Fokus yrkesutbildning

Skolverket och WorldSkills Sweden inleder årligen Yrkesutbildningsveckan med en digital heldagskonferens. Vi vänder oss till alla er som arbetar inom skola och arbetsliv med yrkesutbildning på gymnasial nivå.

Fokus yrkesutbildning 2025

I år arrangerar vi Fokus yrkesutbildning digitalt måndag den 13 oktober. Mera information och anmälning kommer i juni.

Målet med Fokus yrkesutbildning

Målet med konferensen Fokus yrkesutbildning är att bidra till att svensk yrkesutbildning är modern, hållbar och av god kvalitet genom att

  • vara en självklar arena för utvecklingsarbete och ny kunskap
  • inspirera till nya idéer, tankar och aktiviteter
  • skapa samsyn kring yrkesutbildningars möjligheter för såväl djup som bredd inom valt yrkesområde.

Fokus yrkesutbildning är en del i Skolverkets uppdrag att främja utvecklingen av yrkesutbildningens kvalitet och attraktionskraft och att stödja utvecklingen av samarbete mellan myndigheter och branschorganisationer när det gäller gymnasial yrkesutbildning.

Konferensen Fokus yrkesutbildning 2024

Under konferensen 2024, måndag den 14 oktober, tog vi upp frågor som:

På vilka sätt kan ett ökat utbud av yrkesutbildningar öka attraktiviteten och hur ska vi navigera bland dem? Gymnasial yrkesutbildning erbjuds inte bara inom gymnasieskolan och Komvux, Arbetsförmedlingen har utbildningar och ett nytt pilotprojekt pågår på Yrkeshögskolan. På vilket sätt kompletterar utbudet varandra?

Fler yrkeslärare behövs för att säkerställa kvalitet i yrkesutbildningen, vilka kompetenser är viktiga att ha som yrkeslärare, hur får vi fler att utbilda sig och hur kan utbildning och arbetsliv samverka i frågan?

Under dagen lyftes många perspektiv som på olika sätt kan bidra till ny kunskap.

På Fokus yrkesutbildning 2024 mötte vi bland andra:

WorldSkills Sweden, Arbetsförmedlingen, Myndigheten för yrkeshögskolan, Universitets och Högskolerådet, Malmö universitet, forskare från Stockholms universitet, Linköpings universitet samt Jönköpings universitet. Svenskt Näringsliv, Sveriges lärare, Installatörsföretagen, Skellefteå kommun, Strömbackaskolan Piteå, Teknikcollege Halland, Laga Rostfritt, Falkenbergs gymnasieskola, Westum, Härnösand lärcentrum, Ullvigymnasiet Köping, Komvux Norrköping, Campus Falkenberg och Skolverket.

Gästföreläsare var Nicklas Hermansson, framtidsspanare och grundare till nyhetsbrevet NomoFomo. Nicklas utsågs till Årets talare inom AI & Tech 2023, han föreläste under rubriken Så får du framtidens mänskliga superkrafter.

Seminarier från Fokus yrkesutbildning 2024

Under konferensen den 14 oktober 2024 kunde deltagare välja mellan sju olika seminarier. Här kan du se dessa.

Film: Vi flyttar klassrummet till företagen (29:59 min)

Lyssna på uppkomsten av den idé som ligger till grund för att Falkenbergs gymnasieskola och Osbecksgymnasiet valde att använda företagen Pexymeks och Laga Rostfritts spetsutrustning i undervisningen samtidigt som lärare på skolorna fick möjlighet att kompetensutvecklas. En yrkeslärare delger sin syn på hur det var att lära ut något som man själv precis lärt sig. Du får också höra företagens perspektiv, varför det här var viktigt och intressant för dem och hur de ser på samverkansformen.
Medverkande: Petra Lindström, Regional processledare för Teknikcollege Halland, Eskil Hartman, VD på Laga Rostfritt och Tommy Hultberg, Industrilärare, Falkenbergs gymnasieskola.

Film: Samverkan för hållbarhetsaspekter och välmående i utbildning och lärande (25:09 min)

Westum berättar om sitt pågående projekt ”Hållbarhet i West”. Projektet handlar om att implementera hållbarhetsaspekter i utbildningen men också om att skapa ett hållbart arbetsliv. Nätverk Westum är en förening med 40 kommunala vuxenutbildningar och lärcentra som driver stora och små projekt för kompetensutveckling och samverkar för ett mer flexibelt lärande.
Medverkande: Margareta Näsmark, Westum, Christina Lagner, Westum och Vladimir Tolevski, Rektor Campus Falkenberg

Film: Lärcentrum som möjliggörare (17:38 min)

Hur kan Lärcentrum bidra till ett utökat utbud av yrkesutbildningar och på olika sätt även höja attraktiviteten? Lärcentrum kan vara en möjliggörare och en arena genom att exempelvis erbjuda innovativa lärmiljöer för specifika utbildningsbehov, arbetssätt och samverkan för att möjliggöra likvärdig tillgång till studier samt stöd till individer som genomför yrkeslärarutbildning. Vi besöker Lärcentrum i Härnösand. Skolverkets statsbidragsenhet berättar också om möjligheterna att söka statsbidrag för att utveckla den här typen av verksamheter.
Medverkande: David Olsson, Skolverket, Erika Bohlin Eriksson, Skolverket, Statsbidragsenheten Skolverket, medarbetare och studerande på Härnösand lärcentrum.

Film: Hållbart arbetsliv för personer med intellektuell funktionsnedsättning (29:32 min)

För många personer med intellektuell funktionsnedsättning är det svårt att få ett arbete, och ännu svårare att behålla ett arbete över tid. Men vad innebär hållbarhet i arbetslivet för den här gruppen? Vad säger de själva? Helena Taubner från Jönköpings universitet presenterar sina forskningsresultat från en studie där personer med bakgrund inom anpassad gymnasieskola, och som har arbetat under lång tid, har intervjuats om sina erfarenheter.
Medverkande: Helena Taubner, lektor i specialpedagogik vid Jönköpings universitet.

Film: Hur får vi fler elever inom yrkesintroduktion att nå målet med sin utbildning? (22:14 min)

Ett ett samtal och en presentation som kretsar kring följande frågeställningar:

  • Om flera elever hade etablering som mål, skulle då fler elever nå målen med sin utbildning?
  • Hur kan styrning av introduktionsprogrammen genom plan för utbildning och elevernas individuella studieplan påverka elevernas möjligheter?
  • Hur kan dessa två verktyg stärka varandra i arbetet?

Medverkande: Camilla Holmberg och Kristoffer Nilsson, Skolverket

Film: Tillsammans i 3-enighet med fokus på yrkeselevers självinsikt, kommande yrkesliv och framtidens möjligheter (26:12 min)

På Ullvigymnasiet i Köping jobbar lärare, studie- och yrkesvägledare och rektor med studie-och yrkesvägledning i ett brett perspektiv. Genom vår aktivitetsplan säkerställer vi att elevernas behov av studie-och yrkesvägledning tillgodoses. Målet är att eleverna ska få med sig djupare kunskaper om sig själva, kommande yrkesliv och framtidens möjligheter.
Medverkande: Tommy Sand, yrkeslärare och Jennifer Alsing Åström, rektor, Carina Nilsson, studie-och yrkesvägledare

Film: Styrkan i att arbeta i team under valideringsprocessen (15:58 min)

På komvux i Norrköping syns att teamarbete under valideringsprocessen är en framgångsfaktor. Låt dig inspireras av yrkeslärare och valideringssamordnare när de samtalar om hur de arbetar med validering.
Medverkande: Samra Ajanovic, valideringssamordnare och Sofia Dahlström, yrkeslärare.

Senast uppdaterad 24 april 2025.