Organisera arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan

Här får du som är rektor stöd i ditt arbete med att leda och organisera arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i den anpassade grundskolan. Använd materialet på egen hand eller som ett underlag för kollegialt lärande, till exempel på huvudmannanivå.

 

Det här materialet är ett stöd för rektor i arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan.

Du som rektor har ett ansvar kring att säkerställa att ni som skola uppfyller garantin och ger elever rätt stöd i rätt tid. Det innebär att rektor har ansvar för att säkerställa att det finns fungerande rutiner för att genomföra de obligatoriska bedömningsstöden och att sedan eventuellt uppmärksamma de elever som visar en indikation på eller befaras inte nå målen. Materialet innehåller frågeställningar kopplade till de olika delarna av arbetet med garantin, och kan användas för att göra en nulägesanalys av er skolas möjligheter att genomföra garantin och skapa ett underlag kring det som eventuellt behöver utvecklas.

Konkreta tips

Nya bestämmelser i skollagen om garantin

Sedan den 1 juli 2024 gäller bestämmelser i skollagen om garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan.

  • Syftet är att uppmärksamma elever som läser svenska, svenska som andraspråk eller matematik enligt anpassade grundskolans läroplan och som är i behov av stöd i sitt lärande i dessa ämnen.
  • Syftet är också att stödinsatserna ska sättas in tidigt och utformas efter varje elevs behov.
  • Målet med garantin för tidiga stödinsatser är att fler elever ska nå en fullständig grundskoleutbildning. För den anpassade grundskolan innebär det att elever som får rätt stöd tidigt kan utvecklas längre i sitt lärande.

Frågeställningar till arbetet med att organisera för garantin för tidiga stödinsatser

Här är förslag på frågor till de olika delarna i arbetet med garantin i anpassade grundskolan. Frågorna kan hjälpa till att synliggöra skolans nuläge och utvecklingsbehov.

Obligatoriska bedömningsstöd i anpassad grundskola

Hur fungerar era rutiner för arbetet med att planera och genomföra de obligatoriska bedömningsmaterialen idag?

Med hjälp av frågorna nedan kan du som är rektor identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.

  • Har vi rutiner för mottagande av viktig information om elever som börjar i årskurs 1 eller kommer nya till skolan?
  • Hur använder vi informationen vi fått när vi planerar för de olika momenten inom garantin?
  • Vilka förutsättningar behöver lärarna för att sätta sig in i bedömningsstöden?
  • Finns det forum där lärarna kan få möjlighet att diskutera materialen och genomförandet med varandra? Finns det möjlighet för elevassistenter och annan personal som medverkar i undervisningen att delta när det kan vara relevant?
  • Har vi diskuterat hur vi kan och får anpassa genomförandet av bedömningsstöden så att alla elever ges möjlighet att visa sin kunskap?
  • Finns det en organisation på plats så att lärarna om det behövs kan anpassa bedömningssituationen till elevernas olika behov?
  • Har vi en samsyn på skolan när det gäller begreppen visa indikation och befara?
  • Behöver vi föra en diskussion om vilka övriga kartläggnings- och bedömningsstöd skolan ska använda och varför? Finns det några som kan tas bort?
  • Hur kan vi organisera oss på bästa vis så att bedömningsstöden kan genomföras i grupp? Behöver lärarna på skolan något stöd i detta arbete?
  • Om vi har integrerade elever på vår skola, hur ska de genomföra bedömningsstöden på bästa sätt?

Särskild bedömning i samråd

Har ni rutiner för samråd mellan undervisande lärare och specialpedagog i dag? Hur kan detta fungera i arbetet med den särskilda bedömningen?

Med hjälp av frågorna nedan kan du som är rektor identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.

  • Har läraren som genomför bedömningen själv adekvat specialpedagogisk kompetens, eller behöver samråd ske med personal som har specialpedagogisk kompetens?
  • Om den lärare som genomför bedömningen har adekvat specialpedagogisk kompetens, kan det då ändå finnas fördelar med att samråd sker med annan personal med sådan kompetens (även om det därmed inte är ett krav enligt skollagen)?
  • Behöver jag som rektor förändra uppdraget för personalen med specialpedagogisk kompetens i och med införandet av garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan, och i så fall hur?
  • Hur ska vi genomföra de särskilda bedömningarna, och vilka ska delta?
  • Hur kan jag som rektor ta del av resultatet av de särskilda bedömningarna?
  • Hur kan vi använda resultatet i det fortsatta kvalitetsarbetet?

Undervisning och stödinsatser i samråd

Hur fungerar era rutiner för att ta tillvara resultaten av de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen idag? Vilka rutiner behöver stärkas i och med att det även blir obligatoriskt med bedömningsstöd i årskurs 3? Hur ser ni till att undervisningen utformas utifrån elevernas behov?

Med hjälp av frågorna nedan kan du som är rektor identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.

  • Hur kan vi använda resultaten från bedömningsstöden för att planera och utveckla undervisningen? Behöver vi skapa forum där lärarna kan stödja och lära av varandra? Behöver vi hitta forum för samarbete med andra skolor hos huvudmannen eller hos en annan huvudman?
  • Finns det forum för lärare och personal med specialpedagogisk kompetens att samråda vid planering av stödinsatser?
  • Finns det forum för samtal där läraren kan delge elevassistenter och annan personal som medverkar i undervisningen information om resultaten på bedömningsstöden och hur undervisningen ska bedrivas fortsättningsvis och varför den ska bedrivas på det sättet?
  • Hur kan du som rektor följa arbetet med hur undervisningen har anpassats utifrån det lärarna fått syn på med hjälp av materialen?
  • Hur kan vi ta tillvara skolans gemensamma kompetens för att vidareutveckla undervisningen?
  • Hur kan skolans organisation möjliggöra att lärarna kontinuerligt följer upp och förändrar anpassningarna så att de ger önskad effekt?
  • Har personalen behov av kompetensutveckling kring undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning?
  • Har personalen behov av kompetensutveckling inom läs-, skriv- och matematikdidaktik eller om andraspråksutveckling?
  • Finns det även behov av annan kompetensutveckling, utöver ovan nämnda områden, exempelvis om språkstörning eller om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?

Uppföljning och samråd vid eventuell överlämning

Hur fungerar era rutiner för arbetet med att följa upp och lämna idag? Hur fungerar den eventuella överlämningen till åk 1 respektive mellan åk 3 och åk 4 om eleven byter lärare?

Med hjälp av frågorna nedan kan du som är rektor identifiera skolans nuläge och vad som eventuellt kan behöva utvecklas.

  • Finns det forum för lärare och övrig personal med specialpedagogisk kompetens att gemensamt följa upp de genomförda stödinsatserna?
  • Hur kan vi ta tillvara resultaten från uppföljningen för att öka samverkan och samarbetet mellan alla berörda lärare och elevhälsan?
  • Har vi rutiner för överlämnade och mottagande av resultaten?
  • Hur kan du som rektor utifrån uppföljningen av stödinsatserna få syn på verksamhetens behov och fördela resurser?
  • Hur kan vi ta tillvara och använda oss av kunskaperna av uppföljningen för att utveckla undervisningen och verksamheten, det vill säga använda resultaten av uppföljningarna i det systematiska kvalitetsarbetet?
Senast uppdaterad 02 september 2024

Relaterat

  • Anpassad grundskola

    Garantin för tidiga stödinsatser

    Sedan 1 juli 2024 gäller garantin för tidiga stödinsatser även anpassade grundskolan. Syftet är att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ska få det så tidigt som möjligt.

  • Undervisning

    Bedömningsstöd för årskurs 1 och 3

    Med hjälp av bedömningsstöden ska du som undervisar elever i årskurs 1 och 3 i anpassade grundskolan kunna få syn på elever som är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd.

  • Leda och organisera

    Läsa, skriva, räkna – för tidiga stödinsatser

    Syftet med garantin för tidiga stödinsatser är att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ska få det så tidigt som möjligt. Och garantin ska utgå från varje elevs behov.