Utveckla undervisningen i matematik
Här kan du som undervisar i matematik hitta stöd och inspiration för att utveckla din matematikundervisning. Du hittar material om bland annat problemlösning, algebra, taluppfattning och digitala verktyg. Du kan också fördjupa dig i matematikämnet genom forskningsresultat och rapporter.
Inspiration, stöd och kompetensutveckling
Här hittar du som är förskollärare, lärare i förskoleklass, grundskolan, anpassade grundskolan, gymnasieskolan, vuxenutbildningen eller anpassade gymnasieskolan material som kan inspirera dig till att utveckla din undervisning i matematik.
- Förskoleklassens matematik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Problemlösning, förskoleklass Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Språk i matematik, förskoleklass Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Taluppfattning och tals användning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Algebra, åk 1–3 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning med digitala verktyg I Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning med digitala verktyg II Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Problemlösning, åk 1–3 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Språk i matematik, åk 3 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Taluppfattning och tals användning, åk 3 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Algebra, åk 4–6 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning med digitala verktyg I Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning med digitala verktyg II Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Problemlösning, åk 4–6 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Språk i matematik, åk 4–6 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Algebra, åk 7–9 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Dynamiska matematikprogram i undervisningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Problemlösning, åk 7–9 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Språk i matematik, åk 7–9 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Taluppfattning och tals användning, åk 7–9 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning i anpassad grundskola, publiceras i december 2024.
- Programmering i anpassad grundskola åk 1–3 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Programmering i anpassad grundskola åk 4–6 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Programmering i anpassad grundskola åk 7–9 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Dynamiska matematikprogram i undervisningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Undervisa matematik på yrkesprogram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Undervisa matematik utifrån förmågorna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Undervisa matematik utifrån problemlösning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I många matematikklassrum idag talar elever olika språk och använder vardagsspråk, skolspråk och matematikspråk. Texterna nedan beskriver hur du kan arbeta med språk- och kunskapsutveckling i flerspråkiga klassrum och stötta elever att använda alla sina språk. Texterna är:
- baserade på forskning med referenser,
- undervisningsnära med konkreta övningar,
- användbara med modeller och material för analys,
- utmanande och reflekterande med nya tankar om matematikundervisning.
Texterna kan användas för att förbättra undervisningen och kan läsas i valfri ordning. Den första texten, Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i matematik, rekommenderas som startpunkt.
Språk och kunskapsutvecklande undervisning i matematik Pdf, 251 kB, öppnas i nytt fönster.
Matematikspråket: signalord, praxis och kontext Pdf, 450 kB, öppnas i nytt fönster.
Läsa och förstå texter i matematik Pdf, 188 kB, öppnas i nytt fönster.
Om språk i skolan i allmänhet och språk i matematik i synnerhet Pdf, 125 kB, öppnas i nytt fönster.
Matematikspråk och bevis i matematik Pdf, 205 kB, öppnas i nytt fönster.
Flerspråkiga och kulturella aspekter i matematikundervisningen Pdf, 267 kB, öppnas i nytt fönster.
Undervisning i flerspråkiga matematikklassrum Pdf, 426 kB, öppnas i nytt fönster.
Exempel på resonemang i elevlösningar Pdf, 303 kB, öppnas i nytt fönster.
Strukturer, ord och symboler i matematiska textuppgifter Pdf, 306 kB, öppnas i nytt fönster.
Analysera och producera textuppgifter i matematik Pdf, 149 kB, öppnas i nytt fönster.
Genren textuppgifter i matematik Pdf, 203 kB, öppnas i nytt fönster.
Språk och uttrycksformer: formellt och informellt matematikspråk Pdf, 314 kB, öppnas i nytt fönster.
Stöttning genom språk och uttrycksformer Pdf, 422 kB, öppnas i nytt fönster.
Konkreta exempel på språklig stöttning Pdf, 368 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 1: Frågor kopplade till problemlösningsstrategi Pdf, 104 kB, öppnas i nytt fönster.
Concept Cartoons i matematik
Concept Cartoons i matematik är ett inspirationsmaterial som vänder sig till dig som undervisar matematik i grundskolans årskurs 1–9. Syftet med materialet är att väcka intresse, skapa diskussioner och stimulera till matematiska resonemang.
Termer för matematikundervisning
Termer för matematikundervisning är ett stödmaterial för undervisning i matematik och studiehandledning. Materialet finns på olika språk och innehåller exempel och illustrationer av centrala matematiska termer i grundskolan.
Forskning och fördjupning
Forskning
Skolverket samarbetar med olika universitet och högskolor för att sammanställa och sprida kunskap om forskningsresultat inom matematikområdet:
- Förbättrad matematikundervisning kräver samlande krafter på alla nivåer
- Så hjälper erkänd lärare i Japan elever att fokusera på viktigt matematiskt innehåll
- Lärares medvetenhet, eftertanke och planering är avgörande vid användning av dynamiska matematikprogram
- Vänd på uppgifterna och öppna upp för mer lärande i matematik
- Att reflektera över sin återkoppling kan bidra till ökat lärande
Rapporter
Skolforskningsinstitutets forskningssammanställningar är i första hand till för dig som är förskollärare, lärare samt för andra verksamma i skolan. De riktar sig också till beslutsfattare som på olika sätt kan främja goda förutsättningar för en undervisning på vetenskaplig grund:
- Digitala lärresurser i matematikundervisningen, Skolforskningsinstitutet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Klassrumsdialog i matematikundervisningen, Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Skolforskningsinstitutet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stöd och inspiration från andra aktörer
Det finns många andra resurser från andra aktörer som kan fungera som stöd när du utvecklar din undervisning: