Planera undervisning med kursplanen i modersmål
Det här stödet riktar sig till dig som undervisar i modersmål i grundskolan, anpassade grundskolan, sameskolan eller specialskolan. Här hittar du material för att diskutera, planera, undervisa och bedöma utifrån kursplaner och kommentarmaterial. Materialet är utformat för att användas tillsammans med ämneskollegor.
Materialet riktar sig även till dig som ska planera undervisning i modersmål inom de nationella minoritetsspråken finska, jiddisch, meänkieli och romani chib.
Så använder du kursplanerna
Läs gärna texten "Så använder du kursplanerna" innan ni diskuterar kursplaner och kommentarmaterial. Där kan ni läsa om hur kursplaner ska användas i undervisningen.
Diskutera kursplaner och kommentarmaterial
Utgå från kursplanerna och kommentarmaterialen när ni diskuterar planering, undervisning och bedömning. Kursplanerna finns för olika skolformer. Välj de kursplaner som är aktuella för er.
Kommentarmaterialen ger er en bredare och djupare förståelse för kursplanerna. Använd sedan gärna ett urval av diskussionsfrågorna här nedanför.
Vem kan använda vilken kursplan?
- Grundskolans kursplaner och sameskolans kursplan i samiska kan användas för elever i alla skolformer på grundskolenivå.
- Anpassade grundskolans kursplaner kan bara användas för elever som går i anpassade grundskolan och för vissa elever i specialskolan.
- Specialskolans kursplaner för döva och hörselskadade elever samt för döva och hörselskadade elever med intellektuell funktionsnedsättning kan bara användas för elever som går i specialskolan.
Läs kursplaner
- Kursplan i modersmål i grundskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kursplan i modersmål – finska som nationellt minoritetsspråk Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – jiddisch som nationellt minoritetsspråk Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – meänkieli som nationellt minoritetsspråk Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – romani chib som nationellt minoritetsspråk Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål i anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – finska som nationellt minoritetsspråk i anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – jiddisch som nationellt minoritetsspråk i anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – meänkieli som nationellt minoritetsspråk i anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – romani chib som nationellt minoritetsspråk i anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål i specialskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – finska som nationellt minoritetsspråk i specialskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – jiddisch som nationellt minoritetsspråk i specialskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – meänkieli som nationellt minoritetsspråk i specialskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – romani chib som nationellt minoritetsspråk i specialskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål i sameskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – finska som nationellt minoritetsspråk i sameskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – jiddisch som nationellt minoritetsspråk i sameskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – meänkieli som nationellt minoritetsspråk i sameskolan Länk till annan webbplats.
- Kursplan i modersmål – romani chib som nationellt minoritetsspråk i sameskolan Länk till annan webbplats.
Läs kommentarmaterial
Läs de kommentarmaterial som är aktuella för er. Kommentarmaterialen ger er en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanerna. De beskriver också hur det centrala innehållet utvecklas över årskurserna och vad ni kan fokusera på när ni gör bedömningar i relation till betygskriterierna eller kriterierna för bedömning av kunskaper.
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål utom nationella minoritetsspråk – grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål – finska som nationellt minoritetsspråk – grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål – jiddisch som nationellt minoritetsspråk – grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål – meänkieli som nationellt minoritetsspråk – grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål – romani chib som nationellt minoritetsspråk – grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål utom nationella minoritetsspråk – anpassade grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål – finska som nationellt minoritetsspråk – anpassade grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål – jiddisch som nationellt minoritetsspråk – anpassade grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål – meänkieli som nationellt minoritetsspråk – anpassade grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål – romani chib som nationellt minoritetsspråk – anpassade grundskolan
Diskussionsfrågor
Här finns diskussionsfrågor om planering, undervisning och bedömning i modersmål.
- På vilka sätt kan ämnets syfte omsättas i praktiken i er undervisning?
- På vilka sätt kan ni arbeta med traditioner, kulturella företeelser och samhällsfrågor kopplade till modersmålet?
- Hur kan ni arbeta med olika former av samtal i undervisningen?
- Hur kan ni kombinera delar av det centrala innehållet till olika arbetsområden?
- På vilka sätt kan ni arbeta för att undervisningen både ska vara engagerande och tillgänglig för alla elever?
- Hur kan undervisningen bidra till att eleverna utvecklar självständighet och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan?
Sikta framåt
Fundera var och en på vad ni vill ta med från era diskussioner om kursplanen. Diskutera och sammanfatta sedan gemensamt i gruppen. Det kan till exempel vara sådant ni tyckte var viktigt, frågor ni vill ha svar på eller förslag på sådant ni vill utveckla eller arbeta vidare med.
- På vilka sätt kan ämnets syfte omsättas i praktiken i er undervisning?
- På vilka sätt kan ni arbeta med kulturella företeelser och ett jämförande perspektiv både i relation till majoritetssamhället och till andra nationella minoriteter
- Hur kan ni kombinera delar av det centrala innehållet till olika arbetsområden?
- På vilka sätt kan ni arbeta för att undervisningen både ska vara engagerande och tillgänglig för alla elever?
- Hur kan undervisningen bidra till att eleverna utvecklar självständighet och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan?
Sikta framåt
Fundera var och en på vad ni vill ta med från era diskussioner om kursplanen. Diskutera och sammanfatta sedan gemensamt i gruppen. Det kan till exempel vara sådant ni tyckte var viktigt, frågor ni vill ha svar på eller förslag på sådant ni vill utveckla eller arbeta vidare med.