Arbeta med samisk integrering i olika ämnen
Integrerad samisk undervisning innebär att samiska elever i grundskolan får undervisning med samiska inslag och undervisning i samiska, utöver modersmålsundervisningen. Här får du stöd för hur du kan organisera och arbeta med integrerad samisk undervisning i olika ämnen.
Det är viktigt att samiska elever får en utbildning som tar vara på den samiska kulturen. Undervisningen i och på samiska är en central del, men alla ämnen och årskurser kan bidra till att eleverna fördjupar förståelsen för sin samiska identitet och det samiska samhällslivet. På det sättet kan skolan bidra till att urfolket och den nationella minoriteten samerna får bevara och utveckla sin kultur. Materialet på den här sidan riktar sig till dig som undervisar samiska elever, oavsett skolform.
Undervisning med samisk inriktning – vad gäller?
Samers barn har rätt att få undervisning antingen med samisk inriktning i sameskolan eller med samiska inslag genom så kallad integrerad samisk undervisning i grundskolan. Innan en skola kan erbjuda integrerad samisk undervisning behöver huvudmannen och Sameskolstyrelsen ha ett avtal.
Så kan du arbeta i olika ämnen
Här ger vi några exempel på hur samisk integrering kan se ut i olika ämnen. Syftet med exemplen är att inspirera dig som lärare till egna tankar, samtal och upplägg om samiska inslag i din undervisning.
Bild
I bild kan du utgå från det centrala innehållet om konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer. Eleverna kan få ta del av bilder som gestaltar samisk identitet, grupptillhörighet och samiska normer. Eleverna kan till exempel få diskutera hur bilderna påverkar och förmedlar budskap, både för att undersöka samisk konst och för att undersöka hur den samiska kulturen har framställts på olika sätt i bilder för att förmedla olika budskap.
Engelska och moderna språk
I engelska och moderna språk kan du låta eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift genom att de får tala och skriva om ett innehåll som berör samiska traditioner och kulturella uttryck.
Geografi
I geografi kan eleverna få studera aktuella frågor och intressekonflikter om markanvändningen i renbetesområdet. Det kan utveckla elevernas kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av Sápmi.
Musik
I musik kan du konkretisera hur musiken har påverkat och haft betydelse för människa och samhälle. Du kan också visa på musikens funktion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kulturer och sociala sammanhang. Eleverna kan till exempel få uppleva och reflektera över jojk och andra uttryck för den samiska musikkulturen eller utveckla sin egen förmåga att uttrycka och skapa.
Samhällskunskap
I samhällskunskap kan du utgå från det centrala innehållet som handlar om de mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter enligt barnkonventionen och principer om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering. Du kan också utgå från det centrala innehållet om de nationella minoriteterna judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar samt deras kultur, historia och rättigheter.
Slöjd
I slöjd kan eleverna få utveckla förmågan att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker. Du kan till exempel låta eleverna arbeta med ett innehåll som berör samiska traditioner och kulturella uttryck, till exempel mönster och symboler, former och färger, klädesplagg från specifika områden och andra typer av slöjdföremål, till exempel knivar, kåsor och olika typer av väskor.
Film: Integrerad samisk undervisning i Lycksele kommun (09:39 minuter)
I den här filmen får du möta rektor, lärare och samiska elever i Lycksele kommun. Filmen visar exempel på hur kommunen organiserar och genomför integrerad samisk undervisning i hemkunskap och slöjd på mellan- och högstadiet.
Diskussionsfrågor
Diskussionsfrågorna hänger ihop med filmen och kan stödja dig som lärare att själv eller tillsammans med dina kollegor reflektera över hur samisk inriktning eller samiska inslag kan omsättas i olika ämnen. Diskussionsfrågorna kan användas i kombination med filmen eller fristående.
- Vilka tidigare erfarenheter har ni av att använda en samisk utgångspunkt för undervisningen? Vad har fungerat bra och vad har varit svårare att lösa?
- Vilka syften kan det finnas med att undervisa utifrån en samisk utgångspunkt i olika ämnen?
- Vilka kunskaper är särskilt viktiga att samiska elever får utveckla i skolan för att kunna bibehålla och utveckla den samiska kulturen?
- Har alla ämnen samma förutsättningar att arbeta med en samisk utgångspunkt på ett naturligt sätt?
- Ge exempel på kunskapsområden i era ämnen som skulle kunna berikas av en samisk utgångspunkt.
- Hur kan ni arbeta för att de samiska inslagen ska vara relevanta även för icke-samiska elever?
Planera ett arbetsområde
De här frågorna kan diskuteras på ett allmänt plan, eller ligga till grund för en konkret planering av ett arbetsområde eller en lektion.
- Vilket eller vilka ämnen vill ni ska ingå i arbetsområdet?
- Vilka delar av syftet, det centrala innehållet och betygskriterierna ska ligga till grund för planeringen?
- Hur kan ni ta reda på vilka erfarenheter, föreställningar och förkunskaper eleverna har innan ni påbörjar detta arbetsområde?
- På vilka sätt kan eleverna vara delaktiga i planeringen av arbetsområdet?
- Vilken eller vilka delar av det samiska samhällets och urfolket samernas normer, värdegrund, traditioner och kulturarv ska undervisningen förmedla till eleverna?
- Vilket innehåll i arbetsområdet vill ni behandla utifrån en samisk utgångspunkt och på vilket sätt?
- Vilka aktiviteter kan ni använda för att introducera och utveckla de samiska inslagen i arbetsområdet?
- Hur ska undervisningen utformas så att eleverna ges möjlighet att utveckla de kunskaper och förmågor som kommer att bedömas?
Följ upp och utvärdera
De här frågorna kan användas för att följa upp och utvärdera ett arbetsområde eller en lektion.
- Hur fungerade det att genomföra arbetsområdet? Vad var lätt? Vad var svårt?
- Hur kan man se i vilken mån den samiska utgångspunkten i undervisningen lett till att förmedla det samiska samhällets och urfolket samernas normer, värdegrund, traditioner och kulturarv till eleverna? Vad har bidragit till detta resultat?
- Vilka arbetssätt var verkningsfulla för att arbeta med den samiska utgångspunkten och hur visade det sig?
- Vilka arbetssätt fungerade inte lika bra och hur skulle dessa kunna utvecklas?
- Lärde sig eleverna det ni förväntade er? Varför, varför inte?
- Hur kommer ni att gå till väga nästa gång ni planerar ett arbetsområde med samisk utgångspunkt?
Vad säger läroplanen och skollagen?
I läroplanen för sameskolan står det att sameskolan ska förmedla det samiska samhällets och urfolket samernas normer, värdegrund, traditioner och kulturarv till eleverna. Elever som inte har möjlighet att gå i en sameskola har en möjlighet för att få integrerad samisk undervisning och då är det grundskolans läroplan som gäller.
Läroplaner och kursplaner i sameskolan
Läroplan och kursplaner för grundskolan
I skollagen står det att en huvudman för en grundskola får anordna samisk undervisning för elever som får fullgöra en del av sin skolplikt i sameskolan, om huvudmannen och Sameskolstyrelsen ingår avtal om det.
Integrerad samisk undervisning (Sameskolstyrelsens webbplats) Länk till annan webbplats.
Undervisningsmaterial om samer och samiska
Här har vi samlat länkar till olika undervisningsmaterial och till organisationer som arbetar för att stärka det samiska språket och den samiska kulturen.
Undervisa om samer
På den här sidan har vi samlat material och lektionsförslag till dig som ska undervisa om de nationella minoriteterna, bland annat samer.
Undervisningsmaterial på samiska
På den här sidan hittar du bland annat kostnadsfritt undervisningsmaterial för din undervisning på samiska.
Undervisningsmaterial på samiska
Samiskt språkcentrum
Samiskt språkcentrum är navet i arbetet med att göra samiskan tillgänglig för fler. De arbetar för revitalisering och för att stärka samiskans position i samhället.
Samiskt språkcentrum (Sametingets webbplats) Länk till annan webbplats.
Samisk kulturförståelse
Nationellt centrum för samiska i utbildningen är ett norskt ressurscentrum för hela utbildningsväsendet. Här finns bland annat en artikelsamling om samisk kulturell förståelse i förskola och skola.
Undervisningsresurser på samiska
I den här norska databasen kan du söka efter bland annat bilder och illustrationer för undervisningen.
Ovttas/Aktan/Aktesne Länk till annan webbplats.
Samiska temaväskan
Region Dalarna har tagit fram ett material som heter Samiska temaväskan. Här finns litteratur, spel och annat material som kan kopplas till ämnena slöjd, svenska, historia, samhällskunskap, geografi och musik. Materialet kan användas som grund för en temavecka eller temadag.
Samiska temaväskan (Region Dalarnas webbplats) Länk till annan webbplats.