Apl-utbildningen

Hur kan skolan arbeta mer systematiskt med apl? Apl-utbildningen ger skolan verktyg att arbeta systematiskt tillsammans med arbetslivet för att elever ska bygga yrkeskunskaper av god kvalitet.

  • Alla som arbetar med apl i yrkesutbildning gymnasial nivå

  • Varje del är fristående och genomförs under ett arbetspass

  • Aktuell forskning inom apl

  • I samverkan med specialpedagogiska skolmyndigheten

lärare tittar på bild som illustrerar den nya apl-utbildningen som en tårta med olika bitar.

Apl-utbildningen inbjuder till kollegialt arbete där skolan väljer den eller de tårtbitar som passar. Med hjälp av filmer ges forskares perspektiv och praktiska exempel från olika skolor. Dessa filmer, tillsammans med diskussionsmaterial, gör apl-utbildningen till en bra grund för skolans utvecklingsarbete i apl.

Call to action

Materialet finns på Lärportalen

Apl-utbildningen för skolor finns på Lärportalen. Ingen inloggning behövs. Använd materialet och organisera kompetensutvecklingen på det sätt som fungerar bäst för er.
Apl-utbildningen för skolor Länk till annan webbplats.

Supporten för Lärportalen når du via larportalen@skolverket.se

Frågor om utbildningen kan skickas till apl-utvecklare@skolverket.se

Information

Om apl-utbildningen för skolor

Syftet med apl-utbildningen är att öka kunskaper och inspirera skolor att arbeta systematiskt tillsammans med arbetslivet. Målet är att eleverna utvecklar yrkeskunskaper av hög kvalitet.

Med hjälp av filmer presenteras relevanta styrdokument, forskningsperspektiv och konkreta exempel från skolor. Filmerna, tillsammans med diskussionsmaterialet, utgör grunden för skolans utvecklingsarbete inom apl.

Varje del är fristående

Utbildningen består av fem separata “tårtbitar”, där varje del kan genomföras under ett arbetspass. Delarna överlappar varandra och innehållet i de fem delarna ger sammantaget en grund för god kvalitet i apl. Kollegialt lärande kan med fördel ledas av en utsedd samtalsledare.

Målgrupp

Apl-utbildningen riktar sig till alla som arbetar med yrkesutbildning på gymnasial nivå. För varje del specificeras målgruppen ytterligare.

Forskning inom apl

Varje del innehåller en film och en artikel med fördjupade perspektiv, framtagna av forskare vid Linköpings universitet, avdelningen för didaktik och vuxnas lärande. Granskning och kvalitetssäkring av artiklarna har skett av professor i pedagogik vid Göteborgs Universitet.

Specialpedagogiskt perspektiv

Skolverket har samarbetat med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) för att inkludera ett specialpedagogiskt perspektiv i utbildningen. De skolor som medverkar i materialet har utvecklat sin apl med stöd av anslag från SPSM. Dessa filmer visar ett exempel på hur just den skolan har valt att arbeta med området.

 

En handledare och en elev står i en restaurangmatsal vid ett dukat bord.
Belöning

Apl med kvalitet

En nyckelfaktor för kvalitet på det arbetsplatsförlagda lärandet är att ansvarsfördelningen är tydlig och att skolan och arbetslivet samverkar. Ta steget med utbildningen för att säkerställa att det arbetsplatsförlagda lärandet uppfyller kraven och att varje elev blir väl förberedd för sitt kommande yrkesområde.

Ansvar

Ansvar för det arbetsplatsförlagda lärandet

Rektor har ansvar och en viktig roll i att skapa de organisatoriska förutsättningar som behövs för ett arbetsplatsförlagt lärande med kvalitet.

Hur huvudman och rektor kan organisera det arbetsplatsförlagda lärandet

Regler och ansvar för arbetsplatsförlagt lärande

Senast uppdaterad 24 april 2025.