Rekommendationer om val och användning av lärverktyg i undervisningen
Skolverket arbetar under 2025 med ett uppdrag från regeringen om att ta fram rekommendationer och stödmaterial för val och användning av lärverktyg.
Rekommendationerna syftar bland annat till att:
- stödja förskolor, skolor och huvudmän i utvecklingsarbetet för att stärka likvärdigheten gällande val och användning av lärverktyg i skolväsendet
- tydliggöra vad den vetenskapliga grunden och beprövade erfarenheten visar som stöd för val och användning av lärverktyg i skolväsendet.
Läs regeringsuppdraget i sin helhet Länk till annan webbplats.
När kommer rekommendationerna?
Uppdraget ska redovisas till regeringen den 30 april 2025. Observera att datumet är framflyttat. Den preliminära tidplanen ser ut så här:
Planera
- Identifiera behov genom bland annat samråd
- Sammanställa vetenskapliga kunskapsunderlag
- Formulera områden för rekommendationer och stödmaterial utifrån samråd med målgruppen, vetenskapliga kunskapsunderlag eller annan systematiskt framtagen kunskap
Skriva
- Prioritera och avgränsa områden
- Samråd med målgruppen, myndigheter, forskare och intresseorganisationer
- Formulera rekommendationer utifrån vetenskapliga kunskapsunderlag eller annan systematiskt framtagen kunskap
Besluta
- Kvalitetsgranskning
- Redovisa för regeringen 30 april 2025.
Ändringar i skollagen
För att förtydliga elevers rätt till läromedel, läroböcker och andra lärverktyg uppdaterades skollagen i juli 2024. Ändringarna i skollagen syftar till att stärka elevernas tillgång till de lärverktyg som behövs för en god kunskapsutveckling i enlighet med utbildningens mål. Begreppen läromedel, läroböcker och andra lärverktyg definieras också i skollagen. Lärverktyg är ett övergripande begrepp som innefattar allt material som används i undervisningen.
- lärverktyg: läroböcker, andra läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen.
- läromedel: helt eller delvis tryckt eller digitalt verk som är avsett att användas i undervisningen, som överensstämmer med relevanta delar av tillämplig kurs-, ämnes- eller ämnesområdesplan och läroplanen, och som är utgivet av någon som bedriver utgivningsverksamhet av professionell art
- lärobok: tryckt läromedel, med eller utan digitala komponenter
Läs mer om ändringen i skollagen på riksdagen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nya formuleringar i läroplanerna
I samband med lagändringarna beslutade regeringen även om nya formuleringar i läroplanernas inledande delar om läroböcker, läromedel och lärverktyg. Det gjordes också tillägg om rektorns ansvar för att erbjuda alla elever en strukturerad undervisning under lärares ledning, och för att alla lärare ska få tillgång till de lärarhandledningar som behövs.
I SKOLFS 2024:590 Pdf, 211 kB. för grundskolan kan du se ändringarna markerade med streck i marginalen. Liknande ändringar finns i alla skolformer utom förskolan.