I arbetsområdet Lekplatsen får eleverna utforska tekniska lösningar som de möter i vardagen. Uppdraget gör det möjligt att behandla flera av punkterna i det centrala innehållet i ett och samma arbetsområde.
På en skola ska en förskoleklass flytta in i skolbyggnaden och barnen ska använda skolgården för sina aktiviteter. Då det inte finns någon lämplig lekplats på skolgården behöver skolan bygga en ny. Lekplatsen ska vara utformad så att barnen från förskoleklassen, men även eleverna i årskurs 1, 2 och 3, ska kunna använda den. Uppdraget är att hjälpa skolan med att utforma förslag på lekredskap till lekplatsen.
Fördjupande texter kring det centrala innehållet i teknik
En lärare som undervisar i årskurs 3 har planerat och genomfört ovanstående uppdrag. Målen för arbetsområdet och därmed bedömningen fokuserade på tre av förmågorna i kursplanens syfte. Läraren har sedan tillsammans med två av sina kollegor analyserat elevarbeten utifrån betygskriterier. I dokumentet nedan kan du se hur läraren planerade och genomförde arbetsområdet samt exempel på bedömning av elevarbeten.
En lärares planering, genomförande och bedömning Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.
I filmen visar Camilla Bohman, lärare i grundskolan, på vilken nivå principer för enkla maskiner skulle kunna behandlas i samband med uppdraget. Lärarens presentation är inte genomförd i en klassrumssituation. I klassrummet skulle elevernas erfarenheter och funderingar bidra till utformningen och samtalet på ett annat sätt.
I filmen visar Jan Gundryd, lärare i grundskolan, på vilken nivå grundläggande skissteknik i tre vyer skulle kunna introduceras i årskurs 1-3. Lärarens presentation är inte genomförd i en klassrumssituation. I klassrummet skulle elevernas erfarenheter och funderingar bidra till utformningen och samtalet på ett annat sätt.
I filmen samtalar Anki Hamfelt, lärare i grundskolan, med Veronica Bjurulf, dåvarande projektledare för Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Samtalet handlar om Ankis erfarenheter och tankar efter att ha genomfört arbetsområdet Lekplatsen med sina elever. I filmen reflekterar hon också över sina svårigheter och möjligheter med att organisera undervisningen i teknikämnet.
Här finns exempel på andra uppdrag som rör enkla maskiner.
Uppdrag kring enkla maskiner Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.