Stöd och verktyg för grön vägledning

Här hittar du som arbetar med studie- och yrkesvägledning stöd för att förstå och arbeta med grön vägledning. Grön vägledning benämns oftast som Green guidance och är en vidareutveckling av karriärvägledning där människor får stöd att göra sina studie- och yrkesval med en medvetenhet om och omtanke för klimatet och andra miljöfrågor.

Konkreta tips

Syfte med grön vägledning

Grön vägledning utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och placerar individens karriärval i ett större sammanhang med fokus på hållbarhet och social rättvisa.

Syftet med grön vägledning är att vägleda och ge praktiska och tydliga riktlinjer som kan bidra till att uppnå miljömål, minska klimatpåverkan och stödja en övergång till ett hållbart samhälle. Grön vägledning kan ge insikt i hur människor genom sina yrkesval har möjlighet att bidra till att lösa samhällsproblem kopplade till miljö och klimatförändringar samtidigt som ett sådant karriärval kan upplevas som meningsfullt både för individen och samhället.

Syftet är inte att rikta arbetstagare mot en liten del av hållbara industrier. Det handlar snarare om att hjälpa människor att förstå de miljömässiga konsekvenserna av deras arbetsliv och att sträva mot mer hållbara studie- och yrkesval.

Olika branscher ur ett hållbarhetsperspektiv

När världen ställer om till ett mer hållbart samhälle påverkas arbetsmarknaden på olika sätt: nya gröna jobb skapas, vissa miljöskadliga bruna jobb försvinner och många jobb kräver nya färdigheter (OECD, 2024).

  • Gröna jobb är hållbara och miljövänliga, till exempel arbete med solenergi. FN definierar gröna jobb som arbeten som skyddar eller förbättrar miljön, medan The International Labor Organization (ILO) även betonar att jobben ska vara trygga och rättvisa.
  • Bruna jobb är skadliga för miljön, till exempel produktion av kolbaserad energi. Här kan gröna jobb finnas inom alla branscher, även i traditionellt "bruna" sektorer, som en ingenjör som utvecklar fordon som drivs av förnybar energi.
  • Vita jobb är varken gröna eller bruna, till exempel administrativa jobb utan koppling till miljön.

Gröna färdigheter

För att arbeta med gröna jobb behövs särskilda kunskaper och färdigheter, även benämnda som green skills. Gröna färdigheter är det kunnande som krävs för att leva hållbart, använda resurser effektivt och hantera nya, miljövänliga tekniker.

Enligt FN är exempel på gröna färdigheter:

  • Kunskaper om hållbar teknik och metoder.
  • Förmågan att analysera och minska miljöpåverkan.
  • Kreativitet och förmåga att fatta etiska beslut som stödjer hållbarhet.

Grön vägledning i skolan

Grön vägledning hjälper elever att förstå hur den gröna omställningen påverkar arbetsmarknaden och hur de kan förbereda sig för jobb inom hållbar utveckling. Den syftar till att hjälpa elever att fundera över sina framtidsmål och hur deras skolgång kan leda till gröna karriärer.

En grund i grön vägledning är att bygga kunskap om miljöfrågor, både genom lektioner och praktiska aktiviteter. Med mer kunskap om grön vägledning kan elever få ökad medvetenhet att sätta mål och förstå vad som krävs för att jobba inom gröna områden. De kan också få insikter om vilka jobb som finns, vilka färdigheter som behövs och vilka värderingar som är viktiga.

Slutligen är det värdefullt att elever får prova på gröna arbetsplatser genom exempelvis prao, apl, praktik eller arbetsplatsbesök.

Grön vägledning enligt OECD

Modell av grön vägledning enligt OECD.

Kunskap om miljön

Grön vägledning bygger på att elever utvecklar medvetenhet och kunskap om miljön. Miljömedvetenhet är grunden för att förstå och arbeta mot gröna karriärer. Denna vägledning sker i två steg:

Utforska

Hjälpa elever att förstå gröna jobb genom

  • individuell karriärvägledning; ge elever individuellt anpassad vägledning för att koppla deras intressen och mål till gröna karriärmöjligheter
  • tillämpat lärande; skapa möjligheter för elever att delta i aktiviteter som kopplar teoretisk kunskap till verkliga miljöutmaningar.

Uppleva

Hjälpa elever att närma sig gröna jobb genom

  • inblick i den gröna arbetsmarknaden; informera om aktuella och framtida jobbmöjligheter inom hållbarhetssektorn
  • skatta och utveckla färdigheter; vägleda och utforska vilka färdigheter som behövs inför val av gröna karriärer
  • praktisk erfarenhet av gröna arbetsplatser; ge möjligheter för elever att prova på arbetsplatser inom miljömedvetna områden.

Grön vägledning främjar elever att tänka strategiskt kring sina framtida karriärval, genom att kombinera reflektion och praktisk erfarenhet.

Tips för dig som vill utveckla arbetet med grön vägledning

  • Integrera hållbarhet i karriärvägledningen. Hjälp elever att förstå hur deras yrkesval kan påverka miljön och samhället. Diskutera hållbara arbetsmöjligheter och branscher som fokuserar på miljömässiga lösningar, tex förnybar energi, cirkulär ekonomi och miljöteknik.
  • Främja gröna utbildningar. Informera om utbildningar och kurser som fokuserar på hållbarhet, exempelvis miljövetenskap, hållbart företagande, ekologisk design eller andra ämnen som kan leda till gröna karriärer.
  • Lyft fram framtida gröna arbetsmarknader. Uppdatera kunskapen om de växande gröna sektorerna och vilka kompetenser som kommer att efterfrågas. Exempel på sådana områden kan vara klimatförändringsanpassning, energieffektivisering och grön teknologi.
  • Vägled kring hållbarhetsvärderingar. Hjälp elever att reflektera över sina egna värderingar kring hållbarhet och hur de kan förena dem med deras karriärval. Detta kan innebära att stödja dem i att söka efter företag och organisationer som delar deras engagemang för miljön.
  • Samarbeta med gröna aktörer. Skapa nätverk och samarbeta med företag och organisationer som fokuserar på hållbarhet. Detta kan ge elever möjlighet till praktikplatser, nätverkande och framtida anställningar inom den gröna sektorn.
Forskning och fördjupning

Forskning och fördjupning

Tidigare forskning visar att gröna karriärer ofta drivs av ett engagemang för klimatfrågor, men att andra motivationsfaktorer också kan spela in exempelvis att en karriär inom grön teknik ses som attraktiv. Vikten av grön vägledning kommer allt oftare på tapeten inom såväl forskning som på fältet. Ta del av några av forskarna inom området:

Miriam Dimsits

Miriam Dimsits definierar hållbar karriärvägledning utifrån Agenda 2030 som en form av vägledning som stöder karriärutveckling på ett sätt som möter dagens behov av miljömedvetenhet utan att äventyra framtida generationers möjlighet att tillgodose individuella behov. Hon menar att det finns ett stort intresse för gröna karriärval från både myndigheter och organisationer, men att det fortfarande finns få vetenskapliga studier och forskare inom området. Dimsits anser att grön karriärvägledning kan bidra till ökad medvetenhet om hur individens yrkesval kan påverka och bidra till att lösa klimatrelaterade samhällsproblem.

Dimsits. M. (2022). Kaldet til at redde verden. Potentialer og udfordringer i relation til kald, karriere og bæredygtighed. I Buhl, R. & Plant, P. (Red.). Karrierevejledning og bæredygtighed. Frydenlund

Tristram Hooley

Tristram Hooley forskar om karriärutveckling och social rättvisa och har sedan flera år även grön vägledning. Han menar att klimatförändringar och strävan efter en global hållbarhet kommer att få större och större påverkan på människors kärriärval. För många ungdomar som ska välja framtid är miljö- och klimatförändringar en verklighet som inte kan ignoreras. Större utrymme för hållbarhetsfrågor bör tas i beaktande i både undervisning och vägledning.

Hooley är en del av det europeiska partnerskapet greenguidance - career support for sustainable life choises

Green guidance - Home - Green Guidance Länk till annan webbplats.

Peter Plant

Peter Plant är pionjär och en framstående förespråkare för grön vägledning inom studie- och yrkesvägledningen. Han menar att ett paradigmskifte behövs från att prioritera ekonomiska och individualistiska intressen till att fokusera på global hållbarhet. Han anser att vägledare borde uppmärksamma yrkesvalens miljöpåverkan och aktivt verka för utbildning inom hållbarhet.

Plant, P. (1999). Fringe focus: Informal economy & green career development. Journal of Employment Counseling. Länk till annan webbplats.

Plant, P. (2020). Paradigms under Pressure: Green Guidance. Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance. Länk till annan webbplats.

Plant, P. (2022). Bæredygtighed, grøn vejledning og utopier. I Buhl, R. & Plant, P. (Red.). Karrierevejledning og bæredygtighed. Frydenlund

Hitta mer stöd om grön vägledning

Partnersamarbetet Green guidance EU Länk till annan webbplats.

Globala målen Agenda 2030 Länk till annan webbplats.

Green Guidance OECD rapport 2024 Länk till annan webbplats.

Skolverket - Utveckla undervisningen inom lärande för hållbar utveckling Länk till annan webbplats.

NVL Vägledningsnätverket Länk till annan webbplats.

Vägledningspodden (Avsnitt 33:Vad är grön vägledning?) Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad 29 januari 2025.