Folkhälsomyndighetens tidigare rekommendation om fjärr- eller distansundervisning för gymnasieskolor har ersatts med en ny rekommendation som gäller till och med den 1 april 2021. Rekommendationen innebär att undervisningen ska bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning från och med den 25 januari till och med den 1 april 2021.

Läs här om rekommendationen som gäller från den 25 januari 2021länk till annan webbplats

Extra anpassningar och särskilt stöd under pandemin

Många upplever att det är en utmaning att arbeta med extra anpassningar och särskilt stöd och samtidigt följa Folkhälsomyndighetens och Arbetsmiljöverkets råd. Elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd behöver särskilt uppmärksammas när undervisningen ställer om till fjärr- eller distansundervisning. Pandemin gör att stödet kan bli annorlunda än tidigare och skolor bör därför tänka på hur stödet bäst kan ges.

en elev arbetar vid datorn

Regler kring elever i behov av stöd i form av extra anpassningar och särskilt stöd har inte ändrats på grund av pandemin. Skolor ska så långt som möjligt ge elever det stöd som de behöver för att nå målen med utbildningen. Vissa elever kan behöva få särskilt stöd på skolan. Som exempel kan elever som i vanliga fall klarar sig bra få det svårt vid omställningen till fjärr- och distansundervisning. Därför behöver skolor arbeta flexibelt och systematiskt med stödinsatser till elever och elevhälsoarbetet på skolan.

Skolans arbete med elevhälsa under coronapandemin

Konkreta tips

Skolchefen kan utforma riktlinjer

Skolchefen kan vid behov samordna arbetet inom huvudmannens organisation, utforma riktlinjer och se om det behövs omprioriteringar av resurser. Det kan handla om att skolchefen underlättar personalens arbete på längre sikt genom att utveckla samverkan med till exempel socialtjänst, hälso- och sjukvård och habilitering.

Konkreta tips

Rektor kan prioritera och omfördela

Rektorn kan prioritera och omfördela genom att

  • kartlägga och följa upp vad lärare och annan personal behöver i arbetet med ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd, som till exempel vilken kunskap som behövs kring de digitala verktyg som finns tillgängliga och hur dessa kan användas för att anpassa och stödja elevernas lärande
  • säkerställa att alla elever i behov av stöd har tillgång till de verktyg de behöver i lärandet
  • göra observationer av digitala lektioner och exempelvis ge elevhälsan och förstelärare i uppdrag att stödja utveckling av undervisning och anpassning där behov finns
  • se över och omfördela resurser på skolan för att stödja elever i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd
  • i arbetslaget diskutera hur arbetet med att uppmärksamma och utreda elever i behov av stöd kan organiseras i rådande situation
  • upprätta rutiner för hur lärare och elevhälsopersonal ska samarbeta med en tydlig ansvarsfördelning
  • säkerställa att elever som behöver stöd i undervisningen kan ha täta kontakter med skolan.
  • planera långsiktigt och systematiskt för elever i behov av stöd utifrån erfarenheter från omställningen till fjärr- och distansundervisning
  • informera vårdnadshavare och elever vilket stöd som elevhälsan och lärare kan ge och var de kan vända sig om de har frågor.
Konkreta tips

Elevhälsan kan samarbeta och ge stöd

Elevhälsan kan ge stöd genom att

  • samplanera med lärare och annan pedagogisk personal om undervisningens genomförande för att ge elever i behov av ökad struktur och tydlighet möjlighet till att delta i fjärr-och distansundervisning
  • planera för vem som kontaktar elever när det behövs, det finns exempel på skolor som följer upp vissa elever dagligen
  • tillsammans med lärare och annan pedagogisk personal arbeta systematiskt och flexibelt med att ge extra anpassningar och särskilt stöd under pandemin
  • stödja och delta i genomförandet av beslutade stödåtgärder
  • stödja i hanteringen av anpassade material och verktyg för elever i behov av stöd
  • stödja lärarna i att anpassa bedömningsprocessen
  • tillsammans med lärarna utvärdera fjärr- och distansundervisningen för att avgöra vad som behöver utvecklas
  • regelbundet samråda med lärare kring elever där det finns en oro sedan tidigare eller nyligen uppkommen oro utifrån den förändrade situationen.
Konkreta tips

Lärare kan underlätta för elever i behov av stöd

När det gäller elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd kan lärare och annan pedagogisk personal på olika sätt underlätta för dem genom att

  • avgränsa arbetsuppgifter och ha tydliga tidsramar och strukturer för uppgifterna
  • göra det möjligt att arbeta och visa kunskaper på olika sätt
  • genomföra täta uppföljningar av elevernas lärande och kontinuerligt återkoppla till eleverna som stöd i det fortsatta lärandet
  • tillsammans med elevhälsan planera för att extra anpassningar och särskilt stöd anpassas till fjärr- och distansundervisning
  • använda läromedel och uppgifter som är tydliga och enkla att genomföra hemma och som fungerar bra för självstudier
  • ha täta avstämningar och exempelvis informera om olika sätt att kommunicera med lärare, digitala eller fysiska.
Ansvar
Forskning och fördjupning
Senast uppdaterad 18 januari 2021