Barn och unga mår bra av att röra på sig. Här hittar du inspiration och stöd när du vill arbeta med att få in mer rörelse under elevernas hela skoldag. Inspirationsmaterialet innehåller film, bildreportage och diskussionsfrågor. Ta del av materialet direkt på den här sidan eller ladda ner det som en powerpoint-presentation.
Många skolor arbetar idag för att få in mer rörelse under skoldagen med sundare och piggare elever som mål. Här hittar du inspirationsmaterial som visar hur några skolor gjort för att få in mer rörelse under elevernas hela skoldag. Ta del av filmer, reportage och samtalsunderlag om rörelseaktiviteter före, under, mellan och efter lektioner. Genom forskaren Örjan Ekblom får du i filmerna Bryt stillasittandet och Rörelse under skoldagen även ta del av hur kunskapsläget kring ungas rörelsebehov ser ut idag.
Materialet vänder sig till dig som är rektor eller lärare. Det kan användas för din egen inspiration eller som ett konkret underlag för arbete i kollegiet, till exempel under en gemensam studiedag eller under arbetslagstid. I materialet ingår frågor som hjälper er att kartlägga er skolas nuläge och ett antal diskussionsfrågor till varje film och bildreportage.
I filmen lyfts tre exempel på hur dans i skolan kan gå till. På Elinsborgsskolan i Tensta i Stockholm har man under ett läsår kunnat erbjuda dans på schemat för eleverna i årskurs 1. Det har varit möjligt genom att skolan sökt och tilldelats Skapande skola-bidrag från Kulturrådet och på så sätt kunnat anlita en danslärare som inspiratör några gånger per år.
På Sameskolan i Kiruna har eleverna haft dans på schemat i många år. Idag kommer en utbildad danslärare till skolan flera gånger per år och dansar då med skolans alla elever. Samtidigt får den befintliga skolpersonalen inspiration och kompetensutveckling för att fortsätta med dansen under läsåret.
På Storkyrkoskolan i Stockholm har man också haft dans under ledning av danslärare sedan många år. Just nu får alla elever från förskoleklass till årskurs 6 dansundervisning under ledning av danslärare två timmar per vecka. Storkyrkoskolan har en heltidsanställd danslärare.
Tips för att komma igång med dans som uttrycksform i skolan
Alla Sveriges kommuners skolhuvudmän och fristående skolor har möjlighet att söka bidrag från Kulturrådets satsning Skapande skola. Läs mer här:
Skapande skola (Kulturrådets webbplats) Länk till annan webbplats.
Institutet Dans i skolan kan bidra med inspiration och hjälp att initiera och utveckla dansundervisning i skolan. Läs mer här:
Läs bildreportaget Nätverket får eleverna i rörelse som berättar om hur Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad har organiserat utvecklingsarbetet Spring i benen för att främja rörelse under skoldagen i sina grundskolor.
I filmen Bryt stillasittandet får du ta del av exempel på hur Vinstaskolan, som har en hälsoprofil, arbetar för att få in rörelse under, mellan och efter lektionerna. Genom forskaren Örjan Ekblom får du också ta del av hur kunskapsläget kring rörelse i skolan ser ut.
I den här filmen får du ta del av hur man på Bäckahagens skola har byggt in fysisk aktivitet under lektionerna. Det har man gjort genom att anpassa sina undervisningsmetoder och klassrummets möblering.
På Långbrodalsskolan och Östbergaskolan arbetar man för att aktivera eleverna under rasterna. Filmen visar exempel på hur de gör och vi får lyssna till rastpedagoger, förstelärare och rektor på de båda skolorna som berättar om varför de valt att satsa på rasterna.
Idag är det få unga som lever upp till den medicinska expertisens rekommenderade nivåer av daglig fysisk aktivitet. Enligt Centrum för Idrottsforskning deltar cirka sex procent av de unga sällan eller aldrig i skolans undervisning i idrott och hälsa. De är stillasittande på rasterna, de tillhör sällan föreningsidrotten och de uppger sig även i övrigt ha en fysiskt inaktiv fritid. De största folkhälsovinsterna nås om det går att aktivera de som är minst fysiskt aktiva.
Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket redovisar att det är möjligt att främja fysisk aktivitet på befolkningsnivå. Insatserna behöver då vara långsiktiga och riktas både till individer och till deras sociala och fysiska miljö. Skolan framhålls som en viktig aktör i ett sådant arbete (S2016/03245/FS). Regeringen ser det därför som angeläget att skolan tar vara på de möjligheter och tillfällen som finns under skoldagen för att engagera och aktivera alla barn till mer rörelse. I förlängningen kan det leda till en mer jämlik hälsa.
I filmen Rörelse under skoldagen får du ta del av hur Maltesholmsskolan arbetar för att få in mer rörelse i undervisningen. Vi får se exempel från åk 2, fritidshemmet och grundsärskolan. Genom forskaren Örjan Ekblom får du också ta del av hur kunskapsläget kring rörelse i skolan ser ut.
På grundskolan Söderporten i Norrköping samverkar skolan, föreningslivet och universitetet. Via fotboll ska lågstadieelever lockas till fysisk aktivitet och läxhjälp. Målet är mindre stillasittande och förbättrade skolresultat. Läs reportaget Tillsammans för lek och läxor.
Ta del av materialet på den här sidan eller ladda ner powerpointpresentationen nedan. Där finns samtliga texter, diskussionsfrågor och filmerna från den här sidan samlade. Du kan själv lägga till det material du önskar för att göra din presentation anpassad efter din skolas och dina kollegors behov.