Undervisa utifrån förskolans läroplan

Utbildningen i förskolan ska bidra till barns utveckling och lärande. Här förtydligar vi vad det innebär.

Film: Utbildning och undervisning i förskolan (tid 03:45 min.)

Konkreta tips

Miljön i förskolan ska vara trygg. Barn och vårdnadshavare ska känna sig välkomna i förskolan. Varje barn ska bemötas på ett respektfullt sätt.

Förskolan har ansvar för att varje barn uppmuntras och stimuleras i sitt lärande. All förskolepersonal ansvarar för att ge varje barn förutsättningar för utveckling. Därför måste alla i arbetslaget bidra med sin kunskap och erfarenhet för att hitta olika metoder och verktyg att möta och stimulera barnen. Att förstå det enskilda barnets förutsättningar och möjligheter handlar till stor del om att samverka med barnets vårdnadshavare.

Utbildning och undervisning

Utbildning i förskolan omfattar allt som ryms inom ramen för förskolans verksamhet, medan undervisning i förskolan har en tydlig koppling till läroplanens mål. Konkret betyder detta att undervisning dels kan ske i spontana vardagliga aktiviteter och rutiner. Dels kan undervisning vara medvetet skapade eller planerade tillfällen för lärande, eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden. Undervisning handlar alltså om att stimulera och utmana barnen för att möjliggöra utveckling och lärande i riktning mot läroplanens mål.

Utbildningen ska också ge förutsättningar för barnet att utveckla tillit till sig själv och sin omgivning. Förskollärare ansvarar för undervisningen, men all personal i arbetslaget kan vara delaktiga.

Undervisning i förskolan

Film: Att undervisa utifrån läroplanen (tid 06:17 min.)

Temaarbete

Förskolans arbetssätt har traditionellt utgjorts av temaarbete. I arbetet med ett tema kan flera olika kunskapsområden och metoder ges utrymme. Temat ger också en bredd av aktiviteter och valmöjligheter för både det enskilda barnet och för barngruppen.

Att utveckla samarbete och samspel är viktiga delar i förskolans uppdrag. Personalen ska skapa mötesplatser och tillfällen för kommunikation både genom organiserade och spontana aktiviteter. Barnen ska få öva på att ta initiativ, våga prova och utmanas. Temaarbete utvecklar också barns förmåga att se sammanhang och helheter.

Lek och kreativitet

Leken och kreativiteten är centrala i förskolans utbildning. I skapande verksamhet, exempelvis musik, bild och drama, finns många möjligheter för barnen att förstå sig själva och andra bättre. Leken har stor betydelse för barns utveckling och välbefinnande. I leken stimuleras fantasi och inlevelse. Eftersom leken ibland också kan ge upphov till konflikter, är det viktig med närvarande vuxna som kan hjälpa och stödja barnen vid behov.

Språkutveckling och kommunikation

Språkutveckling och kommunikation är viktigt för alla barn. När det gäller barn som har olika språksvårigheter är det särskilt viktigt, för att de ska kunna vara delaktiga i förskolans verksamhet.

I förskolan möts också människor från olika kulturer med skilda språk. Med rätt stöd och stimulans kan barn med flera språk utveckla både sitt modersmål och svenskan.

Flerspråkighet i förskolan.

Omsorg

Utbildningen ska präglas av omsorg om barnets välbefinnande och trygghet. Även vardagliga omsorgs- och rutinsituationer såsom måltider, på- och avklädning och blöjbyten, kan användas till undervisning.

Miljön i förskolan

Miljön i förskolan har stor betydelse för barns utveckling och lärande. Personalen i förskolan har ansvar för att forma en lärorik, trygg och lustfylld miljö som är tillgänglig för alla barn. Förskolans miljö ska inspirera barnen att samspela och innehålla varierade aktiviteter för att ge dem många olika valmöjligheter.

Måltiderna

Eftersom förskolan erbjuder vistelsetid under hela dagen behöver barnen få både mat och möjlighet till vila. Måltiderna i förskolan är också ett tillfälle att mötas och samspela.

Mat i förskolan och skolan.

Senast uppdaterad 23 mars 2023