Uppdragsutbildningar inom kognitionsvetenskap
Kognitionsvetenskapen ger insikter i hur elever lär sig, hur den vetenskapliga grunden ser ut för olika undervisningsmetoder och varför vissa metoder fungerar bättre än andra på gruppnivå. Kursen ges vid tolv lärosäten och finns anpassad för lärare i olika ämnen och årskurser. Den är utformad för att du ska kunna kombinera studierna med ditt yrkesliv.
-
Start höstterminen 2025. Anmälan är öppen
-
Distans med digitala träffar
-
7,5 högskolepoäng
-
Ingår i professionsprogrammet

Information om kursinnehåll och anmälan
Kurserna ges vid tolv lärosäten. De har olika inriktningar och riktar sig till legitimerade lärare som arbetar inom förskoleklassen, grundskolan eller motsvarande skolformer, gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan eller vuxenutbildningen. Ytterligare information om kursinnehåll finns på varje lärosätes webbplats. Anmälan inför höstens kursomgång är öppen.
Göteborgs universitet – Undervisning på kognitionsvetenskaplig grund
Målgrupp: ämneslärare på högstadiet och gymnasiet.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Karlstads universitet – Kognitionsvetenskapliga perspektiv på ämnesundervisning
Målgrupp: legitimerade lärare i årskurs 4-6.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Linnéuniversitetet – Kognitionsvetenskapliga perspektiv på undervisning och lärande i matematik och svenska i grundskolan
Målgrupp: lärare i förskoleklass och årskurs 1–3 med grundlärarexamen eller motsvarande äldre examen.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Linköpings universitet – Kognitionsvetenskapliga perspektiv på ämnesundervisning
Målgrupp: kommunal vuxenutbildning (komvux) på grundläggande - och gymnasial nivå eller på anpassad utbildning samt med svenska för invandrare (SFI).
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Luleå tekniska universitet – Undervisning på kognitionsvetenskaplig grund
Målgrupp: legitimerade lärare i F-6.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Lunds universitet – Kognitionsvetenskapliga perspektiv på undervisning och lärande för F-3-lärare
Målgrupp: lärare i årskurs F–3 . Sekundär målgrupp är lärare i årskurs 4–6 samt speciallärare.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Malmö universitet – Kognitionsvetenskapliga perspektiv på ämnesundervisning
Målgrupp: behöriga lärare i årskurs 7-9 som har en anställning.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mittuniversitet – Undervisning på kognitionsvetenskaplig grund med inriktning språk‑, läs‑ och skrivutveckling
Målgrupp: lärare i årskurs F–3 samt speciallärare. Sekundär målgrupp är lärare i årskurs 4–6.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mälardalens universitet – Kognitionsvetenskaplig grund för lärande och undervisning
Målgrupp: legitimerade lärare i F-6.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Umeå universitet – Kognitionsvetenskapliga perspektiv på undervisning och lärande
Målgrupp: legitimerade lärare i årkurs 4–6.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppsala universitet – Kognitionsvetenskap för ämneslärare
Målgrupp: högstadie- eller gymnasielärare inom samhällsvetenskapliga ämnen, svenska och språk på högstadiet eller gymnasiet.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stockholms universitet – Undervisning på kognitionsvetenskaplig grund
Målgrupp: yrkeslärare.
Kursinnehåll och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kursens innehåll
Kursen ger dig insikter i hur elever lär sig och hur minnet fungerar. Genom att förstå dessa processer kan du som lärare bättre utforma din undervisning för att gynna elevernas lärande. I kursen får du ta del av olika undervisningsmetoder på kognitionsvetenskaplig grund och lära dig mer om hur dessa kan implementeras i undervisningen för att stärka elevers kunskapsutveckling.
Därför ska du delta
Genom att utgå från kognitionsvetenskapliga principer kan du skapa en mer inkluderande och effektiv undervisning där alla elever ges möjlighet att lyckas – även de elever som har begränsade möjligheter att få stöd på annat sätt än genom skolan.
Ingår i nationella professionsprogrammet
Skolverkets poänggivande uppdragsutbildningar ingår i den nationella strukturen för kompetensutveckling och kan vara meriterande inom professionsprogrammet. Även kurser i lärosätenas reguljära kursutbud ingår och kan vara meriterande.