Syftet är att eleverna ska få lära känna ett närliggande språks uttal och stavning och upptäcka hur likt det är. De ska få läsa och reflektera kring en poetisk text från ett annat nordiskt land.
Svenska, årskurs 4–9 (Eg er her), årskurs 7–9 (I nat).
Lyssna själv igenom dikterna.
Eg er her, Norden i skolen webbplats Länk till annan webbplats.
I nat, Norden i skolen webbplats Länk till annan webbplats.
Välj att arbeta med en eller båda dikterna och kopiera upp texterna till eleverna. Klipp eller vik bort den svenska översättningen.
Eg skulle ønskje eg var ein annan stad.
At det var sommar og ikkje vinter.
At det var lyst og ikkje mørkt.
At det var sol og stille og ikkje regn og vind.
At nokon såg på meg heile tida og sa eg var snill og flink.
Men eg er her. Og nå er det vinter.
Og mørkt. Og regn. Og vind.
Og ingen ser på meg.
Jag skulle önska jag var nån annanstans.
Att det var sommar och inte vinter.
Att det var ljust och inte mörkt.
Att det var sol och stilla och inte regn och blåst.
Att någon såg på mej hela tiden och sa att jag var snäll och duktig.
Men jag är här. Och nu är det vinter.
Och mörkt. Och regn. Och blåst.
Och ingen ser mej.
Av Finn Øglænd, från boken Det har kommit en komet – Nordiska dikter för barn Förlag: Det Norske Samlaget
I nat stod træerne ude i blæsten og lyttede.
Ingen havde tænkt på at tage dem ind.
Bladene fløj omkring.
som forvirrede fugle
uden en gren at sætte sig på .
Græsstråene lå med dugdråber på nakken
og nynnede
nattevers.
I natt stod träden ute i blåsten och lyssnade.
Ingen hade tänkt på att ta in dem.
Bladen flög omkring
som förvirrade fåglar
utan någon gren att sätta sig på.
Grässtråna låg med daggdroppar i nacken
och nynnade
nattvers.
Av Hanne Kvist, från boken Det har kommit en komet – Nordiska dikter för barn.
De olika dikterna har lite olika svårighetsgrad. Anpassa arbetsgången till gruppens ålder och nivå. I vissa fall kanske det är bättre att börja med att läsa dikten på svenska.