Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS) erbjuder huvudmän och rektorer att ansöka om utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare i förskolan läsåret 2020/21. Observera att detta inte är den utbildning som riktar sig till handledare inom Läslyftet.
För språk-, läs- och skrivutvecklare i förskolan
Åtta dagar under läsåret 20/21
I Stockholm
Deltagaren får kursintyg
Ansökan till utbildningsomgång 2020/21 är stängd. Här kan du läsa mer om Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling, NCS:
Få stöd att arbeta aktivt med språk-, läs- och skrivutveckling
En språk-, läs- och skrivutvecklare kan bidra till en hållbar och långsiktig struktur för alla barns språkliga och kommunikativa utveckling och ge huvudmän och rektorer stöd i det systematiska kvalitetsarbetet i arbetet med detta.
För att få delta i utbildningen krävs att deltagaren
Utbildningen består av totalt åtta utbildningsdagar fördelade på fyra tillfällen under läsåret. Utbildningen är förlagd till Stockholm och har plats för 75 deltagare.
Utbildningstillfällen:
Till utbildningens första och sista dag bjuds deltagarens chef in. Syftet är att ge deltagaren och ansvarig chef en gemensam förståelse för utbildningens syfte och mål samt vad uppdraget som språk-, läs- och skrivutvecklare kan innebära och hur det kan organiseras.
Deltagaren får ta del av föreläsningar varvat med gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte. Mellan utbildningstillfällena får deltagaren uppgifter knutna till yrkesrollen.
Utbildningen fokuserar på följande områden:
Efter genomförd kurs (minst 75 % närvaro) får deltagaren ett kursintyg.
Skolverket bekostar måltider och eventuell kurslitteratur i samband med utbildningstillfällena. För de deltagare som har sin arbetsplats 80 km eller längre bort från utbildningsorten (Stockholm) bokar och bekostar Skolverket logi för en natt mellan utbildningsdagarna.
Huvudmannen bekostar alla resor i samband med utbildningstillfällena. Huvudmannen bekostar också eventuella loginätter för deltagande chefer.
Om intresset för utbildningen är större än antalet utbildningsplatser gör NCS ett urval. Utifrån ansökan görs en samlad bedömning av den utvalda språk-, läs- och skrivutvecklarens möjlighet att genomföra uppdraget. I urvalet tas hänsyn till
Läs mer om Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling, NCS:
Få stöd att arbeta aktivt med språk-, läs- och skrivutveckling