Möta barns och elevers oro

Undervisning på plats i skolan kommer att vara huvudregel i alla skolformer för barn och unga efter sommarlovet Du behöver ändå ha beredskap för att din verksamhet snabbt ska kunna ställa om till fjärr- och distansundervisning om det behövs. Här får du stöd i hur skolan kan arbeta för att möta upp barnens och elevernas behov under och efter coronapandemin.

Dekorationsbild

Undervisning på plats i skolan i höst

Folkhälsomyndigheten bedömer att undervisning på plats i skolan kommer att vara huvudregel i alla skolformer för barn och unga efter sommarlovet. Men det är fortsatt mycket viktigt med förebyggande arbete mot smittspridning, särskilt i samband med terminsstarten då virussjukdomar ofta sprids. Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats:

Undervisning på plats i skolan för barn och unga från terminsstart i höstlänk till annan webbplats

Inför skolstart hösten 2021 – information till förskola, grundskola och gymnasier om covid-19länk till annan webbplats

Koll på pandeminspåverkan

För att säkerställa att skolan och förskolan möter upp frågor och funderingar finns det några saker att tänka på.

Konkreta tips

Att prata med oroliga barn och elever

Skolan och förskolan behöver möta upp frågor och funderingar. Där kan elevhälsans professioner vara ett bra stöd. Säkerställ att de elever som behöver stöd för att bearbeta och hantera situationen får det. Skolan kan även behöva planera för ett långsiktigt arbete med att samverka och brygga över till andra instanser i samhället, som socialtjänst och hälso- och sjukvård, för insatser som kan komplettera skolans uppdrag.

Reaktioner hos barn och elever

Situationen med coronaviruset kan leda till olika reaktioner hos barn och unga. Omständigheter såsom ålder, tidigare erfarenheter, kontext och det allmänna måendet kan ha inverkan. Det kan exempelvis handla om oro och funderingar kring

  • att man inte kan prestera på samma sätt som tidigare och för hur bedömning kommer att gå
  • om man fått med sig tillräckligt med kunskaper för fortsatta studier
  • betyg
  • närståendes situation
  • förändringar i hemmiljön och eventuell risk för utsatthet
  • hur pandemin påverkar och kommer att påverka min livssituation
  • pandemins effekter på samhället: ekonomi, politik, arbete, framtid.

Tänk på att

    • vara lyhörd för vad barnet/eleven känner eller ger uttryck för i sitt beteende och om hen behöver hjälp att hantera funderingar och oro
    • ställa frågor och lyssna på svaren
    • anpassa frågorna beroende på barnets/elevens mognad och ålder
    • inte överföra egen oro som kan påverka barnet/eleven negativt
    • ge saklig information
    • ta stöd av andra professioner för att säkerställa att barnet och eleven ges adekvat stöd och hjälp.
    Konkreta tips

    Ge saklig information

    Det är viktigt att barnen och eleverna får tydliga svar när de ställer frågor. Det är också bra att prata med elever om medierapporteringen, nyhetsvärdering och källkritik.

    Senast uppdaterad 21 juni 2021

    Relaterat