Utveckla din förmåga att leda och organisera. Fortbildning på akademisk nivå i styrnings- och ledarskapsfrågor för rektorer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion.
För rektorer med befattningsutbildning
Pågår under två terminer
7,5 högskolepoäng
Anmälningsperioden till utbildningen, som startar höstterminen 2021, är den 15 mars – 15 april 2021.
Huvudmannen anmäler rektorn här. I anmälan behöver du ange när rektorn fullgjort rektorsutbildning eller motsvarande samt hur länge personen arbetat som rektor. när rektorsutbildningen avslutades
Fortbildning på avancerad akademisk nivå som fördjupar och förnyar dina erfarenheter och kunskaper, skapar nätverk och sätter i gång utvecklingsprocesser. Studierna omfattar 7,5 högskolepoäng och bygger på relevanta delar av rektorsutbildningen med fokus på styrnings- och ledarskapsfrågor för att utveckla det pedagogiska ledarskapet.
Två krav ska vara uppfyllda för att få delta i fortbildningen:
Till målgruppen hör även skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis biträdande rektorer. De kan gå fortbildningen i mån av plats. En sådan tjänst behöver inneha mandat att styra, leda och ta beslut om verksamheten.
Tjänsten bör innehålla ledningsfunktioner i skola som motsvarar minst 50 procent av heltid. Detta mot bakgrund av utbildningens krav och omfattning. Dessutom bör den även inrymma ansvar för flera av nedanstående uppgifter:
Tjänsten bör innehålla ledningsfunktioner i skola som motsvarar minst 50 procent av heltid. Detta mot bakgrund av utbildningens krav och omfattning. Dessutom bör den även inrymma ansvar för flera av nedanstående uppgifter:
Fortbildningen sker till största del i form av internat på kursgårdar, eget arbete på hemmaplan och inläsning av litteratur. Kompetensutveckling är en viktig del av arbetet, cirka 15 procent av hel arbetstid krävs för att genomföra utbildningen under 1 år.
Huvudmannen väljer universitet utifrån sina och deltagarens behov. Utbildningsmålen är gemensamma för samtliga universitet, men det kan finnas olikheter i upplägg och kurslitteratur.
Att ha goda förutsättningar för sina studier är avgörande för att klara utbildningen. Det är viktigt att huvudmannen tillsammans med rektorn förbereder, planerar och följer upp studierna.
Huvudmannens engagemang i utbildningen bidrar till vilken möjlighet deltagaren har att klara av en krävande utbildning. Regelbunden tid för dialog och uppföljning är en viktig pusselbit för den lokala skolutvecklingen.
En framgångsfaktor för utbildningen är att deltagaren kan avsätta tid för studierna inom ramen för sin tjänst. Rektorn går utbildningen som en del av arbetet och behöver avsätta cirka 15 procent av sin arbetstid. I utbildningen ingår minst sex dagar med seminarier och perioder på internat.
Studierna innebär också utvecklingsarbete på den egna skolan eller förskolan och läsning av litteratur.
Att rektorn får goda förutsättningar att klara fortbildningen är nödvändigt. Ordentligt stöd ger effekt. Det är viktigt att huvudmannen förbereder, planerar och följer upp studierna tillsammans med rektorn.
- Har rektorn gått Rektorsprogrammet eller en äldre statlig rektorsutbildning?
- Har rektor därefter arbetat minst ett år?
- Rektorns förväntningar på fortbildningen:
- Rektorns förutsättningar att genomföra utbildningen:
- Välja lärosäte.
- Anmäla till fortbildningen.
- Planera in tider för uppföljningssamtal och visa intresse.
- Förslag på frågor att stämma av:
- Vad behöver utvecklas på rektorns skola?
- Stöd från lärosätet.
- Följa upp rektorns ambition och lärdomar.
- På vilket sätt bidrar utbildningen till rektorns och verksamhetens utveckling?
- På vilket sätt har fortbildningen påverkat
- Nätverkandets betydelse nu och i framtiden?
- Rektorns syn på fortbildningen som helhet.
Att rektorn får goda förutsättningar att klara fortbildningen är nödvändigt. Ordentligt stöd ger effekt. Det är viktigt att huvudmannen förbereder, planerar och följer upp studierna tillsammans med rektorn.
- Har rektorn gått Rektorsprogrammet eller en äldre statlig rektorsutbildning?
- Har rektor därefter arbetat minst ett år?
- Rektorns förväntningar på fortbildningen:
- Rektorns förutsättningar att genomföra utbildningen:
- Välja lärosäte.
- Anmäla till fortbildningen.
- Planera in tider för uppföljningssamtal och visa intresse.
- Förslag på frågor att stämma av:
- Vad behöver utvecklas på rektorns skola?
- Stöd från lärosätet.
- Följa upp rektorns ambition och lärdomar.
- På vilket sätt bidrar utbildningen till rektorns och verksamhetens utveckling?
- På vilket sätt har fortbildningen påverkat
- Nätverkandets betydelse nu och i framtiden?
- Rektorns syn på fortbildningen som helhet.
Huvudmannen och Skolverket delar på kostnaderna för utbildningen. Staten betalar universitetens kostnader för utbildningen medan huvudmannen står för deltagarens förutsättningar för att genomföra utbildningen, såsom lön under utbildningstiden, kurslitteratur, resor samt kostnaderna för internat- och seminariedagar.
Den 1 juli 2019 försvann titeln förskolechef och ersattes med rektor.
Här kan du ta del av de uppdrag och förordningar från regeringen som styr fortbildning i pedagogiskt ledarskap för rektorer, samt måldokument och uppföljningsdokument.
Förordningen om befattningsutbildning för rektorer
Uppdraget om Rektorslyftet (pdf, 127 kB)
Måldokument för fortbildning i pedagogiskt ledarskap till rektorer (pdf, 90 kB)
Uppföljning av fortbildningen (tidigare Rektorslyftet) (pdf, 1 MB)
Här kan du ta del av de uppdrag och förordningar från regeringen som styr fortbildning i pedagogiskt ledarskap för rektorer, samt måldokument och uppföljningsdokument.
Förordningen om befattningsutbildning för rektorer
Uppdraget om Rektorslyftet (pdf, 127 kB)
Måldokument för fortbildning i pedagogiskt ledarskap till rektorer (pdf, 90 kB)
Uppföljning av fortbildningen (tidigare Rektorslyftet) (pdf, 1 MB)
Fortbildningen är mycket uppskattad med 100 procent nöjda deltagare. Hittills har ungefär 1000 av Sveriges rektorer genomgått fortbildningen. De har blivit stärkta i sin yrkesroll, fått mer kunskap och en bättre förmåga att utöva sitt pedagogiska ledarskap. Dessutom bedömer 70 procent av lärarna att rektors deltagande i fortbildningen är värdefullt för verksamheten.
För att främja ett kollegialt lärande i den egna organisationen har rektor möjlighet att till ett utbildningstillfälle bjuda in några medarbetare som har nyckelroller i den egna skolans kvalitets- eller utvecklingsarbete.