Ett år har snart gått sedan covid-19 upphörde att klassas som en samhällsfarlig sjukdom. Men det kan finnas barn och elever som fortfarande påverkas av konsekvenserna av pandemin. Här finns samlat stöd till dig som är skolchef eller rektor för att följa upp och hantera det.
Covid-19-pandemin har påverkat samhället i stort och på flera sätt har även förskolan och skolan påverkats. Men konsekvenserna av pandemin kan skilja mellan huvudmän, förskolor, fritidshem, skolor och vuxenutbildningar.
Börja i ert systematiska kvalitetsarbete. Kartlägg, följ upp och analysera för att ta reda på vad ni behöver prioritera för att komma till rätta med de långsiktiga konsekvenserna av pandemin hos er. Det systematiska kvalitetsarbetet hjälper er att få syn på vilka utmaningar just ni har och vad ni behöver prioritera i arbetet.
Sedan coronapandemin bröt ut har Skolverket löpande genomfört snabbstudier och undersökningar om hur förskolan, skolan och vuxenutbildningen påverkats av pandemin. Moderna språk, matematik, praktisk-estetiska ämnen, praktiska moment i NO, simundervisning, sfi och förskolans verksamhet är några av de områden som lyfts fram och som påverkats av pandemin på olika sätt. Kollegiala samtal kan vara ett sätt att hitta former för att upptäcka och motverka att barns och elevers kunskapsutveckling påverkas negativt. Här finns stöd till förskollärare, lärare, rektorer och huvudmän inom några av dessa områden.
Här hittar du våra rapporter och undersökningar om konsekvenserna av coronapandemin på förskolan, skolan och komvux.