Alla elever ska känna att de är trygga i skolan. Lärare och annan skolpersonal ska arbeta förebyggande för att eleverna ska få en god studiemiljö. I det arbetet bör frågor om nätet och sociala medier ingå, eftersom dessa är en stor del av elevernas skolvardag och fritid. På den här sidan ger vi några förslag på hur skolan kan stärka elevers säkerhet på nätet.
Enligt skollagen och diskrimineringslagen ska skolan agera i förebyggande syfte för att förhindra kränkningar. Likaså har skolan en skyldighet att direkt agera när skolan fått kännedom om att en elev anser sig blivit utsatt för kränkande behandling. Detta gäller oavsett om det gäller kränkningar i det fysiska rummet eller kränkningar och mobbning som sker på internet och i sociala medier.
Kränkande behandling, mobbning och diskriminering
I grunden kan elevernas närvaro och samspel på nätet vara något positivt som vi behöver vara nyfikna på. Här har samtalet med eleverna en stor betydelse.
I filmen nedan kan du se ett exempel på hur ett engagerat samtal om nätet kan gå till. Den utspelar sig på en skola som arbetar systematiskt med säker internetanvändning.
Better Internet for Kids, som är en europeisk portal för säkerhet på nätet, har tagit fram elevguider som Skolverket har översatt till svenska. Dessa guider kan du använda som underlag för diskussioner med dina elever:
En stegvis guide som visar vad elever kan göra om någon mobbar dem på nätet:
Var rädd om dig på nätet! Pdf, 379 kB.
En stegvis guide som visar vad elever ska tänka på innan de publicerar inlägg på nätet:
Tänk på vad du lägger ut på nätet! Pdf, 512 kB.
Better Internet for Kids Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sociala medier ger fler människor möjlighet att få en publik och att delta i det offentliga samtalet, vilket i sig kan vara mycket positivt för demokratin. För den unga generationen är sociala medier en självklarhet och en del av vardagen. De träffar sina vänner både på nätet och ansikte mot ansikte. Nätumgänget kan också ha sin grund i ett gemensamt intresse eller hobby. I sociala medier sprids dock även rykten och falska nyheter, något som ställer höga krav på att vi är källkritiska både när vi tar del av information och själva för den vidare. För en återkommande dialog med eleverna om vikten av källkritik, både när de söker information och när de använder sociala medietjänster.
Den här checklistan innehåller några grundläggande frågeställningar att utgå från:
Om du vill fördjupa klassrumsdiskussionen om källkritik och sociala medier kan du testa en lektion från Internetstiftelsen. Syftet med lektionen är att eleverna ska förstå att vi fungerar som källor och är bärare av information i sociala medier:
Digital lektion Vi är alla källor, Internetstiftelsen
Det första du behöver ta reda på är om tjänsten hanterar personuppgifter och om skolans huvudmans regler tillåter att den används i undervisningen. Läs mer på:
Efter det kan du ta hjälp av nedanstående frågor. De är formulerade av Johnny Lindqvist, föreläsare och expert på unga och nätet:
Att ha ett bra och säkert lösenord är viktigt för att inte andra ska komma över ditt konto och privat information. Det finns exempel på många situationer i skolan där frågan om lösenord är av stor vikt.
Kristina Alexanderson, chef för Internet i skolan på Internetstiftelsen har följande lösenordstips:
Om du vill fördjupa dig i ämnet kan du testa en digital lektion om säkra lösenord. Tanken bakom lektionen är att göra elever mer medvetna om att de behöver ha kunskaper för att skapa säkrare lösenord.
Lektion om säkra lösenord, Internetstiftelsen Länk till annan webbplats.
Det här avsnittet i UR:s serie Programmera mera handlar om hur man kan skydda sig mot virus och andra nätattacker. Eleverna i filmen får lära sig mer om hur de kan hålla sig säkra i den digitala världen.
Programmera mera på Utbildningsradions webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Internetstiftelsen har också en grundläggande lektion om informationssäkerhet: Viktig information - vad är det? Internetstiftelsen Länk till annan webbplats.
Tänk på att du som lärare alltid är ansvarig för det som publiceras på den digitala ytan. I det ansvaret ingår bland annat att se till att inte lägga ut sådant material som kan skada andra människor, det kan till exempel handla om att inte röja någon som har skyddad identitet. Du måste även se till att inget upphovsrättsskyddat material läggs ut. Om du undervisar i grundskolan och tänker starta en klassblogg ska du informera föräldrarna, är eleverna under 13 år krävs föräldrars godkännande för att en social medietjänst ska få använda elevers personuppgifter.
Dataskyddsförordningen, eller GDPR som den också kallas, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Förordningen började gälla den 25 maj 2018 och ersatte då personuppgiftslagen (PuL).
GDPR, dataskyddförordningen i förskola, skola och vuxenutbildning
Vill du lära dig mer om säker användning av nätet? Ta del av Skolverkets material på Lärportalen och utveckla din förmåga att stötta eleverna så att nätanvändningen blir så säker och trygg som möjligt.
Säker användning på nätet, Lärportalen Länk till annan webbplats.
Här är några exempel på frågor för gruppdiskussioner i klassrum, fritidshem och skolbibliotek:
Här är några exempel på frågor för diskussioner inom lärarlaget: