Aktörer i förskolan

Om du är relativt ny i förskolans värld kan det vara bra att känna till de olika aktörer som du sannolikt kommer i kontakt med i ditt arbete.

Konkreta tips

Rektorn

En förskole- eller skolenhet får bara ha en rektor, men en rektor kan ha ansvar för flera förskole- respektive skolenheter. Det är vanligt, särskilt i fristående verksamheter, att rektorn endast har en mindre enhet att ansvara för.

För att kunna leda arbetet i förskolan måste rektorn genom utbildning och erfarenhet ha pedagogisk insikt. Rektorn får dock delegera vissa ledningsuppgifter och beslut.

Rektorn har flera olika ansvarsområden. Det viktigaste är att se till att förskolan håller hög kvalitet och att verksamheten inriktas mot de nationella målen i läroplanen.

Arbetslaget

I förskolan arbetar personalen i arbetslag. Här går vi igenom vilka som kan ingå i arbetslaget eller finnas omkring det.

Förskollärare

Förskollärare leder och har ansvaret för undervisningen och för att den bedrivs enligt målen i läroplanen. För att kunna stödja barnen på ett bra sätt i deras utveckling, är det också viktigt att förskolläraren har en förtroendefull kontakt med vårdnadshavarna. Förskollärare har även ansvar för utvecklingssamtalen.

Barnskötare

Barnskötare har inte samma ansvar som förskollärare för att planera och utvärdera det pedagogiska arbetet. Men de är en viktig del av förskolans arbetslag och liksom all annan personal i förskolan ska de arbeta utifrån det uppdrag, de mål och den värdegrund som finns i läroplanen.

Undervisningen i förskolan är en del av förskolans uppdrag och undervisning kan ske under hela förskoledagen, inte bara vid specifika tillfällen. I undervisningen kan även barnskötare och annan personal vara delaktiga.

Specialpedagog

Specialpedagogen kan arbeta på organisationsnivå, i grupp och på individnivå. Om ett barn behöver stöd kan specialpedagogen tillsammans med arbetslaget försöka ta reda på vilka behov barnet har och därefter ge handledning, så att arbetslaget på bästa sätt kan ge barnet möjlighet att utvecklas och lära.

Resurspersonal

Det är vanligt är att förskolan har tillgång till någon form av resursteam där pedagogerna kan söka handledning från bland annat specialpedagog, logoped, psykolog eller socionom. Hur arbetet med resurspersonal är uppbyggt varierar mellan kommunerna och beroende på om förskolan är kommunal eller fristående.

Personal med annan pedagogisk utbildning

I förskolan finns också yrkeskategorier med annan eller ytterligare pedagogisk utbildning. Detta är särskilt vanligt på förskolor som har en speciell pedagogisk profil.

Övriga aktörer i förskolan

Som förskolepersonal möter du också personer som inte arbetar i förskolan, men som du ändå dagligen, eller ibland, kan komma i kontakt med.

Vårdnadshavare

Vårdnadshavare är den eller de personer som är juridiskt ansvariga för ett barn. Det kan vara en eller båda föräldrarna, men det kan också vara en person utsedd av domstol. Det är särskilt viktigt att känna till vad begreppet innebär om bara den ena föräldern är vårdnadshavare. Oavsett vad du själv tycker finns det då vissa saker som du inte får göra. Det kan handla om att den ena föräldern inte får hämta barnet, eller att viss information inte får lämnas till ena parten. Eftersom förskolan ska samarbeta med barnens vårdnadshavare kring barnens fostran och utveckling är det viktigt att förskolepersonalen har god kontakt och ett gott samarbete med vårdnadshavarna.

Socialtjänsten

I varje kommun finns en socialtjänst. Ett av deras viktigaste uppdrag är att se till att barn och ungdomar som bor i kommunen växer upp under trygga förhållanden.

BVC (barnavårdscentral)

BVC är en särskild vårdcentral som ansvarar för kontroller av nyfödda och barns hälsa under förskoleåldern. Därefter tar skolhälsovården vid. Vårdnadshavarna ansvarar för kontakten med BVC, men förskolan kan uppmana vårdnadshavare att vända sig till BVC vid behov.

Senast uppdaterad 23 mars 2023