem, om hur hon och hennes elever använder stop motion för att göra film på fritidshemmet.
Personalen på en av avdelningarna i fritidshemmet har lyckats driva igenom att få använda en klassuppsättning lärplattor, som annars bara använts under skoldagen. Eleverna i den aktuella gruppen uppskattar detta då de tidigare inte haft tillgång till digitala verktyg under fritidshemstiden. Övriga elever i fritidshemmet har inte tillgång till digitala verktyg, vilket väcker en del avundsjuka och missnöje hos eleverna. Personalen på dessa avdelningar känner att de inte har tillräckliga kunskaper om och intresse av digitala verktyg för att det ska vara värt att ta striden för att få lärplattor. De tycker också att deras verksamhet fungerar bra utan digitala verktyg och ser inte ett stort behov av att införa nya arbetssätt.