Råd om AI, Chattbottar och liknande verktyg
AI är en del av vår vardag och påverkar alla samhällsområden, inklusive skolan. Här får du som arbetar i skolan stöd, inspiration och förslag på förhållningssätt för att säkerställa att tekniken används på ett ansvarsfullt och etiskt sätt.

AI finns överallt i samhället idag. Lärare och rektorer måste inte använda det, men de flesta behöver förstå hur det påverkar skolan. Skolverket samlar kunskap, samarbetar med andra och stödjer skolor som vill använda AI.
AI i skolan – område under utveckling
AI i undervisning är fortfarande nytt. Forskningen är begränsad och ofta kopplad till specifika verktyg. Nya AI-verktyg utvecklas hela tiden, så informationen här är av övergripande karaktär.
Generativ AI och chattbottar
AI är ett samlingsnamn för olika tekniker som kan prestera på olika nivåer och vara mer eller mindre lätta att förstå. Det finns ingen tydlig definition, men AI handlar om system som kan bearbeta information och ge svar som verkar intelligenta.
En definition som man kan utgå från är EU- kommissionens definition av AI:
Artificiell intelligens avser system som uppvisar intelligent beteende genom att analysera sin miljö och vidta åtgärder – med viss grad av självständighet – för att uppnå särskilda mål.
Chattbottar och AI-genererad text
Chattbottar är ett exempel på AI-verktyg som kan ge tydliga och trovärdiga svar. De skapar texter utifrån mönster i stora mängder data, inte genom att kopiera befintliga texter. Det finns inga säkra sätt att avgöra om en text är skriven av AI.
Några AI-relaterade begrepp
Artificiell intelligens (AI) är ett brett uttryck med olika definitioner. Det utgår ofta från att datamaskiner gör något som anses kräva mänsklig intelligens.
Maskininlärning är en avgränsad del av AI, där datorprogram tränas på data för att klara av vissa uppgifter.
Generativ AI omfattar AI som tränats att skapa exempelvis text, bilder, video eller ljud utifrån stora mängder data.
Stora språkmodeller (LLM) är statistiska representationer av språk som används av chattbottar och en del andra typer av program.
AI-drivna chattbottar (i den här texten endast ”chattbottar”) är applikationer som använder stora språkmodeller, ibland i kombination med andra typer av programvara. De kan vara webbtjänster, appar i telefoner eller andra typer av program.
Viktigt att veta om AI och chattbottar
- Åldersgränser och säkerhet. Många unga möter chattbottar i sociala medier utan att veta det. Även öppna AI-tjänster har åldersgränser.
- Var försiktig med känslig information. AI-tjänster skickar ofta data till andra länder. Lämna därför inte ut personuppgifter eller elevtexter utan tillåtelse. Det går inte att radera information som en AI har fått tillgång till.
- Faktafel och källkritik. AI-genererade texter kan vara övertygande men ändå innehålla fel. Använd alltid ett kritiskt förhållningssätt.
- AI och skolans styrdokument. Chattbottar följer inte svenska kursplaner. Granska alltid material som AI skapar och bedöm det utifrån ditt pedagogiska uppdrag.
- Fördomar och olämpliga budskap. AI kan reproducera fördomar och sprida opassande innehåll. Var uppmärksam på om budskap bryter mot skolans värdegrund.
- Lärande och AI. Elever lär sig genom att tänka, skriva och analysera själva. Överdriven användning av AI kan hämma utvecklingen av viktiga färdigheter.
- Fusk och AI. Chattbottar kan skriva uppsatser av hög kvalitet, och det finns inget säkert sätt att avgöra om en text är AI-genererad. Skolverket avråder från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag utan kontroll.
Skolverkets råd och rekommendationer kring om hur man kan motverka fuskLänk till annan webbplats.
Gemensamma förhållningssätt till AI på skolan
Skolverket rekommenderar att skolor har klara riktlinjer för AI-användning. Det skapar tydlighet för lärare, elever och vårdnadshavare samt bidrar till en genomtänkt användning av AI-verktyg. Skriftliga riktlinjer gör det också enklare att diskutera och förbättra dem.
Hur riktlinjerna utformas beror på flera faktorer, som elevernas ålder, personalens AI-kunskap och vilket stöd som finns. Här är några exempel på hur skolor kan hantera AI:
Inlämningsuppgifter som betygsunderlag
- Vi använder inte inlämningsuppgifter för betygsättning.
- Lärare som vill använda dem måste redovisa hur fuskrisken hanteras.
- Ämneslag beslutar om inlämningsuppgifter kan användas och hur tillförlitligheten säkerställs.
AI-verktyg i undervisningen
- Elever får inte använda generativ AI på egen hand i undervisningen.
- Lärare måste ha insyn i AI-användning under lektioner.
- Lärare behöver utbildning av skolans IKT-pedagog innan de använder AI.
AI i övrigt skolarbete
- All AI-användning i arbetet ska godkännas av rektor.
- Chattbottar får inte användas för att bedöma elevarbeten.
- Texter på skolans webbplats eller i utskick ska granskas av AI enligt skolans mallar.
Om skolan uppmanar elever att använda AI-verktyg ansvarar huvudmannen för att lagar som GDPR följs. Detsamma gäller AI-verktyg som används av lärare i tjänsten.
Skolverket får inte göra juridiska bedömningar åt huvudmän i regelverk som GDPR eller AI-förordningen.
Så kan du använda AI i undervisningen
Börja försiktigt
Undervisningen ska alltid fokusera på lärandet, inte verktygen. Det finns inga stora studier om AI i skolan, så prova med försiktighet. Ett bra första steg är att använda AI tillsammans med elever på en storskärm, där du kan diskutera faktafel och budskap direkt.
Risker att ha koll på:
- Faktafel – AI kan ge missvisande svar.
- Olämpliga budskap – AI kan spegla fördomar eller ge opassande innehåll.
- Datasäkerhet – Se till att elever följer åldersgränser och skyddar sin information.
AI påverkar undervisningen
AI förändrar både samhället och kan även påverka skolans ämnen. Här är några områden där AI kan användas i undervisningen:
- Textbearbetning – AI kan hjälpa med språkgranskning och idéutveckling.
- Media och kreativt skapande – AI kan skapa bilder, musik och film, men väcker både juridiska och etiska frågor.
- Programmering – AI kan generera kod och förenkla programmeringsuppgifter.
- Källkritik och kritiskt tänkande – Elever behöver förstå och granska AI-genererat innehåll.
- Teknik och samhälle – AI påverkar makt, ekonomi och politik och bör diskuteras i skolan.
Måste skolan undervisa om AI?
AI nämns inte i läroplanerna, men digital kompetens ingår. AI berör flera aspekter av digitalisering:
- Samhällets och individens relation till digital teknik.
- Användning och förståelse av digitala verktyg.
- Kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt.
- Problemlösning och kreativitet med digitala verktyg.
Från hösten 2024 kan gymnasieskolor och komvux erbjuda kursen Artificiell intelligens.
Så kan du använda chattbottar i administrativt arbete
Chattbottar och generativ AI kan användas för att underlätta administrativt arbete och annat arbete som sker utanför den direkta undervisningen.
Några tänkbara exempel på användningsområden är att
- omvandla snabba anteckningar till välskriven text
- bearbeta texter
- få uppslag för aktiviteter och övningar
- hitta relevant forskning för fortbildning.
Förbättra AI-kompetensen i skolan
Behov av kompetensutveckling
Många lärare och skolledare behöver ökad kunskap om AI. Utbildning om hur AI används i undervisningen bör anpassas efter skolform och hur AI används i undervisningen.
Så kan skolan utveckla AI-kompetens:
- Dela erfarenheter och undervisningsmaterial i kollegiet.
- Utse AI-ansvariga som följer utvecklingen och deltar i nätverk.
- Utforska alltid AI-verktyg med kritisk blick.
- Använd Skolverkets material som diskussionsunderlag och för att identifiera kunskapsluckor.
Utforskande arbetssätt
Eftersom forskningen om AI i undervisningen är begränsad kan ett gemensamt förhållningssätt och ett utforskande arbetssätt vara en väg framåt. Om du vill fördjupa dig i vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet kan du ta del av vår skrift om att ställa frågor och söka svar.
Att ställa frågor och söka svar
Unescos ramverk för lärares AI-kompetens
Unesco har tagit fram ett ramverk för AI-kompetens hos lärare. Det kan användas för att planera kompetensutvecklingsinsatser.
Unescos ramverk för lärares AI-kompetens, Unescos webbplats Länk till annan webbplats.
Webbinarier och föreläsningar
Skolverket erbjuder webbinarier om AI i skolan. Sök efter "AI" i Skolverkets kalender.
Begränsade möjligheter finns för externa föreläsningar, med fokus på större fortbildningsinsatser. En förutsättning för medverkande är att fortbildningen når många lärare, förskollärare, rektorer och huvudmän. Då Skolverket inte tar betalt för föreläsningar är en annan förutsättning att evenemanget inte är avgiftsbelagt eller arrangeras av en vinstdrivande organisation.
Vi prioriterar webbföreläsningar och föreläsningar som spelas in och görs tillgängliga för allmänheten.
Förfrågningar skickas till ai@skolverket.se.
Stödmaterial hos andra aktörer
Vägledning om GDPR och AI, IMY:s webbplats Länk till annan webbplats.
Rapport utlämnande av allmänna handlingar, IMY:s webbplats Länk till annan webbplats.
Information om AI förordningen, DIGG:s webbplats Länk till annan webbplats.
AI-förordningen – en introduktion, DIGG:s webbplats Länk till annan webbplats.