Matematikutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3

Vill du fördjupa dina kunskaper om matematikundervisning för elever i yngre åldrar? Sök den här utbildningen och få fler verktyg för att utveckla din undervisning. Kursen har fokus på teori och praktik ur ett första- och andraspråksperspektiv. Ansökan har stängt.

  • Förskollärare och lärare i förskoleklass och lågstadiet

  • 7,5 högskolepoäng, kvartsfart

  • Distans via lärosäte

  • Ingår i professionsprogrammet

En lärare visar elever siffror.
Call to action

Ansökan har stängt

Ansökan var öppen 17 mars–15 april.

Information

Om utbildningen

Utbildningen ger dig en ämnesdidaktisk fördjupning i matematikutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3 utifrån ett första- och andraspråksperspektiv. Kursen anpassas efter deltagarnas förutsättningar och behov så att alla ges möjlighet att relatera till sin yrkesroll och undervisning.

Utbildningen genomförs på distans under höstterminen 2025. Den ges på kvartsfart och omfattar 7,5 högskolepoäng.

Efter genomgången utbildning ska du kunna:

  • redogöra för centrala matematiska begrepp inom aritmetik och algebra som har inverkan på elevers matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv
  • visa kännedom om lärverktygs betydelse för elevers lärande och utveckling i matematik med fokus på aritmetik och algebra
  • planera, genomföra och utvärdera undervisning som främjar elevers matematikutveckling med fokus på aritmetik och algebra
  • beskriva och problematisera särskilda utmaningar för matematikutveckling och hur dessa kan hanteras.

Målgrupp

Primär målgrupp:

  • Förskollärare i förskoleklass med förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen.
  • Lärare i förskoleklass och årskurs 1–3 med grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 eller motsvarande äldre examen.

Sekundär målgrupp (i mån av plats):

  • Lärare med grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 eller motsvarande äldre examen.
  • Speciallärare med specialisering mot matematikutveckling.
Belöning

Därför ska du delta

  • Fördjupa dina kunskaper om matematikutveckling utifrån ett första- och andraspråksperspektiv.
  • Pröva nya arbetssätt i praktiken.
Ansvar

Förutsättningar att delta

Det är viktigt att du som söker har en dialog med din rektor om hur dina studier kan kombineras med ditt arbete. Tid är viktigt för att utbildningen ska leda till lärande och därmed verksamhetsutveckling.

Kurslitteratur

Skolverket finansierar del av kurslitteraturen. När du har blivit antagen till ett lärosäte kommer du att få information från dem.

Forskning och fördjupning

Liknande utbildning för förskollärare eller lärare i förskoleklass och årskurs 1–3

Språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i förskolan

Språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3

Ingår i nationella professionsprogrammet

Skolverkets poänggivande uppdragsutbildningar ingår i den nationella strukturen för kompetensutveckling och kan vara meriterande inom professionsprogrammet. Läs mer om professionsprogrammet här.

Nationellt professionsprogram

Senast uppdaterad 30 april 2025.

Frågor och svar

I god tid före kursstart. Kursstart sker senast 5 september 2025.

Ja, vi planerar att erbjuda utbildningen igen under hösten 2026.

Nej. Syftet med kursen i matematikinlärning för förskollärare i förskoleklass inför en tioårig grundskola är att minska skillnaden mellan din förskollärarutbildning och grundskollärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, avseende just grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning.

Utbildningar för förskollärare i förskoleklass