Kontinuerlig skolgång för placerade barn och unga

För att säkra rätten till utbildning för barn och unga i samhällsvård behöver socialtjänsten och skolan samverka när en placering medför ett skolbyte. SAMS är ett stöd för dig som arbetar med placerade barn, och beskriver roller och ansvar i faserna före, under och efter en placering för att säkra en kontinuerlig skolgång och en gynnsam utveckling för eleven.

Konkreta tips

Det här är SAMS

Samverkan för placerade barn och ungas kontinuerligs skolgång (SAMS) är ett stöd för dig som arbetar inom socialtjänsten och skolan och som i det praktiska arbetet behöver samverka för att placerade barn och unga ska få en kontinuerlig skolgång när placeringen innebär skolbyte. Det vill säga en skolgång utan avbrott och att utbildningen utgår från elevens förutsättningar, behov och kunskapsnivå. Kontinuerlig skolgång innebär att skolgången är kontinuerlig både i tid och innehåll. Denna samverkan för en kontinuerlig skolgång förutsätter att barnet eller den unge själv är delaktig i processen.

SAMS är utformat för att underlätta samarbetet mellan ansvariga professioner inom socialtjänsten och skolan. För att samverkan vid skolbyte ska fungera krävs en tydlig förståelse av roller och ansvar hos både skola och socialtjänst. Stödet baseras på gällande regelverk inom skola och socialtjänst och klargör hur båda parter kan samverka för att säkerställa en smidig övergång för barn och unga.

Stödet beskriver en tydlig ansvarsfördelning och visar bland annat:

  • När, hur och i vilket syfte socialtjänstens medarbetare ska samverka med skolan i samband med en placering.
  • Vad rektor behöver göra för att placerade elever ska få kontinuitet i skolgången.

SAMS olika faser

SAMS beskriver tre faser; inför placering, under placering och inför avslut. Varje fas innehåller olika steg. Stegen beskriver de olika arbetsmomenten socialtjänsten respektive skolan behöver utföra. Stegen ger stöd för vad som behöver göras, syftet och vem som har ansvar för varje steg.

Inför placering

Den första fasen inleds innan barnet eller den unge har blivit placerad. För att underlätta en kontinuerlig skolgång är det viktigt att socialtjänsten så snart som möjligt informerar den avlämnande skolan om den kommande överlämningen. Den mottagande skolan behöver få möjlighet till förberedelser inför att ta emot en ny elev.

Under placering

Den andra fasen beskriver vad som behöver göras när barnet eller den unge är placerad, för att säkerställa och följa upp skolgången. Vid en eventuell omplacering som innebär skolbyte upprepas processen som beskrivs i fasen "Inför placering".

Inför avslut

Den tredje fasen beskriver vad som ska göras inför avslutandet av placeringen och vad det innebär med ett skolbyte för eleven. Kontinuitet i skolgången och noggrann planering är lika viktigt i denna fas som när placeringen inleddes.

 

Här tar du del av stödet SAMS

Här hittar du SAMS, ett stöd som underlättar för samverkan när placerade barn och unga behöver byta skola. Materialet har utvecklats gemensamt av Skolverket, Socialstyrelsen och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Samverkan för placerade barn och ungas kontinuerliga skolgång (SAMS) Länk till annan webbplats.

Forskning och fördjupning

Skolans betydelse enligt forskningen

Forskning visar att en lyckad skolgång, där barn och unga fullföljer både grund- och gymnasieskolan, är en av de viktigaste faktorerna för att barn och unga ska klara sig bra senare i livet.

Barnets eller den unges egna upplevelser och syn på sin skolgång spelar en viktig roll i både utredning, planering och genomförande av insatser och stöd. För att de insatser som riktas mot placerade barn och unga ska vara framgångsrika, behöver de själva få möjlighet att vara delaktiga i de beslut som rör dem.

Avhandling om placerade barn och ungas hälsa

En avhandling från 2020 vid Linköpings universitet belyser placerade barn och ungas hälsa, stödinsatser och skolprestationer. Studien visar bland annat att barn i samhällets vård har förtroende för professionella och att deras kunskapsutveckling i hög grad kan påverkas med individuellt anpassade träningsplaner.

Mer att läsa på området

Senast uppdaterad 27 november 2024.
  • Stöd i arbetet

    Extra anpassningar och särskilt stöd

    Ibland behöver en elev stöd i skolan utöver det vanliga. Det kan ske i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller i form av särskilt stöd.

  • Leda och organisera

    Elevhälsoarbetet

    Elevhälsoarbete är skolans gemensamma och systematiska arbete med elevers lärande, utveckling och hälsa och har sin grund i skollagen och läroplanerna.