Utveckla din kunskap om digitala verktyg i matematikundervisningen. Du får planera och genomföra en aktivitet som du sedan utvärderar tillsammans med dina kollegor.
För matematiklärare i grundskolan och gymnasieskolan
Studierna tar 16 veckor
Lärportalen, kollegialt lärande på arbetsplats
På Lärportalen finns material för kollegialt lärande i matematikundervisning. Materialet presenteras i moduler och är indelat efter skolform och årskurs.
Matematikundervisning med digitala verktyg I, åk 1-3
Matematikundervisning med digitala verktyg I, åk 4-6
Matematikundervisning med digitala verktyg I, åk 7-9
Matematikundervisning med digitala verktyg I, gymnasieskola
Supporten för lärportalen når du via e-post till larportalen@skolverket.se
Matematiklärare för årskurs 1–3, 4–6 och 7–9 i grundskolan samt matematiklärare i gymnasieskolan. Det finns inga förkunskapskrav.
I modulen får du exempel på vilka möjligheter det finns med digitala verktyg i matematikundervisningen. Du kommer tillsammans med dina kollegor att planera aktiviteter i klassrummet där du provar digitala verktyg. Sedan utvärderar ni hur aktiviteten gick. Förhoppningen är att du ska bli inspirerad att både på egen hand och tillsammans med kollegor utveckla din digitala kompetens.
Arbetet äger rum lokalt på skolorna. Modulerna utgår från ett kollegialt lärande med stöd av filmer, ljudfiler, artiklar, elevaktiviteter, diskussionsfrågor och reflektionsfrågor. Aktiviteterna planeras tillsammans och prövas sedan i undervisningen.
Modulen består av åtta delar. Varje del beräknas ta cirka 60 minuter i enskild förberedelsetid samt cirka 120-180 minuter för gemensamt arbete och diskussion. Rekommenderad tidsåtgång är 16 veckor totalt.