Fyra aspekter av digital kompetens
På den här sidan kan du läsa mer om de fyra aspekterna av digital kompetens. Lyssna på våra poddar om vad aspekterna innebär och vad du som lärare kan tänka på i undervisningen.
Digital kompetens är ett föränderligt begrepp, teknikutvecklingen går fort och det skapar behov av kontinuerlig kompetensutveckling. Digital kompetens är en av EU:s nyckelkompetenser och en viktig del i det livslånga lärandet. De fyra aspekterna av digital kompetens är ett sätt att konkretisera begreppets innebörd och de återfinns i läroplanernas första och andra del.
Fyra aspekter av digital kompetens
De fyra aspekterna samverkar och ringar in den digitala kompetens som eleven ska ges möjlighet att utveckla genom undervisningen. Det handlar om att eleverna ska utveckla förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Det handlar också om att utveckla förmågan att använda och förstå digitala verktyg och medier, att förhålla sig till medier och information på ett kritiskt och ansvarsfullt sätt samt att lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt, med användning av digital teknik.

Poddar
Att förstå digitaliseringens påverkan på samhället
I den här podden samtalar Skolverkets undervisningsråd Johan Falk, Roberth Olofsson och Jessika Paulsson om hur digitaliseringen påverkar samhället och på vilket sätt du som lärare kan arbeta med denna aspekt av digital kompetens i din undervisning.
- Hur arbetar du med att stödja elevernas förståelse för digitaliseringens påverkan på samhället i din undervisning?
- Hur kan ni på skolan hjälpas åt för att hålla er uppdaterade och dela med er av kunskap inom det här området?
- Vad ser ni som de största riskerna om eleverna inte får möjlighet att utveckla förståelse för hur digitalisering påverkar samhället och individen?
Att använda och förstå digitala verktyg och medier
I den här podden samtalar Skolverkets undervisningsråd Nathalie Diwing, Henrik Carlsson Wolauz och Cecilia Spjuth om hur elever kan ges möjlighet att öva sin förmåga att använda och förstå digitala verktyg och medier.
- Hur arbetar du för att dina elever ska kunna använda och förstå de digitala verktyg och medier som används i din undervisning?
- Hur arbetar ni gemensamt på skolan för att skapa en progression för elevernas kompetens att använda och förstå digitala verktyg och medier?
- I podden nämns att barn och unga använder digitala verktyg och medier på fritiden, men att det inte betyder att de utvecklar en allsidig digital kompetens. Vilka delar av den digitala kompetensen ser du som viktig att skolan tar ansvar för att förmedla till eleverna?
Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt
I den här podden samtalar Skolverkets undervisningsråd Victoria Lovsten, Malena Martinger Hummel och Cecilia Spjuth om vad det innebär att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt. De lyfter bland annat vikten av ämneskunskaper och betydelsen av att skapa strukturer för ett gemensamt arbete kring detta på skolan.
- Hur arbetar du för att dina elever ska få öva och reflektera kring att tänka kritiskt och förhålla sig ansvarsfullt till digitala verktyg och medier?
- Hur kan ni på skolan arbeta för att stödja eleverna i att utveckla förmågan att kommunicera i digitala forum på ett ansvarsfullt sätt?
- I podden lyfts vikten av källtillit och att ha en repertoar av källor som man har förtroende för. Vilka källor ser du att det är rimligt att eleverna har förtroende för och varför?
Att lösa problem och omsätta idéer i handling
I den här podden samtalar Skolverkets undervisningsråd Lotta Ramqvist Iderbring, Johan Falk och Jessika Paulsson om den fjärde aspekten av digital kompetens: Att lösa problem och omsätta idéer i handling. I podden lyfts exempel på hur skolan kan skapa möjligheter för elever att utveckla sin problemlösningsförmåga och hur analoga och digitala arbetssätt kan samverka.
- Hur får dina elever arbeta med att utveckla sin problemlösningsförmåga och att omsätta idéer till handling?
- Ge exempel på en situation där du och dina elever arbetade med problemlösning eller att omsätta en idé till handling. Vilka verktyg använde ni? Finns det fler verktyg ni kunde ha använt och vad hade de kunnat bidra till?
- “Att inte ha koll på digitala sätt att lösa problem och omsätta idéer i handling är lite som att inte kunna engelska. Du klarar dig, men du blir utestängd från många saker.” Vad tänker du om det citatet från podden?
Förklaring av begrepp
I skollagen och i läroplanerna är "lärverktyg" ett samlande begrepp för såväl digitala som andra verktyg för lärande. I läro- och kursplanerna används begreppen:
- digital kompetens
- digital teknik
- digitala verktyg
- digitala medier.