Folkhälsomyndigheten förlänger rekommendationen om fjärr- eller distansundervisning för gymnasieskolor till och med den 1 april 2021. Rekommendationen justeras på så sätt att undervisningen ska bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning från och med den 25 januari till och med den 1 april 2021.
Läs här om rekommendationen som gäller från den 25 januari 2021
Just nu får många högstadieelever och gymnasieelever undervisning på distans på grund av coronapandemin. Här finns stöd för att organisera och genomföra distansundervisningen.
Pandemin har skapat en extraordinär situation för skolan. Skolchefer, verksamhetschefer och rektorer kan minska arbetsbelastningen för sin personal genom att kartlägga de faktiska behoven, prioritera, omorganisera och omfördela resurser. Samtidigt kommer vi inte ifrån att det ändå har blivit mer jobb för skolpersonalen och därför är det viktigt att planera för återhämtning. Alla gör så gott de kan under den rådande situationen, men det kan inte alltid bli med samma kvalitet som vanligt.
Omställningen till distansundervisning ställer stora krav på flexibilitet och tålamod och det kommer att ta tid innan allt är på plats. Det gäller att vara rädd om personalen. Huvudmannen och rektorn kan välja att prioritera undervisningen och skjuta upp eller ställa in andra arbetsuppgifter för att minska stressen och arbetsbelastningen. Tänk på att alla lektioner inte måste ske med digitala verktyg redan från början.
När verksamheten ställs om på kort tid kan det skapa det stress och oro och därför är det viktigt med tydlig ledning och kommunikation. Skolchefen och verksamhetschefen ansvarar för att kommunicera vad som gäller och vilket stöd det finns.
Här finns information om hur förskola, skola och fritidshem arbetar under pandemin och stöd för hur vårdnadshavare kan hjälpa sitt barn som får undervisning i hemmet:
Så arbetar förskola, grundskola och fritidshem under pandemin - stöd till dig som är vårdnadshavare
När verksamheten står inför nya utmaningar och det saknas färdiga lösningar kan struktur och gemensam kartläggning underlätta.
Rektor, lärare och annan pedagogisk personal kan diskutera:
Just nu sker det en snabb omställning till distansundervisning för många högstadielärare och därför går det inte att förutsätta att all undervisning fortsätter som vanligt. Vi behöver acceptera att alla skolor inte har tillgång till digitala verktyg på en gång. Medan de digitala verktygen införs successivt gör alla skolor så gott de kan.
Vid omställning till distansundervisning är det viktigt att rektor ger personalen tillräckligt bra förutsättningar för att klara av uppgiften. Kompetens, teknik och support är exempel på sådant som måste finnas och fungera vid distansundervisning.
Skolchefen och verksamhetschefen kan därför behöva sammanställa skolenheternas
Skolchefer, verksamhetschefer och rektorer har ett stort ansvar för att lärare och annan pedagogisk personal ska kunna ge alla elever den undervisning som de ska ha. De som fattar besluten behöver alltid tänka på vilka konsekvenser dessa får för barn och elever.
Situationen kan förändras snabbt under pandemin. Tydlig planering och struktur hjälper när skolor behöver prioritera och göra snabba förändringar. Rektor kan se till att arbetssätten, som skolan har valt, är välkända i hela skolan.
Rektor kan se till att:
Skolchefen och verksamhetschefen kan
Skolchefen och verksamhetschefen kan följa upp det akuta stödet till rektorer och lärare för att se om det räcker och ger önskad effekt. Skolchefen och verksamhetschefen behöver också omfördela resurser vid behov.
Rektor behöver kontinuerligt följa användningen av stödet till lärare för att se om det räcker till och ger önskad effekt. Som exempel kan rektor behöva justera stödet genom att
Skolchefen och verksamhetschefen kan följa upp det akuta stödet till rektorer och lärare för att se om det räcker och ger önskad effekt. Skolchefen och verksamhetschefen behöver också omfördela resurser vid behov.
Rektor behöver kontinuerligt följa användningen av stödet till lärare för att se om det räcker till och ger önskad effekt. Som exempel kan rektor behöva justera stödet genom att
Tät och tydlig kommunikation med elever är viktig vid distansundervisning. Läraren kan följa upp och återkoppla hur det går för eleverna till exempel genom en lärplattform eller en loggbok. Det är bra att ge tydliga instruktioner på till exempel:
Lektioner vid distansundervisning kan vara en utmaning, särskilt till en början. Rektorn kan se till att förstelärare och erfarna kollegor hjälper lärare och annan pedagogisk personal att komma igång. Det är bra om personalen delar med sig av vad som fungerar och inte.
Tips för lektioner med digitala verktyg:
Konkreta råd om undervisning på distans, på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
Både elever, lärare och annan personal kan känna sig isolerade vid distansundervisning. Många saknar samtalen och stunderna tillsammans, skolan är ju så mycket mer än lektionerna. För att eleverna ska hålla sig engagerade och motiverade behöver läraren få igång samspelet mellan elever.
Det går att skapa samspel till exempel genom att
Under pandemin har många elever varit hemma och kanske är en del elever det fortfarande. Skolplikten gäller och skolan har rutiner för arbete med elever som är frånvarande under en längre tid. Den bör skolor följa även nu.
Om många elever och lärare i grundskolan är frånvarande är det är en utmaning att ge alla elever den undervisning som de ska ha. I det sammanhanget är viktigt att komma ihåg att grundskolor har en möjlighet – men inte skyldighet – att ge frånvarande elever distansundervisning. En kartläggning kan visa om skolan kan erbjuda distansundervisning till elever som är frånvarande under en längre tid.
Om både många lärare och elever är frånvarande och rektor beslutar om distansundervisning behöver man sannolikt omfördela resurser.
Rektor kan ge organisatoriska förutsättningar genom att
Om både många lärare och elever är frånvarande och rektor beslutar om distansundervisning behöver man sannolikt omfördela resurser.
Rektor kan ge organisatoriska förutsättningar genom att
När skolor inte längre bedriver isning är det dags att ta med erfarenheter från detta in i det ordinarie systematiska kvalitetsarbetet för att analysera, utvärdera och planera framåt.
Använd vårt stöd för systematiskt kvalitetsarbete för era analyser, utvärderingar och planering
Huvudmannen kan bedöma och besluta hur många undervisningstimmar distansundervisningen ska anses motsvara när
Om läraren och elever är åtskilda i rum men inte i tid räknas det som om elever haft lektioner på skolan som vanligt.
Om elever och lärare är åtskilda i både rum och tid är fortfarande utgångspunkten att den undervisning som sker under lärares ledning räknas som undervisningstid. Det räknas till exempel som undervisningstid när läraren introducerar elever till ett område och ger instruktioner till uppgifter som eleverna sedan arbetar med på egen hand. Skolan har i det här fallet möjlighet att uppskatta den tid som eleverna behöver lägga ner på arbete med uppgifter, som i normala fall skulle ha genomförts i klassrummet, och räkna också den tiden som undervisningstid.
Om läraren och elever är åtskilda i rum men inte i tid räknas det som om elever haft lektioner på skolan som vanligt.
Om elever och lärare är åtskilda i både rum och tid är fortfarande utgångspunkten att den undervisning som sker under lärares ledning räknas som undervisningstid. Det räknas till exempel som undervisningstid när läraren introducerar elever till ett område och ger instruktioner till uppgifter som eleverna sedan arbetar med på egen hand. Skolan har i det här fallet möjlighet att uppskatta den tid som eleverna behöver lägga ner på arbete med uppgifter, som i normala fall skulle ha genomförts i klassrummet, och räkna också den tiden som undervisningstid.
Svårigheter på arbetsmarknaden med arbetsplatser som tvingas stänga eller av andra skäl inte kan ta emot apl-elever kan innebära att apl, istället måste genomföras i skolan eller på annan lämplig plats. I vissa fall kan apl genomföras i samma former som på en arbetsplats. Till exempel kan apl genomföras i skolans matsal och kök istället för på en restaurang. I ett sådant läge gäller samma tider som om apl genomförts på en restaurang: Eleven följer arbetsplatsens arbetstider som normalt är 40 timmar per vecka och det räknas som 23 undervisningstimmar. När det gäller elever i gymnasiesärskolan motsvarar en vecka på en arbetsplats 25 timmars garanterad undervisningstid.
Om det inte är möjligt att genomföra apl behöver de kurser eller delar av kurser som rektor tidigare beslutat ska apl-förläggas nu istället genomföras som lärarledd undervisning på samma sätt som undervisning i andra icke apl-förlagda kurser. Då beräknas undervisningstiden på samma sätt som när det gäller elevens utbildning i övrigt.
Svårigheter på arbetsmarknaden med arbetsplatser som tvingas stänga eller av andra skäl inte kan ta emot apl-elever kan innebära att apl, istället måste genomföras i skolan eller på annan lämplig plats. I vissa fall kan apl genomföras i samma former som på en arbetsplats. Till exempel kan apl genomföras i skolans matsal och kök istället för på en restaurang. I ett sådant läge gäller samma tider som om apl genomförts på en restaurang: Eleven följer arbetsplatsens arbetstider som normalt är 40 timmar per vecka och det räknas som 23 undervisningstimmar. När det gäller elever i gymnasiesärskolan motsvarar en vecka på en arbetsplats 25 timmars garanterad undervisningstid.
Om det inte är möjligt att genomföra apl behöver de kurser eller delar av kurser som rektor tidigare beslutat ska apl-förläggas nu istället genomföras som lärarledd undervisning på samma sätt som undervisning i andra icke apl-förlagda kurser. Då beräknas undervisningstiden på samma sätt som när det gäller elevens utbildning i övrigt.
Allt är inte som vanligt heter Folkhälsomyndighetens kampanj för att påminna unga och unga vuxna om att spridningen av covid-19 fortfarande pågår. Du kan hjälpa till att sprida kampanjen på din skola.