Digitalt berättande

Genom kollegialt lärande får ni som är lärare ökad kunskap i hur ni tillsammans med era elever kan arbeta med digitalt berättande med film, ljud, bild och digital text för att utveckla undervisningen. Ni får också veta mer om hur publika arbetssätt kan motivera eleverna och förstärka lärandet.

Materialet finns på Lärportalen

Modulen om digitalt berättande på Lärportalenlänk till annan webbplats

Supporten för Lärprtalen når du via larportalen@skolverket.se

Varför ska ni delta?

  • Ni får ökad kunskap kring hur ni kan använda digitala verktyg för att stödja lärande
  • Ni lär er mer om publika arbetssätt
  • Ni får kunskap om hur ni kan använda nätet i undervisningen, både för ert eget och elevernas lärande.

Det här får ni

I den här modulbaserade kompetensutvecklingen arbetar ni tillsammans i kollegiet med att utveckla er kunskap om hur undervisningen kan utformas på ett varierat sätt med digitalt, kreativt skapande. Den här modulen är tänkt för er som vill vidareutveckla er digitala didaktik.

I arbetet med modulen kommer ni att få du inblick ni tillsammans med era elever kan arbeta med digitalt berättande inom olika medier såsom film, ljud och bild. Modulen tar också upp hur publika arbetssätt kan utveckla din undervisning och ni kommer att få kunskap om hur ni kan utvidga ert kollegium genom att ta aktiv del i olika forum på nätet. De avslutande delarna av modulen handlar om hur digitaliseringen av undervisningen också påverkar och skapar nya möjligheter för bedömningsarbetet.

Modulen syftar till att ni som lärare ska fördjupa er förståelse för och förtrogenhet att utnyttja digitaliseringens möjligheter i undervisningen. Till exempel kommer ni att få planera och utföra en aktivitet med eleverna där den digitala berättelsen står i fokus.

För vem?

Lärare i grund- och gymnasieskola.

Hur?

Modulen utgår från ett kollegialt lärande med stöd av webbaserat material bestående av filmer, ljudfiler, artiklar, aktiviteter och reflektionsfrågor. Aktiviteterna planeras kollegialt och prövas därefter i den egna verksamheten.

Läs mer om modellen på Lärportalenlänk till annan webbplats

Var?

Arbetet äger rum lokalt på skolorna.

Omfattning

Modulen består av åtta delar. Varje del beräknas ta cirka 60 minuter i enskild förberedelsetid samt cirka 120-180 minuter för gemensamt arbete och diskussion. Rekommenderad tidsåtgång är 16 veckor totalt.

Kontakt

digitalisering@skolverket.se

Senast uppdaterad 09 oktober 2019
  • Stöd i arbete

    Skolans digitalisering

    Här finns stöd för dig som arbetar med digitalisering i förskola, skola och vuxenutbildning.

  • Kompetensutveckling

    Kritisk användning av nätet

    Lär er mer om källkritik. I den här kollegiala utbildningen får ni kunskap om olika aspekter av digital informationssökning, källkritik och sökkritik.

  • Kompetensutveckling

    Säker användning av nätet

    I den här kollegiala utbildningen får ni fördjupa er i hur ni kan hantera och diskutera frågor om säkerhet och integritet tillsammans med era elever.